تشریح آخرین وضعیت طرح شفافیت آراء نمایندگان در گزارش «اقتصادسرآمد»

شفافیت آرا؛ شفاف سازی تقنین

گروه مجلس- پیش‌تر، در مجلس دهم، برخی چهره‌های اصول‌گرای مجلس بر لزوم شفافیت آرا تأکید کردند و به‌شدت پیگیر این موضوع بودند. تصور و انتظار آن بود که با آغاز به کار مجلس اصول‌گرای یازدهم، از نخستین طرح‌هایی که در این مجلس تصویب شود، طرح شفافیت آرای نمایندگان باشد. با این حال، با گذشت چندین ماه از آغاز به کار مجلس اصول‌گرا، همچنان سرنوشت این موضوع مشخص نیست. برخی موضوعات در مجلس یازدهم، سبب شده است که موضوع شفافیت آرا مورد توجه بعضی نمایندگان مجلس قرار گیرد.به‌عنوان نمونه، زمانی که ماجرای بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاج‌گردون، منتخب مردم گچساران، در مجلس مطرح شد و کمیسیون تحقیق و شعبه۱۲ مجلس به اعتبارنامه او رأی مثبت دادند، مسئله شفافیت آرا بار دیگر مطرح شد. برای حامیان اصول‌گرایان مجلس این سؤال ایجاد شده بود که کدام نمایندگان اصول‌گرا به ماندن تاج‌گردون رأی داده اند. در همین موضوع، در جریان رأی به اعتبارنامه در صحن علنی هم زمانی که نزدیک به ۱۲۳نماینده به ماندن تاج‌گردون در مجلس رأی داده بودند، مطالبه شفافیت آرا دوباره مطرح شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، طبق این طرح، موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس اصلاح می‌شود تا براساس آن، رأی تک‌تک نمایندگان در مواقعی که رأی‌گیری مخفی نیست، به‌صورت موافق، مخالف و ممتنع بر روی سایت مجلس رویت‌شدنی باشد. علاوه‌بر این، طبق طرح ارائه‌شده، رأی‌گیری و مشروح مذاکرات در کمیسیون‌ها نیز قابل انتشار می‌شود. 
با بی‌نتیجه ماندن طرح شفافیت آرای نظام تقنینی در مجلس دهم، بار دیگر ۱۱۷ نماینده در ۲۷ فروردین سال جاری، طرح شفافیت آرای نمایندگان را با قید دو فوریت تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس کردند.
پرونده مجلس دهم با وجود انتقاد‌های مختلفی که از جانب جریان‌های سیاسی کشور به موضوع تصویب نشدن طرح شفافیت آرای نمایندگان، به آن وارد است، بسته شده است و حال این مجلس یازدهم است که باید در آزمون طرح شفافیت آرای نمایندگان حاضر شود. باید منتظر ماند و دید که این طرح، ورای ادعا‌های ظاهری و لفاظی‌های سیاسی در رقابت میان جناح‌های مختلف کشور، سرانجام به تصویب خواهد رسید یا نه. سرانجامِ این طرح که یکی از موضوع‌های مورد انتقاد ساکنان جدید بهارستان به ساکنان گذشته آن است، سنگ محکی جدی برای کارآمدی و تفاوت آنان با گذشتگان خویش است.
سخنگوی کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس آخرین روند بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در این کمیسیون را تشریح کرد.سمیه محمودی در تشریح آخرین وضعیت از بررسی طرح شفافیت آرا نمایندگان در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس گفت: این طرح جزو اولین طرح هایی است که نمایندگان مجلس یازدهم امضا کردند و پس از اخذ نظر مرکز از پژوهش ها کلیات این طرح در کمیسیون تدوین آیین نامه  تصویب شد.
سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس ادامه داد: به منظور بررسی طرح شفافیت آرا نمایندگان کمیته ای  به ریاست  آقای کریمی‌قدوسی تشکیل شد و کلیات این طرح دو هفته پیش با حضور نمایندگان و کارشناسان مورد بحث قرار گرفت.
وی افزود:ریاست کارگروه اقدام به جمع بندی نظرات و پیشنهادات همکاران داشته تا این طرح در صحن کمیسیون تصویب شود  و ادامه مسیر قانونی را طی کند.
محمودی در خصوص جزئیات جدید طرح شفافیت آرا نمایندگان گفت: در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی روی کلیات طرح بحث شده و هم اکنون در کارگروه تخصصی مورد بحث قرار گرفته است.
وی در خصوص زمان اتمام بررسی طرح شفافیت آرا نمایندگان در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس عنوان کرد:  با توجه به این که قرار است بر اساس اولویت‌های موجود، کمیسیون اصلاح نحوه بررسی  طرح ها و لوایح را در دستور کار قرار  دهد، باید دید رئیس و اعضای کمیسیون چه تصمیمی درباره زمان در دستور کار قرار گرفتن طرح شفافیت آرا اتخاذ خواهند کرد.
سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس بیان کرد: پیشنهاداتی برای تغییرات در آیین نامه داخلی مجلس وجود دارد که براساس اولویت های تعریف شده در کمیسیون، بررسی  خواهند شد.
 شفافیت آرا؛ شفاف سازی تقنین
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه