گزارش «اقتصادسرآمد» از تاثیر توسعه حمل و نقل ریلی در به روز رسانی بنادر

اتصال بنادر بدون ترافیک

گروه بنادر- یک عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می گوید: اتصال ریل، توسعه بنادر و پسکرانه آنها را به دنبال دارد، ریل؛ از چهار مزیت فوق العاده در فعالیت‌های اقتصادی برخوردار است و دسترسی جامع ریلی به نوار ساحلی کشور؛ اثرات مثبت تجاری به دنبال خواهد داشت.
به گزارش اقتصادسرآمد، مهرداد بازرگان در رابطه با ضرورت اتصال ریل به بنادر کشور و توسعه حمل و نقل ترکیبی، اظهار کرد: به طور حتم؛ اتصال ریل به بنادر و نیز توسعه حمل و نقل ترکیبی کشور؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر در راستای توسعه اقتصاد ایران است.
وی ادامه داد: سواحل و پسکرانه بنادر در حال صنعتی شدن و فعالیت های اقتصادی ارزش افزوده ای و تولیدی هستند و به دست آمدن موفقیت در این بخش جز با کوتاه شدن مسیرها، کاهش هزینه‌ها و برقراری امنیت در مسیر انتقال بار ممکن نیست.
عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه حمل و نقل ریلی؛ می تواند حجم بار جابجا شده تا بنادر را نیز افزایش دهد، گفت: ریل؛ موجب می شود تا بنادر کشور بدون ترافیک به یکدیگر متصل شوند.
بازرگان ادامه داد: اگر مسیر انتقال بار در داخل کشور کوتاه شود این مسئله یقینا به نفع اقتصاد ایران تمام خواهد شد و حتی اگر یک روز روابط بندری ما با یک بندر خارجی قطع شود به دلیل اتصال تمامی بنادر به ریل می‌توانیم با سایر بنادر خارجی ارتباط تجاری خود را حفظ کنیم و خللی در راستای انتقال بار به نقاط مختلف بندری کشور به وجود نمی‌آید.وی با اشاره به اینکه ریل از مزیت‌های مختلفی نظیر بالارفتن امنیت بار، افزایش حجم بار، کوتاه شدن مسیر و کاهش هزینه برخوردار است، تاکید کرد: در حوزه ریلی و اتصال ریل به بنادر ضرورت دارد که دولت و حاکمیت سرمایه‌گذاری کلان و طولانی مدت انجام دهند چرا که بازگشت سرمایه در این حوزه زمان بر است و نباید نگاه کوتاه مدت و میان مدت به آن داشت.
عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه اتصال بنادر به ریل، توسعه بنادر و پسکرانه آنها را به دنبال خواهد داشت، گفت: در حال حاضر وضعیت اتصال ریل به بنادر کشور مناسب است و سواحل کشور از دسترسی مطلوبی برخوردار هستند.
بازرگان افزود: اگر بتوانیم دسترسی جامعی در حوزه ریلی به نوار ساحلی کشور پیدا کنیم، شاهد تاثیرمثبت چند برابری در بخش تجاری خواهیم بود، در نتیجه لازم است که سرعت عمل در ساخت و ایجاد مسیر ریلی را به منظور توسعه حمل و نقل ترکیبی افزایش دهیم.
عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به ضرورت حمایت های دولتی در توسعه ریل، عنوان کرد: با توجه به اینکه بخش خصوصی به دنبال بازگشت سرمایه در کوتاه مدت است، نیازمند ارائه تسهیلات و تشویق بخش خصوصی برای فعالیت در این راستا هستیم.در عین حال، محمد سعید نژاد، مدیرعامل سابق سازمان بنادر نیز در این خصوص می گوید: واقعیت این است که افزایش سهم حمل و نقل ریلی در حوزه بنادر نظر به اهمیت بنادر برای کشور یک خواست ملی است و نمی توان آن را در حد خواست یک سازمان و یا شرکت تقلیل داد. نظر مقام معظم رهبری همچنان که پیش از این فرموده اند بر توسعه حمل و نقل ریلی است این به معنای انعکاس یک خواست ملی است که در فرمایشات ایشان تجلی می یابد.
وی آگاه سازی عمومی را نسبت به ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: برای کمک به روند توسعه حمل و نقل ریلی باید به دنبال فرهنگ سازی عمومی در این بخش بود تا کلیه آحاد ملت از اهمیت و ضرورت این امر مهم آگاه شوند البته طی یک سال اخیر مسئولان راه آهن کشور در این زمینه سمینارها و کنفرانس هایی را با عنوان شهرهای ریل پایه  برگزار کردند که جلسات بسیار خوبی بود. اساساً برگزاری چنین همایش ها و سمینارهایی به خودی خود فرهنگ سازی می کند.
به گفته سعید نژاد این نوع فعالیت ها سبب می شود که دست اندرکاران، محققین و همه کسانی که در این زمینه فعال هستند به بحث بررسی هرچه بیشتر در این موضوع بپردازند چرا که در بحث توسعه بنادر ایران، توسعه حمل و نقل ریلی گلوگاه آینده ما خواهد بود.
وی افزود: انعکاس این نوع فعالیت های فرهنگی این است که دیگر کسی در این کشور نیاید در رابطه با خروج ایستگاه های راه آهن از شهر ها سخن بگوید چیزی که متأسفانه به غلط در سال های قبل در رابطه با خط منطقه 17 راه آهن تهران مطرح شد.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه اظهاراتش گفت: به همین منظور پیشنهاد می کنم که مرکز تحقیقات شرکت راه آهن و اداره کل بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی ماموریت یابند که بر روی برگزاری همایش «بنادر ریل پایه» کار کنند تا آحاد مردم، صاحبان کالا، کارکنان ما در راه آهن و بنادر به اهمیت این موضوع هر چه بیشتر آگاه شوند.
اتصال بنادر  بدون ترافیک
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه