واکاوی «اقتصادسرآمد» درباره ادعای غارت معادن توسط یک نماینده مجلس

تیشه به ریشه ثروت ملی

گروه سیاسی- هرازگاهی وزیری و وکیلی چه در دوران صدارتو وکالت چه بعد از استعفا و عزل و پایان دوره پای میکروفن خبرنگاری و رسانه ای درددل می کند و افشاگری! از پشت پرده هایی می گوید که در دوران حضورش ترجیح داد بنابرمصالح! درباره آنها سکوت کند و بنابرهمان مصالح اکنون زبان به افشا گشوده است.  این روزها دیگر هیچ چیز غیرعادی نیست، نه اختلاس، نه تصرف و فروش کوه دماوند و جنگل و تپه نه زلزله و نه سیل و نه کرونا. هیچ چیز غیر عادی نیست... فضای مجازی و رسانه های مجازی و مکتوب هر روز می نویسند و مردم می خوانند و بی تفاوت می گذرند. دیروز یک وکیل مجسل از غارت معادن پرده برداشته است. خدایش خیر دهد که ملاحظات را کنار گذاشت و بنابر رسالتش قبل از عزل و پایان دوره افشاگری کرد. 
به گزارش اقتصادسرآمد، ايران با حدود 68 نوع ماده معدني، 37 بيليون تن ذخاير كشف شده و 57 بيليون تن ذخاير بالقوه در ميان 15 قدرت معدني جهان جاي گرفته، اما فرآورده هاي معدني تنها 0٫6 درصد از توليد ناخالص داخلي را تشكيل مي‌دهد، اين آمار مبين آن است كه اين ظرفيت كم نظير اقتصادي براي توسعه كشور به كار گرفته نشده است. ايران از نظر ذخاير معدني جزو 10 كشور برتر دنياست، اين مهم مبين تاثير معادن در اقتصاد و صادرات كشور است.بنابه اظهار كارشناسان، 68 نوع ماده معدني در كشور وجود دارد كه از اين تعداد فقط 20 ماده معدني اكتشاف، مشخص و در مرحله فرآوري قرار گرفته است.همچنين ايران با دارا بودن 1.5 ميليارد تن ذخاير قطعي و 4.5 ميليارد تن ذخاير احتمالي سنگ هاي ساختماني جزو سه كشور نخست جهان از لحاظ ذخاير معدني است.
رئيس خانه معدن ايران می گوید:نزديك به پنج هزار معدن فعال در كشور وجود دارد كه 98 درصد آنها در اختيار بخش خصوصي است.محمدرضا بهرامن افزود: حدود 20 درصد محصولات عمده از معادني همچون چادرملو، گل گهر و سنگان در دست دولت و حاكميت است.
نماینده تهران در مجلس می گوید: سال هاست معادن را غارت می کنند و ورود نکردیم؛ متاسفانه در قانون معادن خلاهای قانونی وجود دارد به همین خاطر بسیار مفسده خیز است و عجیب است که تا به حال توجه جدی به آن نشده است.
روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی برنامه های خوبی را در سه گام برای پیگیری مطالبات و حل مشکلات مردم در نظر گرفته است.ایزد خواه با اشاره به این موضوع که معادن در حال غارت هستند بیان کرد: متاسفانه سال هاست در معادن غارت صورت می گیرد و به آن ورود نکردیم؛ در معادن هم عقب مانده ایم هم مغفول است و هم غارت می شود؛ در واقع مفسده در آن زیاد است.: در حوزه معادن حکمرانی معدنی ما به شدت معیوب است و تنظیم گری حوزه معدن رهاست؛ یک حوزه حیاط خلوتی بوده که به آن نپرداختیم بنابراین قوانین راه در رو در آن وجود دارد و به همین خاطر بسیار مفسده خیز است و عجیب است که چرا تا به الان توجه جدی به آن نشده است.
دلالان، درمعدن و صنایع معدنی نیز دلالان بیکار نبوده‌اند و در بسیاری از بخش‌های این صنعت کشور از جمله خرید وفروش و حتی صادرات محصولات معدنی به ویژه سنگ‌ آهن ورود کرده‌اند و این موضوع موجب شده تا دست تولیدکننده واقعی، صاحبان و سرمایه‌گذاران معدنی را از سود واقعیشان کوتاه می‌کنند.
در این خصوص،  هادی گلزار عضو انجمن سنگ آهن ایران اظهار کرد: وجود دلالان در کل دنیا در بازارها برچیده شده است و در کشور ما نیز بیشتر این قشر در قسمت‌های دولتی ورود کرده‌اند؛ زیرا در حوزه‌های دولتی هم پول خوبی وجود دارد و هم می‌توانند شرایط شرکت‌های دولتی را تامین کنند.
 تیشه به ریشه ثروت ملی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه