گزارش «اقتصادسرآمد» از وامی که معلوم نیست فرجامش چه شد!

شرایط میلیاردی بانک‌ها برای تسهیلات کرونایی ایرلاین‌ها

گروه راه و مسکن- ه گفته محمد اسلامی حدود ۲۳۰۰ میلیاردتومان از اعتبارات کرونا برای بخش حمل و نقل به ایرلاین ها و شرکت های ریلی اختصاص یافته و هم اکنون عملکرد ۲۳۰۰  میلیاردتومان کمتر از ۳۰ درصد است.       همه ایرلاین ها نتوانستند تسهیلات مذکور را دریافت کنند و در حال انجام تشریفات بانکی هستند تا بتوانند تضامین خود را به بانک ارایه دهند و تسهیلات را دریافت کنند.اسلامی تاکید کرد: در ایام کرونا برای ما مهم است که ایرلاین ها تعدیل نیرو انجام ندهند و بتوانند پشتیبانی فنی از ناوگان انجام دهند. به دنبال آن بودیم که بتوانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای توسعه ناوگان آنها مبالغی در اختیار آنها قرار بگیرد. بر این اساس برای جبران مشکالت ایرلاین ها، بسته حمایتی ۸ هزار میلیاردی به بخش حمل‌و نقل که فروردین ماه امسال به تصویب هیات دولت رسید، خرداد ماه امسال بخشی از آن به شرکت‌های حمل و نقل ریلی تعلق می‌گیرد، نزدیک ۳ میلیارد آن نیز قرار است به بخش هوایی اختصاص یابد اما هنوز رقم دقیق اختصاص یافته به شرکت‌های هواپیمایی متضرر اعلام نشده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این خصوص، سخنگوی سابق سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تمامی شرکت‌های هواپیمایی فعال برای دریافت وام کرونایی نیمه دوم خرداد ماه به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.
رضا جعفرزاده در خصوص آخرین وضعیت تخصیص بسته حمایتی دولت به بخش حمل و نقل، اظهارداشت: این وام سهم آن دسته از شرکت‌های هواپیمایی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا پروازهای آنها متوقف شده است و مشمول ضررهای مالی شده‌اند.وی در خصوص چرایی تاخیر در معرفی ایرلاین‌ها به بانک‌های عامل نیز گفت: درحال تدارک مقدمات بودیم، ابتدا باید سازمان هواپیمایی میزان خسارت به شرکت‌های هواپیمایی را به وزارت راه اعلام می‌کرد که این کار انجام شد و وزارتخانه راه و شهرسازی نیز باید موافقت دولت برای دریافت این سهم مالی را اخذ می‌کرد.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: اکنون دولت اعتبار مشخصی برای بخش حمل‌و نقل هوایی در نظر گرفته است و به مرحله معرفی شرکت های هواپیمایی فعال به بانک رسیده تا خسارت‌های کرونایی به ایرلاین‌ها جبران شود.
جعفرزاده در این گفت و گو توضیحی نداد که نحوه‌ انتخاب و معرفی ایرلاین‌ها به بانک‌ها چگونه است.وی همچنین بدون ذکر نام ایرلاین هایی که مشمول دریافت بسته حمایتی می شوند، درباره زمان واریز این وام پیش‌بینی کرد که به زودی به حساب شرکت‌های هواپیمایی واریز خواهد شد.اکنون، دبیر انجمن‌ شرکت‌های هواپیمایی می گوید: هنوز تسهیلات کرونایی شرکت‌های هواپیمایی در گیر و دار شرایط عجیب و غریب بانکی است که برای وثایق بانکی باید میلیاردها تومان خرج کنند.
مقصود اسعدی سامانی - دبیر انجمن‌ شرکت‌های هواپیمایی - در این باره به ایسنا گفت: با وجود گذشت ماه‌ها هنوز تسهیلات کرونایی به شرکت های هواپیمایی پرداخت نشده است و ایرلاین‌ها همچنان در گیر و دار بانک‌ها و شرایط عجیب و غریب‌شان هستند.وی افزود: بانک‌های عامل به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌اند که اگر قرار است هواپیماها ضمانت وام‌های آن‌ها باشد باید در محضر به صورت رسمی ثبت شود و هزینه ثبت هواپیماها به ازای هر فروند ۱.۵ میلیارد تومان است.دبیر انجمن‌ شرکت‌های هواپیمایی گفت: این در حالی است که هواپیماهای تخت مالکیت ایرلاین‌های داخلی در سازمان هواپیمایی کشوری ثبت می‌شوند و نقل و انتقال آن‌ها نیز در سازمان انجام می‍‌شود. بنابراین و با توجه به این قانون بانک‌ها بهتر است به جای تحمیل این هزینه‌های گزاف به ایرلاین‌ها از طریق سازمان هواپیمایی اقدام کنند.
در پی شیوع ویروس کرونا و ضرر و زیان هنگفت در حوزه حمل و نقل، ستاد ملی مقابله با کرونا تسهیلاتی را برای جبران این ‏خسارت به این بخش و دیگر صنایع و مشاغل اختصاص داد و قرار شد تا تسهیلات کرونایی به بخش‌های مختلف حمل و نقل از ‏رانندگان تا حمل و نقل ریلی و هوایی در تیر ماه پرداخت شود اما به نظر می‌رسد این وعده برای حوزه هوانوردی محقق نشده ‏است.‏
شرایط میلیاردی بانک‌ها برای تسهیلات کرونایی ایرلاین‌ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه