احتمال خروج ۲۰۰ میلیارد دلار پول از بورس‌های جهان ؛«اقتصادسرآمد» بررسی می کند

بورس جهان زمین می خورد؟

گروه بانک، بیمه و بورس- با در نظر گرفتن سقوط سنگین بازارهای مالی در ماه جاری این تغییر در پورتفوی سهامداران بزرگ می‌تواند بیش از پیش تاثیر ‏منفی داشته باشد. در واقع مؤسسات تلاش می‌کنند برای محقق ساختن هدف گذاری تخصیص دارایی خود در هر دوره سه ماهه ‏پورتفوی خود را به شکل مناسب بچینند.‏این خروج پول یکی از چند ریسکی است که بورس‌های بین‌المللی در شرایط کنونی که پس از صعود سنگین روند نزولی را تجربه ‏کرده‌اند، به شمار می‌رود.‏
 به گزارش اقتصادسرآمد، شیوع ویروس کرونا را که در ماه‌های اخیر توجه بازارهای جهانی را به خود مشغول و آثار ناگواری بر این بازارها تحمیل کرده نمونه‌ای از رخدادهای غیرمنتظره است که می‌تواند آثار شدیدی را بر بازارهای مالی بر جای بگذارد.
کاهش ارزش شاخص بورس‌های جهانی که گاهی تا یک سوم ارزش آن‌ها را شامل شده و همچنین کاهش ارزش بازار برخی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌های جهانی که آن‌هم در برخی موارد تا ۶۰درصد ارزش بازاری سهام آن‌ها کاهش یافته، خود نشان‌دهنده ابعاد بزرگ این رخداد است.
ویروس کرونا  و تعطیلی رخدادهایی از جمله مسابقات ورزشی که جنبۀ شدید اقتصادی دارند موجب توقف در فعالیت‌های اقتصادی و گاهی آثار ناگواری در برخی صنایع از جمله گردشگری، حمل و نقل و هتلداری شده است؛ البته  در برخی از صنایع دیگر نیز به تدریج آثار این ریسک آشکار می‌شود.از سوی دیگر تأثیرات این بحران بر مدیریت مالی شخصی خانوار و کسب و کارهای کوچک و گاهی بزرگ به نوعی است که با وارد آمدن خلل در ثبات جریانات درآمدی این شرکت‌ها، شاهد افزایش ریسک اعتباری کسب و کارها می‌شویم؛ تا جایی که در چند وقت اخیر برخی از مؤسسات رتبه‌بندی اعتباری مطرح دنیا ، تاثیر تأخیر در بازپرداخت اقساط برخی از وام‌ها را که به دلیل شیوع ویروس کرونا رخ داده است ، بر رتبه اعتباری موضوع رتبه‌بندی کاهش داده‌اند.به گفته محسنی، شروع این بحران در کشور چین به تنهایی باعث شد تا آثار آن را در روند نزولی در بازارها از جمله کامودیتی‌ها شاهد باشیم. از سوی دیگر عدم توافق عربستان و روسیه در اجلاس اوپک پلاس و در نتیجه آن کاهش قیمت نفت خام ، ابتدا تا ۳۰ دلار که برخی پیش‌بینی‌ها تا پایین‌تر و حتی کمتر از ۲۰ دلار را برای شش ماه آینده دور از ذهن ندانسته‌اند، همه و همه نشان از رخداد یک بحران مالی جدید در اقتصاد جهانی در ماه‌های آتی دارد.عبور از شرایط کنونی و دستیابی به جهش اقتصادی، نیازمند نوعی همدلی در میان آحاد جامعه و سیاست‌گذاران و استفاده از ظرفیت‌های داخلی و دانش نسل جوان و ابزارسازی و نهادسازی‌ها در این زمینه است.
بانک جی‌پی مورگان آمریکا پیش بینی کرد، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق‌های منابع ملی کشورها در سه ماه جاری ۲۰۰ میلیارد دلار پول خود را از بورس‌های بین‌المللی بیرون خواهند کشید.
بانک جی‌پی‌مورگان پیش‌بینی کرد: در سه ماه جاری صندوق‌های ثروت ملی کشورها و صندوق‌های بازنشستگی برای متعادل کردن پورتفوی خود ۲۰۰ میلیارد دلار پول خود را از بورس‌های بین‌المللی بیرون می‌کشند.
این بانک مدعی است، اینگونه اقدامات می‌تواند بازارهای بورس بین‌المللی را تحت تاثیر قرار دهند. نیکلاس پانیگیرتزوغلو، کارشناس ارشد جی‌پی مورگان، ‌ می‌گوید، این بدترین تغییر سه ماهه پورتفوی سهامداران بزرگ از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا تا کنون خواهد بود.
از جمله بزرگترین طرف‌هایی که به دنبال بیرون کشیدن پول خود از بورس‌های بین‌المللی هستند، می‌توان به صندوق مستمری آمریکا، صندوق سرمایه‌گذاری مستمری دولت ژاپن، و صندوق نفتی نروژ اشاره کرد.این کارشناس نفتی می‌گوید، با در نظر گرفتن سقوط سنگین بازارهای مالی در ماه جاری این تغییر در پورتفوی سهامداران بزرگ می‌تواند بیش از پیش تاثیر منفی داشته باشد. در واقع مؤسسات تلاش می‌کنند برای محقق ساختن هدف گذاری تخصیص دارایی خود در هر دوره سه ماهه پورتفوی خود را به شکل مناسب بچینند.
این خروج پول یکی از چند ریسکی است که بورس‌های بین‌المللی در شرایط کنونی که پس از صعود سنگین روند نزولی را تجربه کرده‌اند، به شمار می‌رود.
 بورس جهان زمین می خورد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه