نمی شود یک روزه ترانزیت  سوخت را ممنوع کرد

یک کارشناس حمل و نقل گفت: وقتی در شرایط خاص به سر می بریم کمترین توقع این است که اصول را حفظ کنیم نه اینکه با یک بخشنامه مانند ممنوعیت ترانزیت سوخت یک شبه همه چیز را خراب کنیم.به گزارش اقتصادسرآمد، خسرو سرایی با بیان اینکه در ترانزیت از آموزش غفلت کردیم گفت: باید راننده هم شرایط خاص ترانزیت را درک کند و آن را با شیوه سنتی حمل نکند. در نتیجه همه افراد در زنجیره در تمام سطوح باید آموزش ببینند.او تصریح کرد: وقتی قرار باشد ساختار را زیر سوال ببرید استثنا را بر قاعده ارجح می کنید. با یک مورد قاچاق از قاچاق در ترانزیت گفتن درست نیست.این کارشناس تاکید کرد: ترانزیت می تواند ارزآوری داشته باشد، اما به دلیل اینکه یک استراتژی مشخص وجود ندارد عملا این اتفاق نمی افتاد. وظایف بخش خصوصی و دولتی روشن نیست و کاش همان زمان یک شورای حل اختلاف ایجاد کرده بودیم تا جایی به این مباحث رسیدگی شود. این موضوع از این جهت مهم است که قبل از اینکه کار به قانون برسد بتوان اختلاف بین طرفین را حل کرد.سرایی گفت: قبل از بحث اقتصادی بحث امنیتی مهم است. در فضای امنیتی نمی توان ترانزیت داشت. اما وقتی ترانزیت فعال باشد امنیت هم تامین می شود. او با انتقاد از بخشنامه ممنوعیت ترانزیت سوخت تصریح کرد: چطور می شود یک روزه ترانزیت سوخت را متوقف کرد. دستکم می شد زمانی را مشخص کرد تا همه بدانند قرار است چه اتفاقی بیفتد نه اینکه غافلگیر شوند.او ادامه داد: الان ۴۵ هزار تن از انبارهای ما در بندر امام پر است و قرار است ۱۸ هزار تن مرجع شود. چه کسی پاسخگوست. سرایی تاکید کرد: این سیگنال بدی برای کشور ما در عرصه بین المللی است. وقتی اعتبار ترانزیت کشور زیر سوال برود تصحیح آن بسیار دشوار است. کجای قانون گفته شده است بخشنامه ای بیاید و قانون را متوقف کند. وقتی در شرایط اضطرار به سر می بریم کمترین انتظار است که اصول حفظ کنیم نه اینکه با یک بخشنامه مانند ممنوعیت ترانزیت سوخت یک شبه همه چیز را خراب کنیم.
سرایی با اشاره به اینکه در حال حاضر معاونتی در وزارت امور خارجه ایجاد شده و این خبر خوبی است تاکید کرد:ترانزیت همیشه پشت سر سیاست حرکت کرده است. سیاست جاده صاف کن اقتصاد و حمل و نقل است. اما وقتی قرار باشد از ترانزیت به عنوان اهرم سیاسی استفاده کنیم اشتباه است.نجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی ایران مراتب اعتراض شدید خود را به مصوبه هیئت دولت مبنی بر ممنوعیت ترانزیت سوخت از ایران اعلام کرده و درخواست تجدید نظر دارد.رئیس هیئت‌ مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی ایران در مورد مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر ممنوعیت ترانزیت سوخت از ایران تا پایان سال ۹۹، گفت: این انجمن مراتب اعتراض شدید خود را به مصوبه مذکور اعلام کرده و درخواست تجدید نظر دارد.جواد سمساریلر این مطلب را در جمع اعضای باشگاه متخصصان تین نیوز بیان کرد و افزود: هدف از  ابلاغ این مصوبه ظاهراً جلوگیری از قاچاق سوخت اما نتیجه آن فروپاشی ترانزیت است.
وی اظهار کرد: پس از فروپاشی شوروی سابق مقدمات موهبت و موقعیتی استثنائی به‌نام «ترانزیت کالا» از طریق ایران فراهم شد.وی افزود: اما، گویی «ابر و باد و مه و خورشید» را در راه ایجاد مانع بر سر روان‌سازی به‌کار گرفته‌ایم.رئیس هیئت‌ مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی ایران با بیان این‌که این اقدام نتیجه‌ای جز سود رساندن به همسایگان  ندارد، عنوان کرد: چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.سمساریلر گفت: با این مصوبه کل درآمد ترانریت سوخت و به‌طور کلی «ترانزیت» به حلقوم همسایگان سرازیر می‌شود و دیگر هیچ.او افزود: به‌ویژه اینکه مصوبه عطف به ماسبق نیز شده است و اینک ترانزیت کننده ایرانی با کلی سرمایه خرید و اجاره مخازن سوخت و اجاره کامیون و قسط و... به‌حال خود رها شده به امید این‌که سوخت تولید داخل عرضه شود.این مقام صنفی عنوان کرد: آیا مشاوران  معاون اول رئیس جمهوری(که این مصوبه را ابلاغ کرده است)، از تعداد رانندگان کامیون‌های شاغل و کامیون‌های «سوخت‌بر» دارای اقساط لیزینگی و هزینه توقف کامیون در پارکینگ‌ها و اجاره مخازن سوخت اطلاع دارند؟ آیا سود و زیان مصوبه اخیر به دقت محاسبه شده است؟ آیا با توقف ترانزیت سوخت از طریق ایران، عملیات ترانزیت متوقف می‌شود یا این‌که تغییر مسیر خواهد داد؟
نمی شود یک روزه ترانزیت  سوخت را ممنوع کرد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه