گزارش «اقتصادسرآمد» از چند و چون ساخت و ورود واکسن کرونا به ایران

تاکید نمایندگان بر ورود «آنتی کرونا» به ایران

گروه مجلس- سخنگوی وزارت بهداشت چندی پیش گفته بود: دانش فنی ساخت واکسن کرونا در ایران نیز پا به پای دنیا جلو می‌رود و وزیر بهداشت مستقیما بر این موضوع نظارت دارد. با این حال اگر واکسنی در کشورهای دیگر ساخته شود و مورد تایید سازمان جهانی بهداشت باشد، قطعا ما نیز از آن استقبال خواهیم کرد.سیما سادات لاری درباره آخرین نتایج حاصل از اقدامات دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن کرونا، گفت: دانشمندان ایرانی همپای سایر کشورهای جهان در حال تحقیق بر روی واکسن کرونا هستند.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این خصوص، یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: درحال حاضر ساخت واکسن کرونا در حد ادعا است و تا زمان تایید نهایی زمان زیادی مانده است اما اگر واکسن کرونا تولید شود با همکاری سازمان بهداشت جهانی آن را وارد می‌کنیم
محمدعلی محسنی بندپی، درباره ساختن واکسن کرونا در آمریکا و اروپا و ارسال آن باتوجه به شرایط تحریمی که بر کشور وجود دارد، گفت: اینکه در حال حاضر مطرح می‌شود واکسن کرونا ساخته شده است، بیشتر در حد یک ادعا است؛ چراکه سازمان بهداشت جهانی (WHO) این مسئله را به طور رسمی تایید نکرده است.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر واکسن بیماری کرونا ساخته شود، قطعاً همکاران ما در وزارت بهداشت و درمان با هماهنگی WHO و همچنین با کمک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ترتیبی اتخاذ خواهند کرد که واکسن را بتوانیم وارد کشور کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اما اصل موضوع این است که واکسن‌های گفته شده هنوز روی نمونه‌های انسانی تا جایی که من اطلاع دارم آزمایش نشده است و فکر می‌کنم باید منتظر باشیم تا یک واکسن نهایی ساخته شود.نماینده نوشهر گفت: در خوشبینانه‌ترین شکل موجود یعنی در ۴ الی ۵ ماه آینده ما واکسن را خواهیم داشت بنابراین باید همچنان بهترین راه مبارزه با ویروس را در پیش بگیریم.
محسنی بندپی با اشاره به این‌که رعایت پروتکل‌های بهداشتی مناسب‌ترین راه پیشگیری است، عنوان کرد: بهترین راه پیشگیری، حفظ فواصل اجتماعی، مراقبت‌های اجتماعی و فردی و رعایت پروتکل‌های پیشگیرانه است که ما می‌توانیم در راه مبارزه با کرونا پیش بگیریم.وی درباره این‌که این‌ روزها پیک مجددا کرونا ویروس به کشور بازگشته است و اینکه کمیسیون چه تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد، اظهار داشت: با توجه به این‌که مجدداً چند استان از استان‌های ما که قبلاً سفید اعلام شده بودند در حال حاضر در وضعیت قرمز قرار دارند، قطعا این موضوع در کمیسیون بررسی خواهد شد.
محسنی بندپی یادآور شد: استان مازندران تقریباً سفید شده بود اما در حال حاضر نوشهر، فریدونکنار، بشهر و آمل قرمز اعلام شدند و این استان در مرز هشدار قرار گرفته است.
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر واکسنی در هر کجای دنیا برای بیماری کرونا کشف و ساخته شود به کشور وارد خواهیم کرد.
محسن فتحی ،درباره کشف واکنس کرونا و این که گفته می‌شود باتوجه به شرایط تحریمی امکان ورود آن به کشور نیست، گفت: تحریم هیچ تاثیری بر انتقال واکسن ندارد و قضیه تحریم در فاز دیگری است؛ قطعا هر واکسنی که تولید شود وارد ایران هم می‌شود.
نماینده  مردم سنندج تاکید کرد: هر واکسنی در هر کجای دنیا برای بیماری کرونا کشف و ساخته شود به کشور وارد خواهیم کرد.سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره راستی آزمایی واکسن‌هایی که تا به امروز کشف شده است، عنوان کرد: ابتدا واکسن‌های کشف شده باید در فاز بیولوژیکی قرار گیرند، سپس تست شوند بعد از آن می‌توانیم به صراحت بگوییم واکسن های کشف شده عمل می‌کنند یا خیر.
فتحی درخصوص واکسن‌ها و داروهایی که گفته می‌شود جامعه پزشکی کشور برای مقابله با کووید ۱۹ کشف کرده است، بیان کرد: در جلسه روز چهارشنبه قطعا از آقای وزیر می‌خواهیم درباره این موارد توضیحاتی ارائه دهند. 
تاکید نمایندگان بر ورود «آنتی کرونا» به ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه