بازآفرینی روحیه ایثارگرایانه در میان مسئولان،« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

به جای دلالی و خروج سرمایه از کشور ایثار کنیم

میثم حیدری -اقتصادسرآمد - وظیفه‌ی همه‌ی ما این است که سعی کنیم کشور را مستحکم، غیر قابل نفوذ، غیر قابل تأثیر از سوی دشمن، حفظ کنیم و نگه داریم؛ این یکی از اقتضائات «اقتصاد مقاومتی» است که ما مطرح کردیم. در اقتصاد مقاومتی، یک رکن اساسی و مهم، مقاوم بودن اقتصاد است. اقتصاد باید مقاوم باشد؛ باید بتواند در مقابل آن چه که ممکن است در معرض توطئه‌ی دشمن قرار بگیرد، مقاومت کند.این سخن رهبرانقلاب اسلامی نشان‌گر جایگاه و ارزش ایثار و مقاومت در اقتصاد مقاومتی است. آن‌چه می‌خوانید، تحليلي بر اين موضوع با همراهي كارشناسان و فعالان اقتصادي است. شعار سال یعنی اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی که به وسله رهبر معظم انقلاب معرفی شد، نشان‌دهنده این است که پایه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی فرهنگ ایثار و جهاد است و این فرهنگ می‌بایست به‌وسيله مردم و مسئولان دنبال شود؛ اما مسئله‌ای که جای توجه دارد این است که ایثار و فرهنگ مختص به آن چگونه در دنیای اقتصاد نمود و بروز پیدا مي‌كند؟
عمل به اقتصاد مقاومتی،ایثار است
به گزارش اقتصادسرآمد، سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص چگونگی نمود ایثار در اقتصاد مقاومتی می گوید:عمل به اقتصاد مقاومتی و همراهی با این تفکر به خودی خود یک نوع ایثار محسوب می‌شود. در مسیر اقتصاد مقاومتی باید پای بر روی نفسانيات گذاشت و از منافع دنیوی و زودگذر گذشت تا به منافع درازمدت، دست پیدا کرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: اگر ما رویکرد اقتصاد مقاومتی را در بحث ایثار معرفی کنیم می‌توان گفت خود را به مشقت‌انداختن، گذر از مال، به خطر انداختن آبرو و حیثیت برای به‌دست آوردن یک حیثیت بالاتر است که آن حیثیت بالاتر، حیثیت دینی، فرهنگی، نظام، کشور و خانواده را شامل می‌شود؛ به همین دلیل از منافع مادی خود می‌گذریم تا آن منافع کلان و با ارزش را به‌دست آوریم و لذا، ایثار در اقتصاد مقاومتی در یک چنین شرایطی نمود پیدا می‌کند.
مد نظر قراردادن مطالبات اجتماعی و آینده نگری
ایثار ممکن است پیامدهای زودهنگام و یا بلندمدتی در پی داشته باشد، بدان معنا که فرد ایثارگر ممکن است با نثار مال، جان و یا چیزی از خود به زودی نتیجه‌اش را نبیند و شاید نتیجه آن ایثار در زندگی نسل‌های پس از او نمود پیدا کند. این مسئله در اقتصاد مقاومتی نیز وجود دارد؛ یعنی این‌که فردی اگر در موقعیتی قرار داشت و می‌توانست در آن موقعیت به جای دگرخواهی، خودخواهی را مد نظر قرار دهد، کافی است فقط لحظه‌ای به این فکر کند که خودخواهی او ممکن است چه تبعاتی برای نسل بعد به دنبال داشته باشد و چه بسا نسل بعد، از فرزندان و خویشان خودش باشد. به همین دلیل ایثار می‌تواند تأثیرات بلندمدتی داشته باشد. 
نقش امید در باز آفرینی روحیه ایثارگرایانه در میان مدیران و مسئولان 
یک مقام مسوول در خصوص نقش امید در بازگردانی فرهنگ ایثار برای نقش‌آفرینی در حوزه اقتصاد مقاومتی معتقد است: ما نباید نا امید باشیم، همین مدیرانی که شاید روحیه ایثار در آن‌ها وجود نداشته باشد و خودخواهی بر آن‌ها غلبه کرده باشد، شاید در شرایطی قرار بگیرند که مجاب شوند مملکت به آن‌ها نیاز دارد و به همین صورت، تفکر و فرهنگ‌شان دست‌خوش تغییر شود، اکثراً به میدان خواهند آمد و البته خیلی از آن‌ها به گونه‌ای  آلوده شده‌اند كه دیگر قابل نجات‌دادن نیستند. جای توجه دارد که ما مدیران شایسته و خوب هم کم  نداریم که همان تفکر سال 57 و زمان دفاع مقدس را داشته‌اند و دارند؛ لذا امیدواریم این افراد سرآمد مسئولیت‌های گوناگون در کشور شوند.
الزام برخورد ایثارگرایانه در بخش خصوصی 
حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی در مورد مفهوم اقتصاد مقاومتی می‌گوید:اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را در یک جمله تعریف کنیم، بهترین تعریف همان تعریف مقام معظم رهبری است که می فرمایند: اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون‌زا است؛ ولی برون‌گرا. معنای این جمله این است که اقتصاد کشور می‌بایست یک اقتصاد رقابتی شود و محصول این اقتصاد رقابتی این باشد که کالا و خدمتی تولید کند که هم مصرف‌کننده‌ي ایرانی بتواند آن کالا و خدمت را مورد استفاده قرار دهد و هم تولید‌کننده بتواند با کالای مشابه خارجی رقابت کند.این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه یادآور می‌شود: در حقیقت می‌بایست امکان صادرات برای تولیدکننده وجود داشته باشد. هر اقتصادی که چنین ویژگی داشته باشد، قطعاً آن اقتصاد، مقاومتی خواهد بود. منظور از اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که در مقابل شوک‌های داخلی و خارجی مقاومت کند و دچار چالش جدی نشود؛ لذا برای این‌که ما بتوانیم به چنین اقتصادی دست پیدا کنیم، الزامی است که هم منابع، امکانات و ظرفیت‌های دولتی به کار گرفته شود و هم منابع، امکانات و ظرفیت‌های بخش خصوصی پای کار آید.او در مورد وضعیت مالی کنونی دولت و لزوم ورود بخش خصوصی و ایثارگری بخش خصوصی در این شرایط می افزاید:اولین تعریف علم اقتصاد این است که می گویند اقتصاد علم کمبود منابع است. بدهی دولت اکنون به پیمانکاران، بانک‌ها، صندوق بازنشستگی و... حدود 4 هزار و 50 میلیارد تومان است؛ اگر تمام درآمدهای نفتی و مالیاتی را محاسبه کنید شاید به زحمت به رقم 200 هزار میلیارد تومان برسد. طبیعی است که با این رقم بدهی و درآمد و در کنار آن هزینه‌های جاری نمی‌توان یک اقتصاد رقابتی ایجاد کرد؛ به همین دلیل در این شرایط، بخش خصوصی و غیر دولتی باید از بخشی از منافع‌شان در کوتاه‌مدت صرف‌نظر و در حقیقت ایثار کنند.
ایثار، به جای دلالی و خروج سرمایه از کشور
حق‌شناس معتقد است:اکنون که با نرخ بیکاری دو رقمی و بیکاری زنان تحصیل‌کرده که رده سنی آن‌ها بین 20 تا 30 سال است، مواجه هستیم و این مسئله عوارض متعددی را هم برای آن‌ها هم برای جامعه به دنبال دارد، بخش غیر دولتی باید فرهنگ ایثار را سرلوحه کارش قرار دهد و از منافع کوتاه‌مدت خود بگذرد، به کمک دولت آید و به جای این‌که پول را به بخش دلالی و یا خارج از کشور منتقل کند، منابع خودش را برای اتمام پروژه‌های کشور به کار گیرد. هفته گذشته، گزارشی مبنی بر میزان سرمایه ایرانیان مقیم خارج شنیدم که مبلغ ان بیش از 1000 میلیارد دلار بود؛‌ اگر فقط بخشی از این مبلغ به کشور بازگردد این وضعیتی که داخل کشور حاکم است قابل بهبود خواهد بود. در واقع، مردم و بخش غیر دولتی می‌بایست ایثار کنند و از منافع کوتاه مدتشان بگذرند و به فکر منافع ملی و بلندمدت کشور باشند که در این حالت هم نفع ملی خواهد داشت و هم شعار اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا خواهد کرد و هم این که اقتصاد کشور به سمت توسعه هدایت خواهد شد.این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه می‌کند: مصرف‌کنندگان ایرانی سنوات درازی است که در حمایت از تولیدات داخلی کالای داخلی مصرف می‌کنند، اما دلیلش این است که مصرف‌کننده داخلی را یا مجبور کرده‌‌ایم و یا به دلیل این که توان مالی خرید کالای خارجی را نداشته به سمت استفاده از نمونه داخلی سوق پیدا کرده است. به همین دلیل این که صرفاً انتظار از مصرف‌کننده داشته باشیم و تولید‌کننده به فکر اصلاح کیفیت تولید و قیمت آن نباشد، طبیعی است که به هدف مورد نظر نخواهیم رسید و یقیناً اگر مصرف‌کننده داخلی بداند که کیفیت و قیمت تولید داخلی در حال اصلاح است، حتماً در انتخاب خودش تجدید نظر خواهد کرد.او در پایان می گوید:ایثار باید در اقتصاد مقاومتی محور تمام فعالیت‌ها، اقدامات و سیاست‌گزاری‌ها قرار گیرد تا اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی کلمه در تمام لایه‌های جامعه بروز و ظهور پیدا کند.مقام معظم رهبري در بند بیستم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اشتغال مولد اشاره می‌کند. از فرمایش معظم‌له و همین طور سخنان کارشناسان می‌توان نتیجه گرفت که اقتصاد مقاومتی بدون مد نظر قراردادن فرهنگ ایثار و روحیه جهادی نمی‌تواند بروز و ظهور پیدا کند و یا به قولی ایثار همان زنجیره وصل گم شده در تحقق اقتصاد مقاومتی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. کاسیت در شماره‌های آتی از ابعاد دیگر ایثار و اقتصاد مقاومتی گزارش خواهد داد.
به جای دلالی و خروج سرمایه از کشور ایثار کنیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه