برنامه های دولت همه را خانه دار می کند؟ «اقتصادسرآمد» بررسی می کند

خانه به همه می رسد؟!

گروه راه و ساختمان- بر اساس جدیدترین آمار منتشرشده از سوی وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در ‏تهران از مرز 19 میلیون تومان عبور کرده است. در آخرین ماه بهار متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان 19 میلیون و 71 هزار ‏تومان بود که در مقایسه با اردیبهشت ماه حدود 2 میلیون تومانی افزایش یافت.‏از سوی دیگر ‌هم‌اکنون حداکثر وامی که در صندوق پس‌انداز یکم به زوجین پرداخت می‌شود 160 میلیون تومان و مربوط به ‏تهران است. با این مبلغ می‌توان در زمان حاضر حدود 8.4 مترمربع واحد مسکونی را خریداری کرد. با این تفاسیر به‌نظر ‏نمی‌رسد وعده رئیس‌جمهور دولت دوازدهم در خانه‌دار کردن 330 هزار سپرده‌گذار صندوق پس‌انداز مسکن یکم تا مردادماه سال ‏‏1400 محقق شود.‏
به گزارش اقتصادسرآمد، بر اساس جدیدترین آمار منتشرشده از سوی وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در ‏تهران از مرز 19 میلیون تومان عبور کرده است. در آخرین ماه بهار متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان 19 میلیون و 71 هزار ‏تومان بود که در مقایسه با اردیبهشت ماه حدود 2 میلیون تومانی افزایش یافت.‏
از سوی دیگر ‌هم‌اکنون حداکثر وامی که در صندوق پس‌انداز یکم به زوجین پرداخت می‌شود 160 میلیون تومان و مربوط به ‏تهران است. با این مبلغ می‌توان در زمان حاضر حدود 8.4 مترمربع واحد مسکونی را خریداری کرد. با این تفاسیر به‌نظر ‏نمی‌رسد وعده رئیس‌جمهور دولت دوازدهم در خانه‌دار کردن 330 هزار سپرده‌گذار صندوق پس‌انداز مسکن یکم تا مردادماه سال ‏‏1400 محقق شود.‏
در حالی رئیس‌جمهور خانه‌دار کردن سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز یکم را یکی از اولویت‌های دولت اعلام کرده است که با وام این صندوق می‌توان حدود ۸ و نیم متر واحد مسکونی در تهران خریداری کرد.
حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ویژه ساماندهی مسکن، اظهار کرد: تأمین مسکن نیازمندان واقعی که در طرح ــ صندوق پس‌انداز ــ مسکن یکم ثبت‌نام و پول واریز کرده‌اند، اولویت اول و اصلی دولت است.
حسن روحانی افزود: حدود 330 هزار نفر در این طرح سرمایه گذاری کرده‌اند که همه تلاش ما این است تا پایان این دولت، آنها صاحب مسکن مناسب شوند.
از سوی دیگر تسهیلات مسکن از سال گذشته افزایش پیدا نکرده اما طبق آخرین گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت در تهران نزدیک به متری ۱۷ میلیون تومان است، اگر قیمت یک خانه ۵۰متری در سال ۹۵ حدود ۱۴۰ میلیون تومان بود، تسهیلات جعاله و مسکن که رقم آن به ۷۰ میلیون می‌رسید ۵۰درصد رقم را پوشش می‌داد، اما یک خانه با همان مشخصات اکنون حدود ۸۵۰ میلیون تومان قیمت دارد که با افزایش وامی که به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده یک چهارم آن را تشکیل می‌دهد.
چهار سال پیش مبلغ وام مسکن ۶۰ میلیون و جعاله ۱۰ میلیون تومان بود که این مبلغ در اغلب مناطق تهران بین ۴۰ تا ۶۰ درصد مبلغ کل مسکن را شامل می‌شد. متوسط قیمت هر مترمربع خانه در تهران در سال ۹۵ حدود شش میلیون تومان بود، اما این رقم اکنون به ۱۷ میلیون تومان افزایش یافته است.
اگر قیمت یک خانه ۵۰متری در سال ۹۵ حدود ۱۴۰ میلیون تومان بود، تسهیلات جعاله و مسکن که رقم آن به ۷۰ میلیون می‌رسید ۵۰درصد رقم را پوشش می‌داد، اما یک خانه با همان مشخصات و سال ساخت، اکنون حدود ۸۵۰ میلیون تومان قیمت دارد که با افزایش وامی که به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده یک چهارم آن را تشکیل می‌دهد. به بیان بهتر برای خرید یک خانه ۵۰ متری معمولی باید حداقل ۶۰۰میلیون تومان پول نقد در اختیار داشت.
بازپرداخت تسهیلات همه وام‌های مسکن چه در بخش خرید و چه در بخش ساخت ۱۲ ساله است. به متقاضیانی که با استفاده از روش خرید اوراق قصد تهیه وام مسکن را دارند مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله تعلق می‌گیرد. سود این تسهیلات نیم درصد از وام‌های دیگر بانک‌ها پایین‌تر است و با ۱۷٫۵درصد سود سالانه به دست مردم می‌رسد. سقف این تسهیلات برای زوجین در شهر تهران به ۲۰۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۱۶۰ میلیون تومان و سایر شهرها، ۱۲۰میلیون تومان در نظر گرفته‌شده‌است.
خانه به همه می رسد؟!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه