روحانی در جلسه هیئت دولت

شیادان آژانس را آلوده کرده‌اند

گروه سیاسی- رییس جمهور خطاب به صادرکنندگان گفت: ارز به دولت تعلق داشته و باید صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را سرموقع بازگردانند. دولت اجازه نمی‌دهد عده‌ای بخواهند از شرایط به وجود آمده سوء‌استفاده کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه  هیات دولت با بیان اینکه مشکلات پیچیده امروز به خاطر کرونا و تحریم‌های ظالمانه آمریکاست، اظهار کرد: کشوری که با این دو مشکل بزرگ و طاقت‌فرسا مواجه است، مشکلاتی هم خواهد داشت، ولی همه باید به خوبی تحلیل کنیم که ریشه مشکلات از کجاست و با کمک هم راه‌حل ارائه کنیم.
روحانی با بیان این‌که صادرکنندگان باید میزان صادرات خود را افزایش دهند، خاطرنشان کرد: دولت به صادرکنندگان کمک می‌کند و در اردیبهشت‌ماه و خردادماه هم کالا بیشتر صادر شده است. صادرکننده هم باید بداند که ارز مال دولت است کالایی که تولید می‌شود به دست مهندسین و کارگران نیست که در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش دیده‌اند. انرژی از طریق یارانه به تولیدکننده داده شده است. کارگران با یارانه دولت کمک شده‌اند، بنابراین بخش بزرگی از بار تولید بر دوش دولت است. فتوای امام خمینی (ره) این بود که ارز مال دولت است و قیمت آن باید توسط دولت مشخص شود.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با هشدار به کشورهای اروپایی و آژانس انرژی هسته‌ای گفت: تا کنون رفتار ما با آژانس دوستانه و قانونی بوده و ما با آژانس همکاری داشته‌ایم و بازرسین آنها روزانه از مراکز هسته‌ای گزارش تهیه کرده‌اند. در ۱۶، ۱۷ گزارش آنها هم تاکید شده است که ایران همکاری لازم داشته است اما این اواخر آمریکا و رژیم صهیونیستی به آژانس فشار آوردند و من می‌ترسم این شیادان آژانس انرژی اتمی را آلوده کنند. آنها آژانس را وادار کردند که نبش قبر کند. کار آژانس انرژی هسته‌ای این است که بر فعالیت هسته‌ای نظارت داشته باشد تا این فعالیت‌ها صلح آمیز باشد و کار دیگری ندارد اما آمریکا و رژیم صهیونیستی فشار آوردند که آژانس برود یک موضوعی مربوط به ۲۰ سال گذشته را پیدا کند.
روحانی ادامه داد: آنها می‌خواهند آژانس را از مسیر خود منحرف کنند البته پاسخ قاطع دادن برای ما آسان است اما بنای ما همکاری با آژانس است و این مبنا را همچنان حفظ می‌کنیم اما آژانس هم باید توجه کند که از مسیر قانونی خود منحرف نشود.
وی با بیان اینکه اروپایی‌ها خیلی شرمنده ما هستند زیرا به وظایف قانونی خود در برجام عمل نکرده‌اند تصریح کرد: آنها تلفنی و حضوری از ما عذرخواهی می‌کنند اما آنها هم نباید خود را آلوده کنند ما چنین توقعی از کشورهای اروپایی نداریم. چین و روسیه در رابطه با بیانیه اخیر آژانس انرژی اتمی خیلی خوب، قاطع و حقوقی عمل کردند. اروپا هم نباید زیر فشار آمریکا برود. آژانس انرژی اتمی هم باید استقلال خود را حفظ کند و رئیس آژانس باید بداند آبروی آژانس برای نظام بین‌المللی اهمیت دارد. ایران همچنان آماده است تا نظارت آژانس را بپذیرد و با آژانس در چهارچوب مقررات همکاری داشه باشد.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به اعلام کاخ سفید برای آمادگی مذاکره با ایران گفت: آنها می‌گویند چرا ایران معطل انتخابات آمریکاست در حالیکه ما معطل هیچ چیزی نیستیم. ما همیشه‌ آماده‌ایم، هر لحظه که آمریکا اعلام کند به مقررات سازمان ملل باز می‌گردد، تعهدات خود در برجام را اجرایی می‌کند و کنگره و کاخ سفید از مسیر اشتباه خود باز می‌گردند ما همان لحظه آماده مذاکره‌ایم. آنها باید تسلیم قانون شوند، عذرخواهی کرده و ضرری که به ملت ایران وارد کردند جبران کرده و غرامت بپردازند. زیرا آنها میز مذاکره را شکاندند. البته ما می‌دانیم این تعارفات بی اساس، حرافی است برای انتخابات و گرفتاری‌هایی که دارند.
روحانی در پایان گفت: اگر آنها دروغ نمی‌گویند، راه مذاکره آسان است. آنها باید عذرخواهی کرده و به برجام بازگردند.
 شیادان آژانس را آلوده کرده‌اند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه