دلیل کم فروغ شدن مشاهیر ملی در کتب درسی چیست؟

کم رنگ شدند یا حذف!!

این روزها جلد کتاب های درسی حسابی خبر ساز شده و بحثی داغ در فضای مجازی راه انداخته . مخاطبان سیلی از طراحی های دلخواه که اکثرا هم یک ایده هستند دردنیای مجازی بیشتر « اینستاگرام » به راه انداخته اند . 
اما این سوال پیش میاید دلیل حذف و کم رنگ شدن مطالب کتاب های درسی از جلد تا محتوا چیست؟
باحذف دختربچه های جلد کتاب درسی، چراغی برای تحقیق و تفحص در مطالب درسی نیز جریان گرفته که می توان با دانلود این کتاب ها ماجرا را دید. یکی بهانه آورد که شلوغ بود خلوتش کردیم و دیگری گفت جایگزین کردیم ! با بالا گرفتن موج اعتراض مجازی دستوری بر اصلاح صورت گرفت اما آیا محتوا نیز به قبل باز می گردد؟ 
جدای از جلد محتوا اصل تحصیل است آن هم در دوران ابتدایی که پلکان رشد آموزشی و آشنایی دانش آموزان با مشاهیر ملی ادبی فرهنگی علمی است. زمانی طرح و نقاشی و داستان کتاب های درسی آن قدر جذاب و آموزنده بود که حال تبدیل به نوستالژی ماندگار شده است. این ماندگاری از نوع روایت که ارکان آن حقیقت و درستی داستان است و نوع طراحی که یکی از پایه های آموزش بصری محسوب می شود بود . در زمان حال همه چیز کم رنگ شده از دورهمی های خانوادگی گرفته تا مطالب کتاب های آموزشی . سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پروش تغییرات غیرقابل دفاعی رادر محتوای آموزشی کتاب های درسی اعمال می کند. سال گذشته نیز این موضوع روشن شد، اشعار ، داستان و پند و اندرز مشاهیر ادبی نیز از کتاب های ادبیات پایه های درسی حذف شده اند. 
در پاسخ به این حذف ها یا کلمه « جایگزینی» می گذارند یا « این مطالب یاس و نامیدی داشته اند » غزل « دراین سرای بی کسی » به دلیل داشتن یاس و ناامیدی استاد ابتهاج ، شعر « باغ بی برگی » اخوان ثالث، شعر « داروگ» نیما، غزل « جوانی » رهی معیری، داستان « حلاج» تذکره الاولیا، شعر « مادر » ایرج میرزا و.... حذف و یا جابه جا شده اند.  آثار شاعرانی چون فاضل نظری ، حمید سبزواری و...جایگزین شده و کمی پرنگ تراز آثار قبلی شده اند. مدیر گروه تالیف کتاب های درسی می گوید : این موضوع ربطی به تبعیت از یک ایدئولوژی خاص ندارد. و تعدادی ازآاثار نامبرده با آثاری دیگر ایشان جایگزین شده است. البته مجدد مطرح شد که مشاهیر جدید و اسطوره های دهه اخیر براین آثار در کتب درسی اولویت داشته اند. کسی از حضور اسطوره های دهه اخیر در کتابهای درسی جلوگیری نمی کند اما نمی شود مطالب قبلی را به کلی حذف کرد چرا که آن مطالب آموزگاران عصر حال را ساخته اند . اسطوره های دهه اخیر بزرگانی چون « سردار بزرگ محور مقاومت حاج قاسم سلیمانی ، محسن حججی ، سرداران طهرانی مقدم و...» نیاز مبرم کتاب های درسی هستند چراکه درس شجاعت ، مقاومت، تلاش علمی جهادی  و پاسداری از خاک وطن و دین را یادآور می شوند. اما نمی توان از دستاوردهای حکمت آموز اشعار « سعدی ، حافظ ، مولانا، رودکی ، خیام و...» گذشت و بی توجه آن هارا حذف نمود . در نمودار رشد ذهنی یک دانش آموز همه مولفه ها نیاز است . اعم از علمی ، تاریخی ، مذهبی ، پژوهشی ، شجاعت و مقاومت دربرابر ظلم ،دفاع از خاک وطن و ... 
اما حذف سلسه های تاریخی چرا ؟ 
از سال۱۳۸۸ تعدادی از پادشاهان و سلسله تاریخی از کتب درسی حذف و یا کم رنگ و مختصر شدند و گاهی به یک کادر کوچک رسیدند. رئیس وقت همین سازمان مدعی شد که « در روایت سلسله های تاریخی و پادشاهان نقش مردم نادیده گرفته شده اند ! » درحالی که سلسله هخامنشیان به گواه تاریخ در تمام متون حاظر باستانی و امروزی یکی از سلسله های مردم سالار بوده است . سلسله ای که به گواه الواح گلی کشف شده در «۲۵۰۰سال» قبل ، از حقوق کارگر، بیمه، حق زن و مرد، آزادی در همه عرصه ها، دانشمند سالاری در تمام رده های علمی، نوع برخورد با زیر دست و ارباب رجوع ، نوع برخورد با اسیران جنگی در زمان فتح کشورها و....همیشه پیش قدم و پیش رو بوده است. حال حذف و کم رنگ کردن این سلسله چه معنایی دارد . مگر این تاریخ برای ملت ایران سرافرازی نیست؟ گاهی دچار شک می شویم که نکند مارا درگیر جعلیات کرده اند یا گواهی تاریخ دروغ است؟!؟ روایت افراد مستبدی چون « چنگیز، تیمور، سلطان محمدشاه ، خلیفه ثانی و خلفای اموی و عباسی » لازم است چراکه دانش آموزان باید با سفاکان تاریخ و خون خواری هایشان آشنا شوند تا از تاریخ در قرن پرطلاتم «۲۱» درس بگیرند . البته نبود اسطوره هایی نظیر « آریو برزن ، سورنا، بابک خرم دین، بزرگان خاندان ملی صفاری و...» قدری دل سردی برای مخاطبان می آورد.  وجود این اسطوره  ها  درکنار بزرگان علم چون « ابن سینا، زکریای رازی، خواجه نصیر طوسی و ...» تا اسطورهای علمی عصر حاظر همانند « کامران وفا نابغه فیزیک، جاوید مصلحی نابغه سرطان شناسی پروستات، مریم میرزاخوانی نابغه ریاضی، دکترامین صالحی، امیر اعرابی، علی ملکی، منصور کرمی، سارا زاهدی ، علی خادم حسینی، محسن مرادی دالوند ،بهناز فرهی و ...» در کتاب درسی نیاز است . علم باید جدا از مسائل سلیقه ای باشد . آموزش همگانی در تمام سطوح باید صورت گیرد بی هیچ حذف و کم رنگی .  در هشت سال دفاع مقدس و هزاران شهید بزرگوار برای حفظ خاک وطن ، دفاع از ناموس و نام ایرانی و آینده ای با امنیت برای کودکان این سرزمین رزم نموده اند تا به بهترین صورت ممکن تحصیل و نام ایران را سرافراز کنند. 
دکتر صادق آیینه وند استاد تاریخ دانشگاه تربیت مدرس در باره موضوع حذف و جایگزینی مطالب درسی گفته بود: اگر ورزارت آموزش و پرورش قصد نگارش تاریخ علم ، تمدن ملل، علما و ...را دارد تغییر ، حذف پادشاهان و سلسله های تاریخی و افزودن چهره های علمی بی اشکال است، اما اگر منظور تغییر کتب تاریخ عمومی به معنای ( HISTORY) است، کاری است عبث و بی معنا. 
اما مسئله پایانی حذف زنان است که بیش تر از جلد کتاب هاست.
وضعیت چهره زن و نوع روایت زنان درکتب درسی جالب نیست چراکه زنان را ( عنصر وابسته و پیاده نظام) تعریف کرده اند و گاهی زنان را در سطوح علمی ، تاریخی و مذهبی در کتب درسی نادیده گرفته اند . درحالی که به قول نیاکان تاریخی ما زنان ( چرخ جامعه و زندگی ) هستند. مردان بزرگ در دامان زنان شکل می گیرند. گاهی زنان در انجام وظایف آن چنان ظریف ، حرفه ای و جدی عمل می کنند که هزار مرد در آن کار از آن ها عقب می ماند . اگر زنان را نادیده گرفتیم به این معنااست که کل جامعه را ندیده ایم. 
به امید سرافرازی علمی ایران در کنار زنان و مردان بزرگ این سامان
 کم رنگ شدند یا حذف!!
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
ضمیمه