در اولین نشست شورای روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران مطرح شد

تا زمانی که اقتصاد هزینه سیاست را می‌پردازد، مسیر توسعه شکل نمی‌گیرد

غلامحسین شافعی در  نشست شورای روسای اتاق‌های مشترک گفت: توسعه‌یافتگی و نرخ رشد اقتصادی کشورها، قدرت و امنیت آن‌ها را تأمین می‌کند ولی هنوز در ایران به این استراتژی باور وجود ندارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، اولین نشست شورای روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران با حضور غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، غلامحسین جمیلی و کیوان کاشفی اعضای هیئت رئیسه و محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این نشست از مهم‌ترین مشکل ایران در حوزه تجارت خارجی گفت: در کشور ما سیاست بر اقتصاد سایه افکنده است و هزینه سیاست را اقتصاد می‌پردازد. تا وقتی تغییری در این وضعیت رخ ندهد، نمی‌توان انتظار داشت تحولی خاص در تجارت خارجی و اقتصاد رخ دهد و مسیر توسعه شکل بگیرد.
رئیس پارلمان بخش خصوصی گفت: میزان توسعه‌یافتگی و نرخ رشد اقتصادی، قدرت و امنیت هر کشوری را تأمین و تعیین می‌کند. در گذشته آمریکا در هر کشوری پایگاه نظامی یا ناو هواپیمابر تأسیس می‌کرد ولی الان رویه‌ها عوض شده است. مثلاً چین سعی می‌کند در هر کشور شهرک چینی تأسیس کند. ما هنوز به این استراتژی در کشور باور نداریم.
رئیس اتاق ایران به موضوع نشست اشار کرد و گفت: باید در کمیسیون‌های مشترک مذاکرات خارجی، هیات یا نماینده اقتصادی هم حضورداشته باشند؛ حتی اگر در کمیسیون تخصصی هم نباشد باید کمیته فرعی اقتصاد تشکیل شود و هیات یا نماینده تجاری ایران حضور داشته باشد ولی هرگز به مسئله تجارت و این بسترها توجه نمی‌شود.
شافعی به وضعیت اتاق‌های مشترک ایران با کشورهای مرزی اشاره کرد و گفت: باید در این مرزها به وضعیت زیرساخت‌ها توجه شود. در خیلی از این مرزها حمل‌ونقل و گمرک مشکلات جدی دارد. حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود، باز هم در این مرزها مشکلات جدی ادامه خواهد داشت.
او به فعال شدن اتاق‌های مشترک بازرگانی در زمینه شناسایی موانع و مشکلات تجار تأکید کرد.
تدوین اساسنامه اتاق‌های مشترک
در این نشست محمدرضا کرباسی درباره اهمیت نشست شورای روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران سخن گفت. بعد از آن غلامحسین جمیلی از تمایل روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی برای تشکیل شورای روسای اتاق‌های مشترک گفت: هدف از تشکیل این جلسه، هم‌اندیشی و انعکاس دیدگاه‌ها و نظرات اعضا در حوزه تقویت اتاق‌های مشترک، بخش خصوصی و تجارت خارجی کشور است. در این دوره اما کرونا برگزاری جلسات این‌چنینی را به‌تاخیر انداخت. امیدواریم بعد از این سلسله نشست‌های شورای روسای اتاق‌های مشترک برگزار شود.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: تصور من این است که اصلی‌ترین ویترین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، فعالیت‌های برون‌مرزی و تجارت خارجی و در رأس آن فعالیت اتاق‌های مشترک است.
جمیلی با تأکید بر استقلال اتاق‌های مشترک بازرگانی، به اساسنامه اتاق‌های مشترک اشاره کرد و گفت: قرار است با هم‌اندیشی اعضای این اتاق‌ها و هیات رئیسه اتاق ایران تدوین و تصویب شود. هر قدر بتوانیم اتاق‌های مشترک را تقویت کنیم تا بتوانند با فرصت‌سازی و نقش‌آفرینی بیشتر در عرصه تجارت خارجی کار کنند، به‌نفع اقتصاد و کل کشور عمل کرده‌ایم. این موضوع به تقویت جایگاه اتاق بازرگانی می‌انجامد.
صدور گواهی مبدا به اتاق‌های مشترک 
واگذار شود
در ادامه نشست کیوان کاشفی، رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه و عضو هیئت رئیسه اتاق ایران از اهمیت تجارت خارجی گفت: تجارت خارجی و اقتصاد بازوی سیاست خارجی است و اتاق ایران در پیشبرد این جایگاه نقش برجسته‌ای دارد. ما باید بتوانیم به تقویت جایگاه تجارت خارجی در نزد تصمیم‌گیران کمک کنیم.او به برگزاری نمایشگاه‌ها در کشورهای متعدد اشاره کرد و گفت: باید اتاق‌های مشترک در برگزاری این نشست‌ها و چگونگی برگزاری آن حضور فعال داشته باشند؛ شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه‌ها را به لحاظ عملکرد شناسایی کنند و صلاحیت آن‌ها را بررسی کنند.
به گفته کاشفی، باید سازمان توسعه تجارت در این زمینه از اتاق‌های مشترک بازرگانی نظرخواهی کند و البته اتاق‌های مشترک عضو مؤثر در این تصمیم‌ها باشند..کاشفی در ادامه نشست به عملکرد تصمیم‌گیران اقتصادی در پسابرجام و غافلگیری آن‌ها اشاره کرد و گفت: باید در این دوره با برنامه‌ریزی منسجم‌تری عمل کنیم تا اشتباهات گذشته تکرار نشود.
مشکل اصلی تجارت خارجی نپیوستن
 به  FATF است
بعد از آن حسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان از مشکلات موجود در روابط بین‌المللی و تجارت خارجی گفت: کرونا، برجام و FATF بزرگ‌ترین مشکلات حاضر هستند؛ حتی اگر مسئله برجام حل شود ولی همچنان در حوزه تجارت خارجی مشکل اساسی با FATF خواهیم داشت. باید با تصویب این قانون مشکلات تجار در عرصه بین‌المللی حل شود.او ادامه داد: در حال حاضر هزینه تجارت خارجی ایران به دلیل نبود تعاملات بانکی 15 درصد بیشتر شده است. البته باید تأکید کنم که ما حدود 75 درصد قوانین FATF را رعایت می‌کنیم ولی هنوز نتوانسته‌ایم از ثمرات آن بهره بگیریم.
به تجارت با کشورهای همسایه توجه شود
بعد از آن مهدی میرعمادی، رئیس اتاق مشترک ایران و فرانسه از مشکلات تجارت ایران و فرانسه گفت: اینکه به دلیل وضعیت شیوع کرونا در ایران و جهان، موضوع برجام و مسئله انتخابات در ایران شاید تا شش ماه اول سال نتوان برای تجارت خارجی کار جدی انجام داد. اما وضعیت در کشورهای همسایه متفاوت است، باید به تجارت با کشورهای همسایه بیشتر توجه شود.
او گفت: اگر برجام به نتیجه برسد پیش‌بینی می‌کنیم که تجارت با اروپا هم آغاز شود وگرنه در حال حاضر هیچ تجارتی با کشورهای اروپایی انجام نمی‌شود.
بعد از آن یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق از نحوه انتقال پول ایران به عراق  و پیش‌شرط‌هایی که کار را دشوار کرده، سخن گفت.
او گفت: باید اتاق‌های مشترک اولویت‌های خود را مشخص و مشکلات خود را طبقه‌بندی کنند و با ارجاع آن به هیات رئیسه اتاق ایران در حل آن‌ها گام بردارند.بعد از آن علا میرمحمد صادقی، عضو پیشکسوت اتاق ایران از تأکید امام خمینی (ره) در زمان آغاز فعالیت اتاق بازرگانی بعد از انقلاب اسلامی گفت: ایشان فرموده بودند که از تجربه صاحبان تجربه استفاده کنید.
میرمحمد صادقی ادامه داد: اگر تصمیم‌گیران اقتصادی از تجربه پیشکسوت‌ها و صاحبان تجربه استفاده کنند شاید درنهایت خیلی از مسائل و مشکلات کشور حل شود..
 تا زمانی که اقتصاد هزینه سیاست را می‌پردازد، مسیر توسعه شکل نمی‌گیرد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه