فناوری ها در کشاورزی استفاده می شود؟« اقتصادسرآمد» بررسی می کند

کارآفرینی فناورانه راه نجات اقتصاد ایران

گروه صنعت - مهدی آزاد، کارشناس ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران -روزنامه اقتصاد سرآمد، در یک سری رشته گزارش ها، قصد دارد تا با معرفی راهکارهایی از کارآفرینی فناورانه به بررسی و معرفی روش‌های برون رفت از شرایط اقتصادی نامساعد فعلی بپردازد، در این رشته گزارشات پیش رو قصدد داریم تا در هر شماره تاثیرات استفاده از فناوری را در هریک از بخش های اقتصادی شامل حمل و نقل و کشاورزی و صنعت  و معدن و ... بررسی کنیم تا با معرفی زوایای مثبت و گاه منفی آن ، یک راهکار مناسب برای برون رفت از وضعیت فعلی اقتصادی  پیش روی مدیران کشوری و صنایع بگذاریم. شرایط اقتصادی ایران در حال حاضر به گونه ای بوده که انجام اصلاحات برای این بخش شاید از هر زمان دیگری در تاریخ این کشور مهمتر و لازم الاجراتر باشد .
وجود شکاف عمیق میان صادرات و واردات ایران و همچنین وجود تورمرمی بالای 45 درصد در ایران که در مرداد ماه امسال ثبت شد و همچنین وجود معضل بیکاری که به افزایش جمعیت افراد زیر خط فقر منجر شده است ، انگیزه خوبی برای ثبت یک گزارش شد تا در ان به معرفی برخی راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی اقتصادی بپردازیم.
تغییر محسوس نوع فضای کسب و کارها در جهان
به گزارش اقتصاد سرآمد، الزامات دنیای امروز مانند اینترنتی و دیجیتالی شدن اقتصادها و صنایع و ...  سبب ایجاد فضایی شده است که شاید تا دهه بعدی، دیگر نتوانیم با کارافرینی و مدیریت اقتصاد به سبک سنتی، به توسعه برسیم و آن طور که شواهد نشان می‌دهد شاید ایجاد اشتغال به سبک دیروز و تکیه بر صادرات مبتنی بر تولیدهای سنتی مثل معدن داری سنتی و کشاورزی غرقابی و ... تنها راه حل های مسکنی برای شرایط ملتهب امروز بوده و دوباره در آینده نه چندان دور با مشکل عقب ماندگی از بازار و اقتصاد جهانی مواجه باشیم . اما راهکاری که امروزه علم کارآفرینی مقابل پای ما قرار می دهد، کارآفرینی فناورانه که به اختصار technopreneurship  نامیده می شود، است .
 کارآفرینی فناورانه که به خصوص در جهان شرق از محتوای علمی و ادبیات بالایی برخوردار است، به معنی یک  سبک رهبری کسب وکار است که شامل «شناسایی فرصت های فناورانه و دارای قابلیت رشد بالا، جمع آوری منابع و در نهایت مدیریت رشد سریع و ریسک قابل توجه آن با به کارگیری مهارت های تصمیم گیری ویژه» می شود.
کارآفرینی فناورانه ، لازم ترین فاکتور برای هر بخش اقتصادی 
از کارآفرینی فناورانه باید در هر زمینه ای استمداد گرفت. چرا که امروزه اندیشمندان هر بخش کسب و کاری در تلاش هستند تا با استفاده از این نوع کارافرینی در صنعت یا تجارت خود به اعتلای آن بپردازند . 
کشاورزی فناورانه 
شاید یکی از نا ملموس ترین ابعاد کارآفرینی فناورانه ، حضور آن در بخش های کشاورزی و باغداری باشد که هر شنونده ای در ابتدای برخورد با این موضوع کنجکاو می شود تا بداند آیا فناوری های روز دنیا مانند دیجیتال و هوش مصنوعی می تواند در کشاورزی که حتی در حال حاضر اغلب بدون تحصیلات و مبتنی برتجربه صورت می گیرد ، مورد استفاده واقع شود؟  پاسخ این است ، آری . در سال های گذشته حضور تعداد بیشماری ربات در بخش کشاورزی سبب دگرگونی آن شده به طوری که امروزه در شرق آسیا در کشورهایی مانند سنگاپور و برزیل هزینه های زیادی برای توسعه این تحقیقات صورت می گیرد .
مثال هایی از استفاده از فناوری در کشاورزی 
•ربات های برداشت کننده محصول 
•ربات های شخم زن جانشین تراکتور
•دستگاههای تنظیم نورو دما بر پایه هوش مصنوعی در گلخانه ها
•دستگاه های تنظیم ابیاری و کود دهی به گیاهان مبتنی بر
 اینترنت اشیا 
کشورهای پیشگام در تحقیقات و استفاده از کشاورزی فناورانه 
آخرین آماری که موجود است نشان می دهد در مجموع حجم سرمایه گذاری  کشورهای جهان  ، از 1.1 میلیارد دلار در سال 2012 به 4.7 میلیارد دلار در سال 2019 رسیده است .  همچنین در زیر به ارائه امارهایی از بودجه های صرف شده توسط کشورهای  جهان برای تحقیقات توسعه ای در این زمینه می‌پردازیم. 
•سنگاپور با 200 میلیون دلار سرمایه گذاری روی این طرح 
•امارات متحده عربی 272 میلیون دلار سرمایه گذاری روی این طرح 
•نیوزلند با 8.25 میلیون دلار سرمای گذاری روی این طرح
•آفریقای زیر صحرا با 63 میلیون دلار سرمای گذاری روی این طرح
مزایای کشاورزی  فناورانه
این نوع کشاورزی از مزیت های بسیار زیادی برخوردار بوده به طور مثال کارشناسان معتقدند که هلند می تواند با استفاده از این کشاورزی تولیدات غذای خود را به میزان تولید آمریکا که 270 برابر از آن بزرگتر است برساند یا مثلا سنگاپور توانسته با استفاده از این تکنولوژی ها برخی غذاهای خود را تنها با 5 درصد قیمت بالاتر از آن چه که قبلا از مالزی وارد می کرده وارد کند . 
اما مزیت اصلی این کشاورزی برای اقتصاد ایران می تواند چیز دیگری باشد :  با شیوع ویروس کرونا از اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۸ در ایران، شرایط برای تجار ایرانی با بسته شدن مرز‌های کشور‌ها روی ایرانیان سخت‌تر هم شد، به گونه ای که این سختی در سال ۱۳۹۹ با فشار برای بازگرداندن ارز‌های حاصل از صادرات کالا‌های غیرنفتی بیشتر هم شد. ایران در سال گذشته به میزان ۳۴.۵ میلیارد دلار صادرات و به میزان ۳۸.۵ میلیارد دلار واردات داشته است. وی گفت: تراز تجارت سال گذشته با تفاوت ۴ میلیارد دلار در واردات منفی بوده است. همچنین در سال 99 صادرات ایران با کاهش 17 درصدی مواجه بوده است . 
با قراردادن این آمار ها در کنار این موضوع که ایران در سال 99 مبلغ سه میلیارد و ۷۴۱ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۲۹۱ دلار برای نهاده های اصلی تولید گوشت و مرغ هزینه کرده می توان گفت تنها با بهره گیری از این تکنولوژی برای تولید نهاده های دامی و ... می توان تراز تجاری ایران را تا مرز مثبت شدن رساند که در صورت استفاده از کشاورزی فناورانه در تولید محصولات باغی و گلخانه ای می توان پس از مدت ها تراز تجاری ایران را به صورت مثبت مشاهده کرد.  
 کارآفرینی فناورانه راه نجات اقتصاد ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه