بررسی دلایل طغیان رودخانه ها در هنگام بارندگی در گزارش «اقتصادسرآمد»

به رودخانه ها نزدیک نشوید

گروه انرژی- مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در یکی از شبکه‌های اجتماعی به مردم توصیه کرد از نزدیک شدن به رودخانه‌ها به دلیل خطر سیلاب خودداری کنند. قاسم تقی‌زاده خامسی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: امروز تا فردا غالب رودخانه‌های کشور سیلابی خواهند بود.
به گزارش اقتصادسرآمد، وی ادامه‌داد: به همه توصیه کنید از نزدیک شدن به رودخانه‌ها حتی آنها که سال‌های متمادی خشک و متروکه هستند، بپرهیزند.پیشتر هم مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفته بود: مردم با توجه به میزان بارش‌های پیش‌بینی شده از نزدیک شدن به رودخانه‌ها و مسیل‌ها به‌جد خودداری کنند.“سیف‌الله آقابیگی" به مجاوران و ساکنان اطراف رودخانه‌ها توصیه اکید کرد مراقبت لازم را به عمل آورده و تدابیر و تمهیدات ایمنی را در نظر بگیرند.همچنین کارشناس سازمان هواشناسی گفت: از اواخر روز سه‌شنبه سامانه بارشی جدیدی از جنوب غرب وارد کشور می‌شود که روز چهارشنبه در نیمه غربی کشور فعال خواهد بود.«فریبا گودرزی» درباره وضعیت جوی حال حاضر کشور به خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در شرق استان تهران، قم، جنوب آذربایجان‌غربی، برخی مناطق زنجان، قزوین و کردستان بارش‌ها شدت بیشتری دارد.
عدم لایروبی انهار و رودخانه های داخلی شهری از یک طرف از بین بردن نفوذ پذیری آب در خاک در داخل شهرها که عموما از آسفالت می باشد و توسط خاک و زباله عموما انباشته می گردد از جمله عواملی است که سیل های شهری را ایجاد می نماید.بسیاری از رودخانه‌ها که در مرز‌های زمین‌های نسبتاً مسطح جاری هستند، دشت‌های سیلابی را تشکیل می‌دهند. در هنگام شدید بودن سیل، جمع شدن گل ولای بروی زمین‌های زراعی باعث کاهش حاصل خیزی آن‌ها خواهد شد. در فرهنگ‌های کشاورزی اولیه، ارتباط چرخه سالیانه سیل و سال زراعی از اهمیت بالائی برخوردار بوده بخصوص در مورد مصریان باستان ساکن در مجاورت رود نیل و ساکنان بین النهرین در کنار رود خانه‌های دجله و فرات.سیل معمولاً زمانی بوقوع می‌پیوندد که یک سطح پست زمین از آب پر شده باشد. بدترین حالت‌های سیل رودخانه‌ای معمولاً در زمین‌های حاشیه‌ای یک رود جاری می‌شود. به عنوان نمونه می‌توان از سیل‌های کوئینزلند در ژانویه سال ۱۹۹۹ نام برد که در آن بخش جنوب شرق کوئینزلند بزیر آب فرو رفت. سیل زمانی رخ می‌دهد که خاک و پوشش گیاهی یک منطقه توانائی جذب کامل آب را نداشته باشد. در این زمان حجم آب به صورت غیرقابل کنترل از طریق کانال‌های رودخانه‌ای یا حفره‌های طبیعی یا مخازن آب دست‌ساز بشر، ریزش می‌نماید.سیل‌های دوره‌ای به صورت طبیعی در بسیاری از رودخانه‌ها رخ داده و باعث بوجود آمدن مناطقی بنام دشت‌های سیلابی می‌گردد. علت وقوع این سیلاب‌ها بارش باران‌های شدید و گاهی نیز توام با ذوب برف است که باعث طغیان رود خانه و جاری شدن آب در زمین‌های حاشیه‌ای رود می‌شود. نام سیلابی که به یکباره و بدون هیچ فرصت قبلی ایجاد و جاری می‌شود، سیل آنی است. سیلاب‌های آنی معمولاً در اثر بارش بیش از حد در یک منطقه نسبتاً کوچک ایجاد می‌گردند. از سوی دیگر سیل نواحی ساحلی نیز بر اثر باد‌های شدید سطح اقیانوس یا بواسطه امواج حاصله از زمین لرزه‌های کف دریا بوجود می‌آید. البته شمار عوامل ایجاد سیل زیاد است.سیلاب‌های رودخانه اغلب ناشی از بارش‌های شدید می‌باشد که در برخی موارد همراه با ذوب برف می‌باشد. سیلابی که بدون پیش هشدار یا پیش هشدار کمی در رودخانه جاری شود تند سیل نامیده می‌شود. تلفات جانی این تند سیلاب‌ها که در حوزه‌های کوچک بوقوع می‌پیوندند عموما بیشتر از تلفات جانی سیلاب‌های رودخانه‌های بزرگ می‌باشند. تلفات جانی تند سیلاب‌ها که در حوزه‌های کوچک بوقوع می‌پیوندند عموما بیشتر از تلفات جانی سیلاب‌های رودخانه‌های بزرگ می‌باشند. هدف از پیش بینی سیل برآورد دبی جریان و سطح سیلابی است که در یک دوره بازگشت مشخص (مثلا در یک دوره ۲۵، ۵۰ یا ۱۰۰ ساله) احتمال وقوع آن وجود دارد. نتایج این پیش بینی که سیلاب طراحی نام دارد، به عنوان مبنایی برای انتخاب روش‌های مقابله با سیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیلاب طراحی معمولا بر مبنای هزینه لازم برای کنترل آن و میزان ریسک و خطری که تخریب سیستم کنترل سیلاب پیشنهادی برای جان انسان‌ها دارد، انتخاب می‌شود.در مواردی که گسیختگی سازه آبی منجر به از دست رفتن جان انسان‌ها و اموال زیادی بشود، طراحی بر مبنای سیلاب‌ها با احتمال رخداد کمتر و دوره بازگشت طولانی تر، مثلا سیلاب ۱۰۰۰ ساله و حتی بیشتر، انجام می‌شود. سطح گسترش و ارتفاع این سیلاب‌ها بیش از سیلاب‌هایی است که از احتمال رخداد بیشتری برخور دارند. پیش بینی سیلاب طراحی به دو صورت تحلیلی و زمین شناسی انجام می‌شود که اغلب مکمل یکدیگرند. عواملی که برای پیش بینی تحلیلی سیلاب مورد توجه قرار می‌گیرند شامل موارد زیر است.
به رودخانه ها نزدیک نشوید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه