صادرات کفش قم بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار است

مدیرکل اتاق بازرگانی استان قم گفت: برخی محصولاتی که در قم تولید می‌شوند، در گمرک استان به ثبت نمی رسند، چراکه این محصولات از گمرک استان صادر نمی شوند و بیشتر از طریق فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) به کشورهای مقصد صادر می شوند.
به گزارش اقتصادسرآمد به نقل از ایسنا، ابوالفضل خاکی عنوان کرد: استان قم به طور متوسط در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۵۰ میلیون دلار صادرات انواع محصولات داشته است، عمده این صادرات را فرش ابریشم قم، فرش های ماشینی شبیه دستباف، کفش و دمپایی، صنایع پلاستیک و صنایع شیمیایی تشکیل می دهند.
وی افزود: کشورهای عراق، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و امارات و به طور کلی حدود ۳۰ کشور، مقصد محصولات صادراتی استان قم هستند.
مدیرکل اتاق بازرگانی استان قم گفت: متاسفانه برخی از محصولاتی که در قم تولید می‌شوند، مانند فرش ابریشم و کفش، در گمرک استان به ثبت نمی رسند، چراکه این محصولات از گمرک استان صادر نمی شوند و بیشتر از طریق فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) به کشورهای مقصد صادر می شوند.
وی ادامه داد: فرش قم بسیار گران قیمت است و ما امکانات و زیرساخت های لازم برای نگهداری این محصول و مرجع لازم برای صادرات آن از قم را نداریم، کفش هم یک محصول پر استفاده و در عین حال با قیمت نهایی پایین در ایران نسبت به دیگر کشورها است، در خصوص کفش این مسئله وجود دارد که تعدادی از خریداران مستقیما به کارخانجات مراجعه می کنند و محصول خریداری شده را از شهرهای دیگر صادر می کنند، در واقع میزان صادرات کفش بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار است، اما همه این صادرات از قم نیست.   
خاکی بیان کرد: تمام محصولاتی تولیدی استان، در کل کشور توزیع می‌شود، ضمن اینکه بسیاری از افراد مستقیم از مرز به قم می‌آیند و بعد از خرید محصول مورد نظر، محصولات را بدون واسطه به کشورهای مورد نظر خود، صادر می‌کنند.
وی گفت: استان قم در مواد غذایی به خصوص در تولید انواع اسنک و پفک، جایگاه خوبی در کشور دارد، اما بسیاری از محصولات صادراتی استان، در معیارهای صادراتی جای نمی‌گیرند و اگر بخواهیم اینگونه محصولات را هم جزو صادرات استان در نظر بگیریم، قطعا میزان صادرات بسیار بیشتر از ۲۵۰ میلیون دلار خواهد بود.
وی عنوان کرد: با توجه به نزدیکی استان قم به پایتخت و قرار گرفتن در مسیر چندین استان، امکان سرمایه گذاری در قم بیشتر از دیگر استان های کشور است، توسعه اقتصادی استان در ۱۰ سال گذشته بسیار خوب و سریع اتفاق افتاده است، ایجاد شهرک های متنوع در استان و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان برای سرمایه گذاران خارجی بسیار خوب بوده است.
صادرات کفش قم بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه