واکاوی «اقتصادسرآمد» درباره حاشیه «پشت بام خوابی» و«انبار خوابی»

دهن کجی به این آشفته بازار

گروه راه و ساختمان- به نظر می‌رسد مسأله پشت‌بام خوابی و اجاره آن برای بسیاری از کارشناسان هنوز جدی گرفته نشده در حالی که این اتفاق در جنوب و حاشیه شهر در حال رخ دادن است.
به گزارش اقتصادسرآمد، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک ضمن تکذیب پشت‌بام خوابی هم می‌گوید: «موضوع پشت‌بام خوابی که امروزه در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود را صراحتاً رد می‌کنم چراکه فقط یک بزرگنمایی مشکلات حوزه اجاره‌نشینی است و چنین چیزی را نه در تهران و نه در شهرستان‌ها نداشتیم.»
حسام عقبایی ادامه می‌دهد: «به‌دلیل افزایش شدید اجاره بها، مستاجران مشکلاتی در این خصوص دارند چراکه رشد اجاره بها هیچ تناسبی با افزایش حقوق مردم ندارد اما این نوع مطالب تخریبی مانند پشت‌بام‌خوابی، بزرگنمایی کردن است که حقیقت ندارد و خوشبختانه در کشور ما رخ نداده است.»
برخی بر این عقیده اند که این مساله نمادین بوده که توسط شبکه های مجازی دست به دست شده است. 
البته نگاهی به وضعیت مسکن در چند سال اخیر در کشور به خصوص در کلانشهر‌ها نشان می‌دهد با افزایش نرخ اجاره‌بها هزینه تأمین سرپناه به طور روزافزون در حال دور شدن از استطاعت مالی خانوار‌ها بوده و سبب رانده شدن اقشار متوسط و کم‌درآمد به سمت حاشیه شهر‌ها و سکونتگاه‌های اقماری شده است. عدم اقبال و موفقیت اجرای اینگونه اقدامات در حوزه مسکن در کشور نیاز به بررسی عوامل ریشه‌ای دارد.
از موانع اجرای بهینه اینگونه احکام و مصوبات اجرایی می‌توان به نبود زیرساخت‌های لازم به عنوان ابزار کنترلی و نظارتی دولت از نظام اجاره‌داری، ابزار‌های مالیاتی در حوزه مسکن از جمله مالیات بر املاک خالی و مالیات بر عایدی فروش و اجاره مسکن، سیستم یکپارچه ثبت قرارداد‌ها و معاملات نقل و انتقال و اجاره مسکن، توجه ناکافی به مسکن اقشار ضعیف و محرومان و مواردی از این قبیل اشاره می‌کند که سبب خروج بازار از کنترل دولت می‌شود.
در عین حال، محمد اسلامی درباره اجاره پشت بام‌ها افزود: من چنین چیزی نشنیده ام. بعید می دانم که صحت داشته باشد. چنین اخبار ضدانقلابی در فضای مجازی زیاد دیده می‌شود. از مردم می‌خواهم که وقتی در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، هر خبری را بازنشر نکنند بلکه اصل و اصالت خبر را بررسی کنند.
وی درباره ساخت خانه‌های ۲۵ متری گفت: وزارت راه و شهرسازی هیچ گاه چنین طرحی نداشته است. ما به هیچ وجه من الوجوه چنین طرحی نداشته ایم. طبق طرح جامع مسکن در الگوی مصرف مسکن، واحد مسکونی زیر ۷۵ متر در طرح جامع جایی ندارد. اگر کسی چنین ادعایی کرده، ما نبوده ایم و آن را تأیید نمی‌کنیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: روز گذشته در جایی دیدم که از قول من اعلام شده بود وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که قرار است یک خانه را به دو خانوار بدهیم. این حرف یک دروغ بزرگ است. واقعاً متأسفم که چنین اخباری منتشر می‌شود.
وی درباره اخبار منتشره در روزهای اخیر مبنی بر شایع شدن «پشت‌بام‌خوابی» یا «انبارخوابی» در تهران گفت: من این موضوع را نه تأیید و نه تکذیب می‌کنم؛ اصلاً امکان واگذاری اجاره‌ای پشت‌بام وجود ندارد.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: در بخش مسکن به دلیل اقتصاد قابل ملاحظه‌ای که در آن وجود دارد، گرفتار چنین ادعاهایی هستیم؛ بخصوص اینکه هیچ مرجع رسمی اعلام نکرده که چند قرارداد اجاره پشت‌بام یا انبار به ثبت رسیده است. همچنین از نظر قانونی هم با توجه به اینکه پشت‌بام جزو مشاعات یک مجتمع مسکونی محسوب می‌شود و به همه واحدها تعلق دارد، امکان اجاره آن وجود نخواهد داشت. نمی‌توانیم چیزی که وجود خارجی ندارد را بفروشیم یا اجاره دهیم.
محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس هم با تاکید بر ضرورت ایجاد تحول در مدیریت کشور، گفت: تصمیم و اقدام ما مسئولان است که شرایطی ایجاد می کند برخی مجبور می‌شوند پشت‌بام اجاره کنند.
دهن کجی به  این آشفته بازار
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه