گزارش «اقتصادسرآمد» ازواکنش ها به ادعای آزمایش داروی کرونا بدون مجوز روی بیماران ایرانی

موش آزمایشگاهی نیستیم

گروه جامعه- بعد از استعفای دکتر ملک زاده یک پزشک مسیح دانشوری در یک ویدیو مطالب قابل تاملی را بیان کرد که دیروز نسبت به اظهارات وی هم مجلس و هم مقامات قضایی واکنش نشان دادند. 
به گزارش اقتصادسرآمد، سید محمد رضا هاشمیان، فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری در این ویدیو مدعی شد: پروژه مربوط به دارویی در یکی از بیمارستان‌ها بود، ولی در گزارش با پزشکان خارج از کشور و همکاری با کشور‌های مختلف انجام شد، که بهتر بود در این پروژه، بیمار‌های مختلف مثلاً از بیماران آمریکا و اروپا هم شرکت می‌کردند، اما بدون شراکت بیماران کشور‌های دیگر و فقط از ایران، قبل از اینکه مطالعه‌ی حیوانی به صورت کامل صورت بگیرد، اتفاق افتاد!در حالی که این دارو در مراحل مطالعه بود به صورت بسیار گسترده برای بیماران خارج از بیمارستان مطرح شد و متاسفانه معاونت درمان هیچ‌گونه جلوگیری از این کار نکرد، یعنی یک کار به صورت پژوهشی شروع می‌شود و به صورت گسترده در کشور توزیع می‌شود بدون اینکه از حالت پژوهشی خارج شده باشد و وارد پروتکل‌های بهداشتی قرار بگیرد.
در این خصوص، یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره ادعای یکی از پزشکان مبنی بر اجرای پروژه‌ای که فقط بیماران ایرانی در آن مشارکت داشتند، گفت: اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، کمیسیون می‌تواند از شأن نظارتی خودش به این موضوع ورود کند و شکی هم نیست.
علی باقرزاده ، درباره ادعای یک پزشک فوق تخصص بیمارستان مسیح دانشوری مبنی بر این‌که «دارویی بر روی بیماران کرونایی آزمایش شده که فقط بیماران ایرانی در تست این دارو که مطالعات حیوانی آن کامل انجام نشده شرکت داشته‌اند، گفت: باید دقیق مشاهده کرد دارو چیست؟ اگر شخصی صحبتی را بیان می‌کند باید دقیق بگوید چه نوع دارویی مورد استفاده قرار گرفته است.
نائیب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بله، اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد کمیسیون می‌تواند از شأن نظارتی خودش به این موضوع ورود کند و شکی هم نیست.
وی خاطر نشان کرد: اما این که گفته می‌شود یک دارویی بر روی بیماران آزمایش شده، باید نام آن هم بیان شود و بگویند چه کسی وارد کرده است، با کلی گویی نمی‌شود.اگر ایشان درخواست‌شان را به کمیسیون پزشکی بیاورند حتما بررسی می‌کنیم.
در عین حال، حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور از بررسی «ادعای آزمایش برخی دارو‌های وارداتی بر روی ۳ هزار نفر از مبتلایان به کرونا در کشور» خبر داد.
وی در ادامه از بررسی «ادعای آزمایش برخی دارو‌های وارداتی بر روی ۳ هزار نفر از مبتلایان به کرونا در کشور» خبر داد و گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی سازمان بازرسی در یک طرح تحقیقاتی با نظارت سازمان بهداشت جهانی ۳۰ کشور با بیش از ۱۱ هزار بیمار کرونایی مورد مطالعه قرار گرفته اند که تحقیق درباره حضور ایران در بین این کشورها، نحوه عقد قرارداد احتمالی با سازمان بهداشت جهانی و رعایت یا عدم رعایت اصول اخلاق پزشکی از جمله اطلاع بیمار در هنگام تحقیقات، نحوه دریافت و هزینه‎کرد اعتبارات احتمالی مربوط به طرح و شفافیت آن در دستور کار قرار دارد.
مدتی قبل نیز، مسعود مردانی عضو کمیته ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سؤال که «برخی می‌گویند ایران در آزمایش دارو‌های کرونا موش آزمایشگاهی شده» اظهار کرد: اصلا چنین چیزی نیست، یک عده‌ای خودشان را متخصص جا می‌زنند و اطلاعات و مطالبی را در فضای مجازی منتشر می‌کنند که اشتباه است، ما باید اطلاعات‌مان را از منابع معتبر بگیریم.
او ادامه داد: در ایران وزارت بهداشت سایتی دارد که آخرین دستورالعمل را آنجا می‌گذاریم. همچنین انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی آمریکا و اروپا و سازمان جهانی بهداشت منابع معتبر بین‌المللی هستند، اگر شما از این منابع معتبر مطلبی دریافت کردید درست است. اولین پارت رمدسیویر را چین به صورت اهدایی به ما داد و بعد هم ما یک مقدار واردات داشتیم که همه دنیا هم از آن استفاده کردند، آزمایشی نبوده و این صحبت‌ها نابخردانه است.
موش آزمایشگاهی نیستیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه