توسعه و آبادانی سواحل مکران در دستور کار ضرورت اتصال بنادر به شبکه سراسری راه‌آهن

طضرورت اتصال بنادر به شبکه سراسری راه‌آهن

گروه اقتصاددریا -  رستم قاسمی در برنامه تیتر صداوسیما، با تشریح برنامه‌های این وزارتخانه در بخش حمل‌ونقل دریایی، اظهار داشت: یکی از دلایلی که باعث شده سهم انتقال بار از بنادر توسط شبکه حمل و نقل ریلی، اندک باشد، عدم اتصال بنادر به راه آهن است و همچنین پایانه‌ها، پایانه‌های همگونی نیستند.  وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ظرفیت حمل‌و‌نقل دریایی کشور مناسب است، گفت: در انجام پروژه‌های حمل و نقلی به دنبال شرکت‌های خارجی هستیم و مذاکراتی نیز انجام خواهد شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مرز دریایی طولانی کشور در شمال و جنوب، تصریح کرد: آبادانی سواحل مکران که دبیرخانه آن در وزارت راه و شهرسازی است و مورد تاکید مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور منتخب است، جزو دستور کارهایی است که در دولت سیزدهم مجدانه پیگیری خواهد شد.
قاسمی با بیان اینکه بنادر مهم و بزرگی همچون شهیدرجایی، امام خمینی(ره) و چابهار در دوران مسئولیت وی در قرارگاه خاتم‌الانبیاء احداث شد و توسعه یافت، خاطرنشان کرد: امروز در حوزه بندر نیاز به توسعه داریم چرا که ۹۰ درصد حمل‌ونقل جهانی از طریق دریا انجام می‌شود و ظرفیت‌های حمل‌ونقل دریایی در کشور بسیار زیاد است، بدین جهت ایران برای توسعه حمل و نقل دریایی و گسترش ارتباط دریایی با سایر کشورها توان و فرصت زیادی دارد. 
 تهاتر نفت با هدف ساخت پروژه‌های
 حمل و نقلی
 وی با بیان اینکه حمل و نقل دریایی و مرز دریایی طولانی مزیت های بی شماری دارد،  تصریح کرد: توسعه سواحل مکران موضوعی فرا وزارتخانه‌ای است و ضرورت دارد که تمام بخش های مرتبط در این راستا همکاری داشته باشند. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در توسعه حمل و نقل دریایی، گردشگری دریایی و سایر بخش های مرتبط بایستی از ظرفیت‌های بخش خصوصی بهره منده شویم، گفت: روش‌های تامین منابع مالی برای انجام پروژه‌های بزرگ مقیاس می تواند BOT،BOO و تهاتر باشد، همچنین تهاتر نفت با هدف ساخت پروژه‌های حمل و نقلی در دستور کار قرار خواهد گرفت. 
 ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاران
 وی با بیان اینکه از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی دعوت می‌کنیم تا در پروژه های توسعه ای حوزه حمل و نقل دریایی مشارکت کنند، افزود: با شیوه‌سازی و ایجاد جذابیت‌های سرمایه گذاری، سرمایه گذاران می توانند در تکمیل پروژه‌ها مشارکت کنند و سود ببرند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در انجام پروژه‌های حمل و نقلی به دنبال شرکت‌های خارجی هستیم و مذاکراتی نیز انجام خواهد شد، از اینرو در برنامه است با روش‌هایی غیر از استفاده از منابع دولتی و با استفاده از توان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، پروژه‌ها را فعال کنیم.سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بایستی به خوبی مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم ظرفیت بالقوه بنادر را بالفعل کنیم ، بنابراین نیازمند آن هستیم که سازمان های درگیر به کمک سازمان بنادر و دریانوردی بشتابند و اینگونه از نقش ویژه بنادر در بهبود وضعیت تولید کشور استفاده کنیم .
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پویایی تولید ، اشتغال ، صادرات و ترانزیت ؛ تنها بخشی از اثرات مثبت رونق بنادر است ، گفت : با استفاده از ظرفیت های دریایی و بندری کشور می‌توان سهم اقتصادی خود را در بازارهای منطقه افزایش دهیم .
خلیج‌فارس به خزر می‌رسد؟
برای پاسخ به این پرسش که خلیج‌فارس به خزر می‌رسد؟ باید به گذشته برگردیم. بر اساس برنامه‌ریزی‌های اولیه در زمان آغاز عملیات اجرایی در سال ۸۵ ، قرار بود تا فاز نخست این پروژه که قزوین را به رشت و سپس انزلی متصل می‌کند تا پایان سال ۹۴ به بهره‌برداری برسد اما چاه عمیق این پروژه به محلی برای صرف بودجه‌های میلیاردی تبدیل شد که هر بار وعده مسئولان برای افتتاح را به تأخیر می‌اندازد.عملیات احداث راه‌آهن قزوین- رشت- انزلی باهدف اتصال استان گیلان، بندر انزلی و مرز آستارا به شبکه ریلی کشور، تسهیل مبادلات بین بنادر شمالی و جنوبی کشور از طریق حمل‌ونقل ریلی، ایجاد یک مسیر تمام ریلی در کریدور ترانزیتی شمال- جنوب (ارتباط مستقیم ریلی خلیج‌فارس و شبه‌قاره هند با کشورهای روسیه و آسیای میانه و قفقاز و  کشورهای اروپائی) و امکان گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر، بنادر باطومی و پوتی در دریای سیاه و کشورهای اروپایی آغاز شد.هرچند در ابتدای امر اعتبار در نظر گرفته‌شده برای بهره‌برداری از فاز نخست آن یعنی محور ۲۰۵ کیلومتر قزوین- رشت- انزلی چیزی معادل هزار و ۵۰ میلیارد ریال برآورد شده بود اما کندی پیشرفت پروژه و مسائل جانبی که اجرای آن را با مشکل مواجه کرد سبب شد تا پروژه راه‌آهن به داستانی نیمه‌تمام تبدیل شود.باوجودآنکه بر اساس آخرین گفته‌های مسئولان استان و همچنین در سفری که نوبخت در ماه‌های ابتدایی سال 95 به گیلان داشت، قرار بود تا راه‌آهن قزوین- رشت تا پایان سال مالی ۹۵ به بهره‌برداری برسد اما در اندک زمان باقی‌مانده تا موعد تحقق این مهم و تنها چند روز پس از آخرین اظهارنظر نجفی درباره این خط ریلی، خبر افتتاح ۴۴ کیلومتر از فاز اول راه‌آهن قزوین- رشت در مسیر قزوین به ایستگاه کوهین سر خط خبرها قرار گرفت.خبری که به‌ظاهر از پایان انتظاری ۱۴ ساله نشان داشت اما در حقیقت، فرصت دوباره‌ای بود که دولت یازدهم برای خود خرید و این بار با وعده افتتاح خط ریلی قزوین- رشت تا پایان دولت یازدهم، محقق شدن این وعده را به زمانی بعدتر موکول کرد. برای اتصال خلیج‌فارس به خزر و استفاده مطلوب از این پروژه مهم بین‌المللی باید در روند تکمیل خط آهن قزوین- رشت تسریع شود؛ در ماهه‌ای پایانی کار دولت یازدهم باید منتظر ماند و دید آیا وعده های دولت ها برای اتصال ریلی خلیج‌فارس به خزر محقق می‌شود؟
طضرورت اتصال بنادر به شبکه سراسری راه‌آهن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه