کند و کاو «اقتصادسرآمد» از مزایای ساخت خط لوله نفت و گازی گوره - جاسک

ایران تنگه هرمز را دور می زند

گروه انرژی- قرار است که امسال یکی از طرح‌های دیرینه ایران محقق شود؛ هدفی که از دهه ۶۰ به نوعی دغدغه کشور بوده و اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، از ابتدای سال ۱۴۰۰ موقعیت ممتازتری را برای صنعت نفت ایران و امنیت کشور ایجاد خواهد کرد. منظور، خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک است.
به گزارش اقتصادسرآمد، خط لوله گوره جاسک به طول تقریبی یک‌هزار و 100 کیلومتر و ظرفیت انتقال روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت خام، یکی از بزرگترین خطوط لوله انتقال نفت‌خام در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) است. با ساخت این خط لوله، ایران می‌تواند ضمن دور زدن تنگه هرمز، افزون‌بر پایانه صادرات نفت‌ خارگ در خلیج فارس، جاسک را هم به دومین پایانه صادرات نفت ایران در دریای عمان، با اولویت صادرات نفت تولیدی از میدان‌های غرب کارون، تبدیل کند.
احداث این خط لوله پایانه‌های صادراتی نفت خام ایران را متنوع‌تر خواهد کرد و اجازه می‌دهد کشور در شرایط حساس، توان بیشتری برای مدیریت صادرات داشته باشد. هرچند این تنها خط لوله انتقال نفت در منطقه نیست که مسیر جایگزین تنگه هرمز را ایجاد می‌کند و اکنون عربستان و امارات نیز چند پایانه صادراتی در خلیج فارس، دریای سرخ و دریای عمان دارند. 
در این زمینه نرسی قربان، کارشناس بین‌الملل انرژی می‌گوید: «تفکر تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و پروژه انتقال نفت از غرب کشور به جاسک و صدور آن از پایانه‌ای در این بندر، به سال‌های پس‌ از جنگ و دهه ۶۰ بازمی‌گردد. حتی در این خصوص اقداماتی نیز انجام شد اما موفقیت‌آمیز نبود و طرح رها شد.»او ادامه می‌دهد: «اکنون این پروژه به اولویت‌های کاری دولت دوازدهم بازگشته و امیدواریم که به سرانجام برسد. البته تنها هدف پروژه را نمی‌توان بی‌نیازی از تنگه هرمز دانست، اما همان‌طور که همسایگان نفتی ما نظیر عربستان، امارات و عراق چند پایانه برای صادرات نفت خام خود دارند، ایران نیز به این موقعیت نیاز دارد تا صادرات نفت خود را در صورت نیاز تضمین و با نزدیک شدن به بازار هدف هزینه‌ها را کمتر کند.»
ساخت خط لوله نفت و میعانات گازی «گوره-جاسک» زنجیره‌ای از ارزش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بین المللی در ایران را تکمیل می‌کند. با ساخت و بهره برداری خط لوله گوره-جاسک امکان انتقال بخش قابل توجهی از میعانات گازی پارس جنوبی به شرق تنگه هرمز ‏و سواحل مکران فراهم می‌شود که از این منطقه می‌تواند صادر و یا به عنوان خوراک مورد نیاز صنایع پتروپالایشگاهی در میان ‏مدت و بلندمدت مورد استفاده قرار بگیرد. از سوی دیگر حتی در صورت لغو تحریم‌های بین‌المللی امکان صادرات میعانات گازی ‏پارس جنوبی از پایانه جاسک فراهم خواهد شد که با توجه به کوتاه شدن بعد مسافت هزینه‌های صادرات این محصول ارزشمند ‏گازی هم کاهش می‌یابد ضمن آنکه افزایش قدرت چانه زنی شرکت ملی نفت ایران برای فروش و صادرات میعانات گازی را ‏می‌توان از دیگر دستاورد‌های سیاسی و اقتصادی ساخت و بهره برداری از این خط لوله مهم و استراتژیک برشمرد.‏
با افتتاح پروژه خط لوله گوره به جاسک، افزون بر امکان پهلوگیری نفتکش‌هایی با ظرفیت 2 میلیون بشکه، در شرایط خطر و ایجاد محدودیت در تنگه هرمز، صادرات نفت ایران با مشکل مواجه نخواهد شد. از دیگر اهداف احداث پایانه صادراتی مکران، انتقال نفت صادراتی سبک و سنگین همچنین نفت تولیدی در منطقه غرب کارون و ذخیره‌سازی آن است.
خبر افتتاح خط لوله گوره به جاسک، در رسانه‌های خارجی نیز بازخورد داشت. رویترز مدعی است ایران با به سرانجام رساندن این خط لوله در میانه تحریم‌ها و در شرایطی که حتی ساخت لوله‌های آن نیز در کشور انجام شده، می‌تواند از کنار تهدیدات بسته شدن تنگه هرمز نیز بگذرد، در حالی که خللی در صادرات نفتش ایجاد نشود. رویترز در بخش دیگری از گزارش خود به سخنان رئیس‌جمهوری اشاره کرد و نوشت: «بر اساس گفته‌های مسئولان ایران قصد دارد تا ماه مارس آینده یک میلیون بشکه در روز نفت از بندر جاسک در دریای عمان، درست در جنوب تنگه هرمز صادر کند.» اقدام اخیر ایران به خریداران نفت اطمینان می‌دهد که در صورت بسته شدن تنگه هرمز هم به صادرات نفت ادامه می‌دهد.
 ایران تنگه هرمز را دور می زند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه