خزانه‌های بورس کالا هیچ دخالتی در روند معاملات سکه ندارند

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه بانک‌ها و خزانه‌های بورس کالا هیچ دخالتی در روند معاملات سکه ندارند، گفت: درواقع فقط انباردار و خزانه‌دار سکه‌ها هستند و بانک‌ها خرید و فروش را در بازار انجام نمی‌دهند.
به گزارش اقتصادسرآمد به نقل از ایسنا، علیرضا ناصرپور ، با بیان اینکه معاملات سکه در بورس کالا در حال حاضر در بستر ابزار گواهی سپرده کالایی درحال انجام است، اظهار کرد: ساز و کار انجام معاملات گواهی سپرده کالا به این صورت است که خزانه‌هایی پذیرش شده است که عمدتا بانک‌های تجاری هستند، افراد به خزانه‌ها مراجعه کرده و اقدام به تودیع سکه می‌کنند. پس از ان گواهی سکه در کد معاملاتی آن ها می‌نشیند و امکان فروش آن را در بازار خواهند داشت.
وی با تاکید بر اینکه بعضا التهاباتی در این بازار بوده و نوساناتی درخصوص قیمت شکل گرفته است، گفت: از ابتدای سال جاری عمدتا به دلیل وقفه‌ای که به دلیل کرونا در بازار خارج از بورس سکه طلا اتفاق افتاد که و تمهیداتی که ستاد مباره با کرونا درخصوص فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم فعالیت برخی صنوف شامل صرافی‌ها به کار گرفت، بخش قابل توجهی از تقاضای سکه در بازار خارج از بورس هم به سمت بازار گواهی سپرده سرازیر شد و این در افزایش تقاضا در بورس کالای ایران، اثر شدید گذاشت و این مساله باعث شد در برهه‌هایی نوساناتی در بازار گواهی سپرده طلا اتفاق بیوفتد.
معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران با بیان اینکه  بخشی از نوسانات هم به بازار جهانی طلا مربوط بود، اظهار کرد: زیرا بازار جهانی طلا هم نوسانات رو به بالا داشت. از سوی دیگر نوسانات مقطعی در بازار ارز هم اتفاق افتاد و همه این موضوعات دست به دست هم داد و تقاضا برای سرمایه گذاری در سکه طلا افزایش پیدا کرد. 
ناصرپور ادامه داد: در آن برهه برخی این شائبه را مطرح می‌کردند که بورس کالا به بازار جهت می‌دهد و حتی بعضا مسائلی درخصوص بانک‌ها به اشتباه مطرح و گفته می‌شد بانک‌ها و خزانه‌ها سکه را می‌خرند و قیمت را افزایش می‌دهند. اما واقعیت ماجرا این است که بانک‌ها و خزانه‌های بورس کالا هیچ دخالتی در روند معاملات سکه ندارند و  فقط انباردار و خزانه‌دار سکه‌ها هستند. بانک‌ها خرید و فروش را در بازار انجام نمی‌دهند.
وی با تاکید بر اینکه بازار سکه اکنون تا حدی به ثبات رسیده است، گفت: بانک‌های تجاری و خزانه‌های سکه نقشی در خرید و فروش سکه ندارند و صرفا امانت‌دار هستند که سکه مردم را در انبار نگه داری می کنند و بابت این نگه‌داری تضامینی را نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دارند.
خزانه‌های بورس کالا هیچ دخالتی  در روند معاملات سکه ندارند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه