گزارش «اقتصادسرآمد» از اما و اگرهای رعایت پروتکل های بهداشتی در سیستم حمل و نقل

دوری و دوستی جواب نداد!

گروه حمل و نقل- حدود ۶ ماه پیش هیچ کس فکر نمی کرد، استفاده از ماسک به یک موضوع مهم تبدیل شود اما اکنون استفاده از ماسک صورت و فاصله گذاری اجتماعی برای بسیاری از علاقه‌مندان به صنعت هواپیمایی موضوع قابل توجهی است. بعد از شیوع ویروس کرونا بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به بحران به وجود آمده تصمیم به خالی نگه داشن صندلی های بین دو مسافر گرفتند اما اخیرا شرکت هواپیمایی لوفتانزا این روش را ادامه نمی دهد و استفاده از ماسک را جایگزین فاصله گذاری اجتماعی کرده است.انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، علنا باطرح فاصله گذاری اجتماعی مخالف بوده و خواستار استفاده از ماسک به جای طرح فاصله گذاری اجتماعی است.سازمان مستقر در ژنو به مسافران و کرو پروازی توصیه کرده است که در طول پرواز از ماسک استفاده کنند. به گزارش اقتصادسرآمد،یاتا مدتی قبل در  یک بیانیه مطبوعاتی منتشر کرد و به موضوع مدیریت انتقال ویروس در هواپیماهای مسافری پرداخت. این انجمن با بیان این که خالی کردن صندلی های میانی در هواپیما ضروری نیست، گفت: ایجاد صندلی‌های خالی بین ۲ مسافر در هواپیماهای مسافری را توصیه نمی کند.همچنین یاتا پیشنهاد داده است برای جبران ضرر مالی ایجاد شده بسته به منطقه، میزان قیمت بلیت به طور متوسط بین ۴۳ تا ۵۴ درصدافزایش یابد. برای مثال در منطقه اقیانوس آرام که احتمالا بیشترین ضررمالی را خواهند داشت، میزان بهای بلیت تا ۵۴ درصد می تواند افزایش یابد. همچنین میانگین بهای قیمت بلیت در امریکالی شمالی می تواند از ۲۰۲ دلار به ۲۹۸ دلار افزایش یابد.
با شیوع مجدد کرونا به جای فاصله گذاری اجتماعی که برای شرکت های حمل و نقل فاقد صرفه اقتصادی است، نظام حمل و نقل به جای این مساله استفاده از ماسک را در قطارها و هواپیما اجباری کرد.
در این خصوص، معاون مسافری شرکت راه آهن اعلام کرد که شرکت راه آهن یکی از پیشتاز ترین دستگاه‌ها در اجرای پروتکل‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا بوده و اگر ماسک اجباری شود آن را در ایستگاه‌های راه آهن و قطارها اجباری می‌کنیم.میر حسن موسوی اظهار کرد: همانند گذشته که در اجرای پروتکل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا پیشتاز بودیم و همه پروتکل ها را در ایستگاه‌های راه آهن، نمازخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی و در داخل قطار به دقت اجرایی کردیم اگر استفاده از ماسک اجباری شود و آن را از سوی دولت یا ستاد مقابله با کرونا به ما ابلاغ کنند به سرعت آن را اجرایی می‌کنیم.وی افزود: به عنوان مثال در طرح فاصله گذاری اجتماعی گرچه شرکت‌های ریلی تعداد پذیرش مسافرانشان به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد اما همکاری خوبی با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران داشتند  و طرح فاصله گذاری اجتماعی به دقت در راه آهن اجرا شد که در حال حاضر می‌توان گفت در یک کوپه ۴ نفره تنها دو نفر حضور دارند و این یکی از پروتکل‌های است که به ما ابلاغ شده است.در عین حال، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از اجباری شدن استفاده از ماسک در فرودگاههای کشور و داخل هواپیماها خبرداد.
رضا جعفرزاده اظهارداشت: براساس مصوبه بیست و ششمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، که در تاریخ ۰۸/‏۰۴/‏۹۹‬ در حضور رئیس جمهوری برگزار و بر استفاده اجباری از ماسک در اماکن سرپوشیده تاکید شد، سازمان هواپیمایی کشوری نیز، مسافران، مشایعت کنندگان و مستقبلین را به استفاده از ماسک ملزم کرد.
جعفرزاده با بیان اینکه براساس بخشنامه مذکور از ورود مسافران بدون ماسک به ترمینال‌ها، اتوبوس و هواپیما ممانعت به عمل می‌آید، افزود: در راستای مصوبه مذکور و به منظور رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی و کنترل شیوع بیماری کرونا، بخشنامه الزام اجرایی شدن استفاده از ماسک در فرودگاه‌ها و هواپیماها به شرکت‌های هواپیمایی و تمامی بخش‌های مرتبط در امر پرواز ابلاغ شد.
همچنین، محمد اسلامی ، راه و شهرسازی نیز با اشاره به اینکه تمامی ۳۷ پروتکل بهداشتی به ایرلاین‌ها ابلاغ شده است افزود: فاصله گذاری اجتماعی در هواپیما و ‏قطار‌ها باید رعایت شود و تمامی بخش‌های حمل ونقلی موظف به رعایت آن‌ها هستند.‏او بیان کرد: طبق مصوبه اخیر ستاد ملی مبارزه با کرونا در تمامی مراکز‌ عمومی ۴ لایه نظارت پیش بینی شده و تمامی افراد در ‏این مراکز ملزم به زدن ماسک هستند و اگر کسی در اتوبوس، هواپیما و یا قطار از زدن ماسک خودداری کرد متصدی هواپیما و یا ‏سایر بخش‌های حمل ونقلی می‌تواند این فرد را پیاده کند.‏
 دوری و دوستی جواب نداد!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه