گزارش «اقتصادسرآمد» از روزهای بد پر مصرف ترین کالای سبد خانوار

مرغ < تخم مرغ

گروه صنعت، تولید و تجارت- سارا مرادخانی: روز گذشته، قیمت تخم مرغ در خرده فروشی های سطح شهر تهران به بیش از ۳۷ هزار تومان رسید.بر اساس مشاهدات میدانی و گزارش های رسیده از برخی از محله های تهران قیمت هرشانه تخم مرغ  در خرده فروشی ها به حدود ۳۷ تا ۳۹ هزارتومان رسیده است که البته در برخی مغازه ها ارزانتر و در برخی نیز تا ۴۰ هزارتومان هم عرضه می شود.این دومین جهش قیمت تخم مرغ در دو هفته اخیر است؛ به طوری که قیمت هرشانه تخم مرغ هفته گذشته به ۳۵ تا ۳۶ هزارتومان رسیده بود.بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار  نیز بایستی قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بسته بندی شناسنامه دار دارای زنجیره سرد حداکثر ۳۱ هزارتومان باشد.
به گزارش اقتصادسرآمد، چند روز قبل، روزنامه اقتصادسرآمد در گزارشی در خصوص آنفولانزای حاد پرندگان گزارش منتشر کرد که این بیماری با شیوع در اروپا توسط پرندگان مهاجر وادر ایران شد و به نظر می رسد در حال گسترش است. هرچند شیوع این بیماری که از حیوانات یعنی طیور به انسان قابل انتقال است در میان اخبار ریز و درشت گرانی و کرونا گم شد اما اکنون به نظر می رسد این بیماری در مرحله تشدید و اپیدمی است و متولیان به منظور کنترل آن دست به کار شده اند.
طی هفته های گذشته گرانی مرغ و تخم مرغ تیتر اخبار رسانه ها بود. شیوع انفولانزای حاد پرندگان و گرانی نهاده های دامی و البته عدم نظارت دقیق بر بازار توزیع شرایط را حادتر کرد. هرچند قیمت مرغ از 37 هزار تومان پایین ترامد اما تخم مرغ دیروز وارد مدار شانه ای 37000 توامان شد. الاکلنگ مرغ و تخم مرغ این روزها حال خوبی برای مصرف کننده باقی نگذاشته است!در این خصوص، رئیس سازمان دامپزشکی خواستار حذف تمام گله های مرغ تخم گذار تجاری با سن بالای۷۰ هفته و بالاتر به منظور کاهش تراکم واحدهای مرغداری جهت جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شد.رئیس سازمان دامپزشکی در نامه‌ای به معاونت امور دام وزارت جهاد، خواستار حذف تمام گله‌های مرغ تخم گذار تجاری با سن بالای ۷۰ هفته و بالاتر به منظور کاهش تراکم واحدهای مرغداری جهت جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شد. در این نامه آمده است برای اجرای این طرح ۷ استان عمده تولیدکننده، در اولویت هستند.
در عین حال، سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به کاهش ۲۵ درصدی تولید تخم مرغ، گفت: دولت به مرغداران برای تهیه واکسن انفلوانزای فوق حاد پرندگان کمک کند.
ناصر نبی پور با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار گفت: میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری به حداکثر ۱۵ هزار تومان رسیده که البته این قیمت هنوز با قیمت تمام شده تولید فاصله دارد.به گفته وی، قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ در حال حاضر برای تولیدکننده ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان و با احتساب سود ۱۷ درصدی برای خرده فروشی، ۱۹ هزار تومان در هر کیلو (هر شانه حدود دو کیلویی، حدود ۴۰ هزارتومان) بدست مصرف کننده می‌رسد؛ که معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار نیز این نرخ را قبول دارند.نبی پور با اشاره به اینکه صادرات تخم مرغ مشروط به موافقت وزارت جهاد کشاورزی است و با تعرفه انجام می‌شود، گفت: با این شرایط می‌توانیم بگوییم که تقریباً مجوزی برای صادرات صادر نمی‌شود و در حال حاضر روزانه کل صادرات ما حدود ۲۰ تن است، این در حالی است که قبلاً تا ۴۰۰ هزار تن صادرات در روز نیز داشتیم و همین امسال در برخی از ماه‌ها صادرات تا ۱۴ هزار تن نیز رسیده بود.
این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر عملاً صادراتی نداریم، افزود: با شرایط فعلی و افزایش قیمتی که رقم خورده، به نظر می‌رسد تولید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.
نبی پور، افزایش قیمت نهاده‌های دامی را در کاهش تولید تأثیرگذار دانست و عنوان کرد: سازمان دامپزشکی نیز اخیراً در بخشنامه‌ای خواستار حذف گله‌های مرغ تخمگذار با سن بالای ۷۰ هفته شده و دلیل این مسئله شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی از نقاط کشور بوده است. وی با بیان اینکه در بخشنامه سازمان دامپزشکی، استان‌هایی مانند تهران، البرز، قم، آذربایجان شرقی و اصفهان در اولویت اجرای طرح مذکور هستند، گفت: ۷۰ درصد تولید تخم مرغ در این استان‌ها انجام می‌شود و اگر قرار باشد که این اتفاق بیفتد و گله‌ها حذف شوند، تخم مرغ به شدت گران می‌شود.
نبی پور با اشاره به اینکه بخشنامه سازمان دامپزشکی از نظر علمی درست است، افزود: با این حال این بخشنامه از نظر ابعاد اقتصادی و اجتماعی پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت، ضمن اینکه سازمان دامپزشکی دلیل این خواسته خود را کاهش ایمنی گله‌ها عنوان کرده است و ما معتقدیم بهتر است اول از گله‌ها آزمایش انجام شود و بعد از مشخص شدن نتیجه آزمایش، اقدام به حذف کنند.
سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی اعلام کرده اگر تولیدکنندگان می‌خواهند این مرغ‌ها را نگه دارند باید واکسن سوم را به طیور بزنند، گفت: قیمت واکسن طی ماه‌های اخیر هفت برابر شده و برای خیلی از مرغداران امکان دریافت واکسن سوم وجود ندارد. به اعتقاد ما اگر سازمان دامپزشکی بر این دستورالعمل اصرار دارد باید دولت برای خرید واکسن به مرغداران کمک کند.
نبی پور تصریح کرد: در صورتی که گله‌های تخم گذار حذف شوند تا چند سال آینده نیز نمی‌توان بازار تخم مرغ را ساماندهی کرد، چرا که تولیدکنندگان در شرایطی که نهاده‌های دامی و سایر هزینه‌های تولید پایین بوده، اقدام به ایجاد واحدهای تولیدی و جوجه ریزی کرده اند و حذف آنها به راحتی قابل جبران نیست.
وی درباره شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور نیز گفت: این بیماری در استان‌های اردبیل، مازندران و اراک در جمعیت غاز و اردک‌های وحشی دیده شده است.
 مرغ <  تخم مرغ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه