داستان برق مجانی به کجا انجامید؟ «اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

امید به «برق امید»

گروه انرژی- به گفته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی طرح "برق امید" از اوایل آبان ماه در کشور اجرایی می شود.همایون حائری می گوید: بنا داریم در قالب این طرح هم از مشترکین کم مصرف حمایت کنیم و هم میزان مصرف سایر مشترکین مدیریت شود تا بتوانیم کاهش پیک مصرف را داشته باشیم.در این طرح مشترکینی که مصرف آنها کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت در فصل گرما و ۸۰ کیلووات ساعت در زمان عادی است از تخفیف ۱۰۰ درصدی بهای برق برخوردار می‌شوند.برق مجانی برای تشویق کم مصرف ها حتی شامل حال تهرانی ها هم می شود این خبری بود که وزیر نیرو در این خصوص چندی قبل خبر داد. 
به گزارش اقتصادسرآمد، اکنون، یک کارشناس حوزه انرژی اظهار داشت: قیمت برق باید به طورعمومی قیمت تمام شده باضافه سود تولیدکننده باشد هرکسی می‌خواهد پول برق را نپردازد باید کسی پول او را بپردازد.
علی شمس‌اردکانی در ارزیابی طرح رایگان کردن برق برای 30 میلیون خانوار اظهار داشت: این طرح را مهندسان برق نوشته‌اند، علم اقتصاد انرژی جزء مهندسی نیست. با یارانه دادن به عده‌ای مسائل کلی اقتصاد حل نمی‌شود بلکه معضل جدیدی بوجود می‌آید. سیستم غلط قیمت‌گذاری برق باید اصلاح شود تا حساسیت تقاضا نسبت به قیمت بر حسب داده‌های علم اقتصاد خود را نشان دهد، چند قیمتی و اینکه یکی صفر و دیگری تمام پول را پرداخت کند، مسئله را حل نمی‌کند.
وی افزود: کسانی که مصرف بالا دارند، درآمدهای ناحساب هم دارند، بنابراین ناحساب هم برق مصرف می‌کنند. نباید پول برق کسی که درآمد بالا و اندک دارد به یک شکل محاسبه شود، این مسئله را حل نمی‌کند و این اقدام مهندسی در علم اقتصاد است. همانگونه که قوانین فیزیک را با قوانین اقتصاد حل نمی‌کنند قوانین اقتصاد را هم با قوانین علم فیزیک حل نمی‌کنند.
این کارشناس حوزه انرژی در ادامه گفت: هر جا برق مجانی مصرف می‌کند یک مرکزی پول آن را بپردازد، مثلا خانه سالمندان را بهزیستی حساب کند. قیمت تمام شده برق را هر مصرف کننده‌ای باید پرداخت کند و یا کسی به جای او بدهد، هر کس مصرف بیشتری دارد پول بیشتری هم بپردازد. ما در 40 سال گذشته برق یارانه‌ای داده‌ایم برق هر کیلووات ساعت 350 تومان تمام می‌شود اما بطور متوسط 200 تومان دریافت می‌شود، پیداست برای هر کیلوات ساعت 150 تومان ضرر می‌پردازیم که از جایی باید جبران شود.
در عین حال، عضو کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران گفت: طرح «برق امید» به کاهش شدت مصرف برق و واقعی‌سازی قیمت برق کمک خواهد کرد.صنایع و معادن و کشاورزی تهران حمیدرضا صالحی افزود: به نظر ‌می‌رسد، دولت به موجب طرح برق امید، قصد دارد از بخشی از درآمد خود صرفنظر کند تا قیمت برق را در بخش‌های دیگر به سمت واقعی‌سازی سوق دهد.
وی ادامه داد: طرح «برق امید» ‌برای حدود ۸.۵ میلیون خانوار که برق کمتری مصرف ‌می‌کنند، اجرا ‌می‌شود و ممکن است خانوارهایی را که برق بیشتری مصرف ‌می‌کنند، ترغیب کند که برای برخورداری از مزایای این طرح مصرف خود را کاهش دهند. این الگویی است که در برخی کشورها از جمله ترکیه نیز برای دهک‌های پایین جامعه در نظر گرفته شده و اجرا ‌می‌شود.
صالحی گفت: «بازار انرژی نیازمند ساماندهی است» ایران با ۸۳ هزار مگاوات نیروگاه نصب شده، از بزرگترین تولیدکنندگان برق در منطقه است. پیک مصرف در کشور ما به ۶۰ هزار مگا وات ‌می‌رسد. یک‌سوم مصرف برق در بخش مسکونی رخ ‌می‌دهد، یک‌سوم در بخش صنعت و یک‌سوم نیز در بخش تجاری و اداری مصرف می شود و طرح برق امید مصرف برق در بخش مسکونی را هدف قرار داده است.
عضو هیات مدیره سندیکای برق ادامه داد: این ۸.۵ میلیون خانوار، سهم بالایی در درآمد دولت ندارند و به نظر ‌می‌رسد، دولت از درآمد خود در این بخش صرفنظر کرده تا قیمت برق را در بخش‌های دیگر به سمت واقعی‌سازی سوق دهد. اگر این طرح روی مصرف برق در دهک‌های بالاتر اثر بگذارد و شدت مصرف را در این طبقه کاهش دهد، دولت را تا حدودی به اهدافش نزدیک کرده است.
صالحی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت بورس انرژی برای واقعی‌سازی قیمت برق مکمل طرح برق امید خواهد بود، افزود: مقرر شده است، برای مصارف بیش از ۵ مگاوات در صنعت، قیمت برق در بورس انرژی تعیین شده و این مصارف از حیطه قیمت‌گذاری وزارت نیرو خارج شود. به این ترتیب که نیروگاه‌های برق بخش خصوصی در تعامل با مصرف‌کنندگان بیش از ۵ مگاوات بر اساس عرضه و تقاضا کشف قیمت کنند. 
 امید به «برق امید»
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه