بهین یاب، به نیافت «اقتصاد سرآمد» از کمبود فولاد خودروسازان گزارش می دهد

خودداری فولاد مبارکه ازعرضه فولاد

اعظم زندیه - اقتصادسرآمد - آذرماه سال جاری بود که رئیس انجمن قطعه سازان، طی نامه ای کمبود فولاد برای تولید قطعه و تامین نیاز خودروسازی کشور را به وزیر صمت گوشزد کرد.محمدرضا نجفی منش در این که با مضمون رسیدگی به مشکلات قطعه‌سازان خودرو در تأمین فولاد در مچینگ فولاد مبارکه، اعلام کرده بود که قطعه‌سازان به 15 هزار تن فولاد نیاز دارند و گفته بود: با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و اشاره ایشان به «افزایش تولید خودرو با اتکا به ظرفیت قطعه‌سازان داخلی» لازم است تا موانع موجود در مسیر تحقق این افزایش تولید برچیده شود. 
به گزارش روزنامه اقتصاد سرآمد، به رغم گذشت 4 ماه از ارسال نامه انجمن قطعه سازان به وزارت صمت، این روزها می بینیم که فولاد مبارکه با سهمیه بندی تحویل فولاد به خودرو و قطعه سازان آن ها را در تنگنای تامین فولاد قرارداده و عرصه را بر تولید کنندگان خودرو به شدت تنگ
 کرده است.

تغییر روش تامین ورق فولاد
فرهاد بهنیا سخنگوی انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد با ابراز تاسف از وضعیت موجود تامین فولاد به منظور تهیه خوراک قطعه و خودروسازی از سوی فولاد مبارکه ، گفت: ورق فولادی مورد نیاز قطعه‌سازان تا پیش از این از طریق خودروساز تامین می‌شد. به این صورت که خودروساز ورق را تهیه می‌کرد و به قطعه‌ساز می‌فروخت. اما به تازگی تهیه ورق فولادی از طریق خودروسازان امکانپذیر نیست و باید قطعه‌ساز، خود اقدام به تامین ورق کند.
بهین یاب، بِه نیافت
وی در ادامه اقزود: میزان مواد اولیه مصرفی هر شرکت مشخص است و می‌توان آن را راستی‌آزمایی کرد.  سامانه بهین یاب طراحی شده از سوی وزارت صمت نه تنها از مشکلات قطعه سازان نکاست بلکه با مشکلات فنی در آن بر مشکلات اطلاع رسانی و راستی آزمایی نیز افزود. حجم تولید به راحتی از طریق خودروسازان قابل استعلام است و از این طریق می‌توان سهمیه را مشخص و تامین کرد.
بهنیا با اشاره به این مطلب که، اگر سهمیه تولیدکنندگان به میزان کافی تامین شود، تقاضا برای تهیه مواد اولیه در بازار آزاد کم می‌شود و فقط بعضی از شرکت‌های کوچک مجبور به خرید از بازار آزاد می‌شوند، گفت: فولاد سازان برای ایستادگی در برابر مصوبه دولت مبنی بر کاهش صادرات فولاد از 40 به 25 درصد، اقدام به کاستن از سهمیه خودروسازان تا «یک دوازدهم» کرده اند.

بهانه فولاد مبارکه در خودداری از عرضه فولاد
سخنگوی انجمن قطعه سازان با پرداختن به بهانه فولاد مبارکه مبنی بر عرضه فولاد مازاد خودروسازان به بازار آزاد، تصریح کرد: با کاهش عرضه ورق فولاد به قطعه و خودوسازان از سوی فولاد مبارکه، وزارت صمت اقدام به راه اندازی سامانه بهین یاب کرد و قطعه ساز را مجبور به ثبت دوباره اطلاعات در آن نمود . در هربار اقدام به ثبت نام سامان پیام « اطلاعات پیش از این در سامانه موجود می باشد» را به قطعه ساز نشان می دهد. بنابراین قطعه ساز برای دریافت فولادد دو ماه است سرگردان شده است. بهنیا با قطع سهمیه بسیاری از قطعه سازان از سوی فولاد مبارکه، تاکید کرد: مشکلات به وجود آمده به طرز کودکانه ای ادامه دار شده است. این در حالی است که امسال «سال جهش اقتصادی» از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است.

هدف فولاد مبارکه قطع سهمیه خودرو
 و قطعه ساز است
وی با تاکید بر این مهم که هدف از این کار فولاد مبارکه قطع سهمیه تولید کننده داخلی است، گفت: نتیجه عملکرد اشتباه فولاد مبارکه برای ایستادگی در برابر مصوبه دولت، توقف تولید قطعه و خودرو در کشور و همراهی با تحریم هایی است که گفته می شود از خارج از کشور بر ما وارد شده اما واقعیت این است که ما دچار «خود تحریمی» هستیم. سخنگوی انجمن قطعه سازان تاکید کرد: دود ناشی از عملکرد غلط فولاد مبارکه علاوه بر صنعت خودر و قطعه به چشم مردم و متقاضیان خودرو می رود چرا که کمبود مواد اولیه باعث کسری خودرو و افزایش قیمت و تقاضا خواهد بود.
دولت تلاش کند با خاطره ای خوش مردم را ترک کند
یهنیا خاطر نشان کرد: دولت دوازدهم با رسیدن به روزهای پایانی حیات خود، سعی کند با خاطره ای خوش از مردم خداحافظی کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مشکلات صنعت فولاد ریشه در ضعف سیاست‌گذاری‌های این حوزه از جمله سهمیه‌های ناعادلانه، عملکرد غیرشفاف برخی تولیدکنندگان و اصرار بر قیمت‌گذاری تثبیتی دارد.
نابسامانی بازار فولاد که مورد انتقاد رهبر انقلاب هم قرار گرفته است. طی ماههای گذشته شرایط تولید را برای صنایع پایین دستی بسیار سخت کرده است. پس از بروز انواع و اقسام مشکلات در صنعت فولاد کشور برای تأمین مواد اولیه و واسطه‌ای با قیمت مناسب برای صنایع پایین‌دستی، رسانه‌ای نبوده که با تشریح نظام مسائل صنعت فولاد، ضرورت رسیدگی عاجل به این صنعت استراتژیک را فریاد نزده باشد. چرا که چرخ بخش قابل توجهی از صنایع داخلی در گروی تأمین انواع مقاطع فولادی است و از سوی دیگر محصولات فولادی در حوزه صادرات غیرنفتی حرف برای گفتن دارند.
براساس گزارش روزنامه اقتصاد سرآمد ،شواهد نشان می‌دهد، واگذاری مقاطع فولادی که برخی با سهمیه دولتی در بورس کالا دریافت می‌کنند، با انگیزه دستیابی به سود حاشیه بازار، روانه بازار آزاد می‌شود. این پدیده مخرب علاوه بر تأیید ضرورت بازبینی در سهمیه‌های تخصیصی سامانه بهین‌یاب، تمرکز بر قیمت‌گذاری دستوری را نیز عاملی برای فشار تقاضا در بورس کالا معرفی می‌کند.
مسائلی که به آن اشاره شد با تدبیری به دور از سیاست قابلیت حل و فصل شدن را دارد مشروط بر آن که، دولتمردان ما اراده کنند.
خودداری فولاد مبارکه ازعرضه فولاد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه