کند و کاو «اقتصادسرآمد» از روند تولید و صادرات محصولات بهداشتی بعد از شیوع کرونا

تولید ماسک جایگزین پوشاک

گروه تولید، تجارت و صنعت- شیوع ویروس کرونا جبهه‌های جهادی بسیاری را تشکیل داده تا در هر سنگر، بخشی از نیازهای استراتژیک کشور را فراهم کند. پزشکان و پرستاران در جبهه مبارزه با ویروس کرونا و درمان بیماران فعال شده‌اند و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و کارخانه‌داران مواد شوینده و بهداشتی، در سنگر دیگر. همه در حال تلاشند تا بلکه در این جنگ تمام عیار با یک ویروس خطرناک، باری از دوش کشور بردارند.روزهای اول همچون هر نبرد دیگری، سردرگمی در برخی از بخش‌ها دیده می‌شد و برخی از تجهیزات مورد نیاز کشور با کمبودهای جدی مواجه شده بود؛ اما اکنون با گذشت بالغ بر دو هفته از شیوع این ویروس، تقریباً بسیاری از بخش‌های اقتصادی خود را پیدا کرده‌اند و با هم‌افزایی، در حال تلاش هستند تا علاوه بر اینکه نیازهای مورد نظر جامعه پزشکی و مردم جامعه را فراهم کنند؛ کسب و کار خود را هم به حرکت درآورند و ظرفیت‌های خالی که مدتها خاک می‌خورده را به این بهانه فعال نمایند. این را در بخش‌های مختلف تولید می‌توان مشاهده کرد.کاش این چرخ تولید درشرایط عادی و در همه بخش ها به این خوبی بچرخد...
به گزارش اقتصادسرآمد، کرونا و تقاضای بازار موجب شد تا واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها ظرفیت‌های تولیدی خود را افزایش دهند و شبانه‌روزی پای کار باشند تا بتوانند کمبودهای موجود در این بخش را تامین کنند. برخی واحدها اقدام به تغییر خط تولید کردند و برخی اقدام به افزایش خط تولید. کرونا چهره جهان را به‌گونه‌ای عجیب تغییر داد و درحالی‌که بسیاری از شغل‌ها رو به ورشکستگی رفت، شغل‌هایی مانند کارخانجات الکل و محلول‌های ضدعفونی و دستکش و... جان گرفتند. تا جایی که برخی صاحبان شغل‌های در آستانه ورشکستگی یکباره تصمیم به تغییر خط تولید گرفتند و به تولید ماسک و الکل طبی روی آوردند. با حمایت وزارت صمت بسیاری از واحدهای تازه‌تاسیس هم مجوز گرفتند و شروع به فعالیت کردند. با این حجم تولیدات محصولات بهداشتی، باید دید این بخش‌ها تا چه اندازه در جهت محقق کردن شعار جهش تولید گام برداشته‌اند و اساسا کرونا تولیدات را چند درصد در قیاس با سال گذشته افزایش داده است.
کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت در مورد تعداد واحدهای فعال در تولید ماسک و میزان آن می‌گوید: «261 واحد صنعتی در کشور از زمان شیوع کرونا تا‌کنون تولید یا ماشین‌آلات نصب کرده‌اند که منجر به ظرفیت‌سازی‌ برای تولید روزانه 17 میلیون عدد ماسک سه لایه و روزانه 1.4 میلیون ماسک n95 به‌ صورت صنعتی شده است. از 261 واحد صنعتی که ماشین‌آلات صنعتی دارند، تعداد 100 واحد دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صمت یا پروانه ساخت وسیله پزشکی از وزارت بهداشت هستند و تعداد  161و احد دیگر هم در آستانه گرفتن پروانه هستند. البته این واحدها هم تولید دارند ولی می‌بایست شناسنامه‌دار شوند. لازم به ذکر است تعداد 100 واحد پروانه‌دار ظرفیت تولید 7.8دهم میلیون ماسک سه لایه و 510 هزار عدد ماسک  n95 به‌صورت روزانه دارند».این مسئول درخصوص بحث صادرات و واردات این محصولات می‌گوید: «در مقطعی صادرات برای ماسک‌های n95 آزاد شد اما به خاطر اینکه در تامین پارچه دچار مشکل شدیم، صادرات را متوقف کردیم. هم‌اکنون هم صادرات جهت تامین نیاز داخل و هم واردات جهت حمایت از تولید داخل ماسک ممنوع است. درخصوص حمایت از واحدهای تولیدی، وزارتخانه برای تامین مواداولیه به‌خصوص پارچه و تجهیزات واحدها به ماشین‌آلات تلاش‌های فراوانی انجام داده است. به‌عنوان مثال برای تامین پارچه سامانه‌هایی را طراحی کردیم که چه‌کسی پارچه را دریافت می‌کند و در مقابل چه میزان باید ماسک تولیدی تحویل دهد تا مقابل سوءاستفاده‌ها گرفته شود و تولیدات به‌درستی مدیریت شود». 
در حالی که زندگی ما هنوز با کرونا عجین است، رییس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک می گوید: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که ما همزمان که دچار بیماری کرونا شدیم دچار کرونای اقتصادی نیز بشویم امروز بسیاری از فروشندگان با حداقل سود و حتی با فروش فوق‌العاده و ارزان و پایین‌تر از قیمت تمام شده کالای خود را عرضه می‌کنند.ابوالقاسم شیرازی رییس اتحادیه فروشندگان و تولیدکنندگان پوشاک  با اشاره به اینکه باید سلامت مردم حفظ شود و همزمان راهکاری نیز برای فعالیت صنف پوشاک در نظر گرفته شود، گفت: پیشنهاد ما این بود که ساعت فعالیت فروشندگان پوشاک به ساعت یا 11 الی 17 تغییر کند البته می‌توان پاساژها را از این مساله مستثنی کرد اما ما تعداد زیادی فروشگاه در سطح شهر داریم که با اجرای این طرح می توانیم یک رونق نسبی را برای آنها ایجاد کنیم.وی ادامه داد: راه دیگری که می‌توان استفاده کرد توسعه فروش آنلاین و فروشگاه‌های آنلاین است صاحبان فروشگاه‌ها در پاساژها می‌توانند از این سیستم استفاده کنند و ما می‌توانیم کمک کنیم تا یک اپلیکیشن خاص برای این مساله طراحی شوند و اعضای صنف بتوانند به مشتریان خود سرویس بدهند به شرط آنکه خودشان به این مساله علاقمند باشند.شیرازی با اشاره به وضعیت تولیدکنندگان پوشاک گفت: تولیدکنندگان پوشاک می‌توانند به فعالیت خود ادامه بدهند اما مهم این است که در بخش فروش نیز بتوانند کار کنند زیرا اگر فروش وجود نداشته با شد تولید نیز نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد و تعطیلی 15 روزه فروشگاه‌ها قطعا برای تولید تاثیر می‌گذارد از سوی دیگر بیشتر لباس‌ها که در این فصل تولید می‌شود به صورت فصلی و مختص زمستان است و اگر زمان عرضه آن بگذرد دیگر در فصل دیگر نمی‌توان فروخت. 
تولید ماسک جایگزین پوشاک
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه