«اقتصادسرآمد» اما و اگرهای گرانی بی منطق بازار تخم مرغ و مرغ را بررسی می کند

تخم مرغ سامان می گیرد؟

گروه صنعت، تولید و تجارت- در طول روزهای گذشته افزایش قیمت تخم مرغ، گمانه زنی‌های فراوانی را درباره آینده این بازار ایجاد کرده است. با توجه به ‏اهمیت این محصول در سبد غذایی اقشار کم درآمد، رشد قیمت آن می‌تواند برای آنها مشکل ساز شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، وزیر جهاد کشاورزی صادرات بی‌رویه را عامل افزایش قیمت عنوان و اعلام کرد که بر اساس نرخ تعیین شده برای هرکیلو گرم تخم مرغ درب مرغداری، قیمت هر شانه تخم مرغ ۱۸۰۰ گرمی برای مصرف کننده حدود ۲۶ هزارتومان خواهد بود ام علی رغم گفته های وی قیمت تخم مرغ در حالی که توسط عرضه کنندگان متغیر است همچنان در حالت سابق قرار دارد. 
کاظم خاوازی می گوید: براساس تصمیم اتخاذ شده، قیمت تخم مرغ از درب مرغداری هر کیلو ۱۲ هزار تومان، قیمت برای مصرف کننده هر کیلو ۱۴۵۰۰ تومان و عوارض صادراتی به ازاء هر کیلو ۲۵۰۰ تومان تعیین شد؛ بنابراین قیمت هر شانه تخم مرغ ۱۸۰۰ گرمی برای مصرف کننده حدود ۲۶ هزارتومان خواهد بود.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین وعده داد که "با تمهیداتی که در نظر گرفته شده، در روزهای پیش رو، قیمت تخم مرغ کاهش قابل توجهی می‌یابد".
خاوازی با بیان اینکه تولید تخم مرغ در کشور به اندازه کافی است و سالانه یک میلیون و ۳۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که ۶۰ هزار تن آن مازاد بر مصرف داخلی است، گفت: در هفته‌های اخیر، تقاضای صادرات زیاد بوده و صادرات بی رویه بازار تخم مرغ را به هم ریخته و موجب افزایش قیمت شده است.  در همین راستا رئیس جمهوری به معاون اول دستور پیگیری دادند و در نهایت مقرر شد صدور مجوز صادرات تخم مرغ در اختیار وزارت جهادکشاورزی باشد تا بین تولید و صادرات توازن ایجاد شود.
این دومین افزایش قیمت تخم مرغ در سال جاری است، به‌طوری‌که اوایل تیرماه سقف قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری حداکثر ۹۵۰۰ تومان و قیمت مصرف کننده هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بسته به وزن آن در حدود ۲۰.۰۰۰ تومان تعیین شده بود. اما قیمت هر شانه تخم مرغ در روزهای اخیر در خرده‌فروشی‌ها به بیش از ۴۰ هزار تومان هم رسیده است.  
رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی صادرات را علت اصلی این افزایش قیمت دانسته و گفته که علاوه بر آن برخی نیز با سوء استفاده از اهرم صادرات قیمت‌ها را به شکل کاذب بالا می‌برند و حباب ایجاد می‌کنند.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ستاد تنظیم بازار عوارض صادراتی تخم‌مرغ‌ برای شهریورماه را مشروط به تعهد اتحادیه مرکزی مرغداران میهن برای جلوگیری از هرگونه کمبود احتمالی و نیز ثبات و رعایت قیمت‌های مصوب درب مرغداری و مصرف کننده در سطح بازار، از ابتدای شهریور ماه حذف کرده بود.
در عین حال، عضو اتاق بازرگان تهران می‌گوید بر خلاف برخی دیدگاه‌ها، مشکلات بازار تخم مرغ چندان پیچیده نیست و فقط به تصمیم درست دولت احتیاج دارد.
مهدی معصومی اصفهانی اظهار کرد: این که ما در رابطه با مشکلات صنعت مرغداری و تولید تخم مرغ سخنرانی‌های طولانی کنیم و وعده اصلاح بدهیم نشان از آن دارد که ما شناخت درستی از این بازار نداریم. این حوزه با یک منطق بسیار ساده عمل می‌کند، اگر مواد اولیه لازم تامین شود، تولید صورت خواهد گرفت و اگر تامین نشود، تولید انجام نمی‌شود. تمام بحث به همین سادگی قابل جمع بندی است.
این فعال صنعت مرغ و تخم مرغ با بیان اینکه در ایران بخش قابل توجهی از مواد اولیه حوزه مرغداری وارداتی است، بیان کرد: وقتی ارز موردنیاز تامین نمی‌شود یا هزینه دریافت این مواد اولیه بالا می‌رود، قیمت‌ها در بازار رشد می‌کنند و اگر قصد کاهش قیمت‌ها داریم باید مشکلات موجود در تامین ارز مواد اولیه برطرف شود. این مسئله هم تماما به تصمیمات دستگاه‌های دولتی و لزوم هماهنگی میان این ارگان‌ها مربوط است.
معصومی اصفهانی ادامه داد: اگر دولت توان تامین ارز را ندارد، باید ظرفیت تولید پایین بیاید. در چنین فضایی ضمن پذیرش هزینه تعطیلی واحدهای مرغداری، باید با کاهش قابل توجه تولید نیز مواجه شویم اما اگر بناست ظرفیت‌های فعلی حفظ شود، تنها برطرف کننده مشکلات امروز تامین مواد اولیه و ارز لازم برای آنهاست و این بازار تنها در چنین شرایطی به ثبات می‌رسد.
از سوی دیگر، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی البرز با بیان اینکه البرز ۱۰ درصد از تخم مرغ کشور را تولید می‌کند، می گوید: مقدار زیادی سویا اخیراً از کشور هند خریداری شده اما بارگیری و ارسال آن به تأخیر افتاده و همین باعث کمبود خوراک طیور برای واحدهای مرغ تخمگذار و افت میزان تولید تخم مرغ در کشور شده است.
مجتبی تقی‌زاده در خصوص افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر گفت: مقایسه قیمت‌های کنونی با قیمت‌های اول سال مقایسه نادرستی است و واقعیت این است که الان گرانی حس نمی‌کنیم.
وی افزود: برنامه وزارت کشاورزی در فروردین ماه این بود که نیاز مردم برای مهمانی‌های عید تأمین شود اما به علت شیوع کرونا ما با مازاد تولید مواجه شدیم و شاهد قیمت‌های پایین و کاذبی بودیم که قیمت اصلی مرغ نبود، بنابراین اینکه قیمت‌های کنونی با فروردین مقایسه شود درست نیست.
 تخم مرغ سامان می گیرد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه