بررسی « اقتصادسرآمد» از پرشدن شکاف قیمت مسکن بین تهران و شهرستان‌های ایران

کورس قیمت مسکن شهرستان ها با پایتخت

گروه راه و ساختمان - آمار رسمی از نبض معاملات مسکن کشور مربوط به زمستان 99 حکایت از آن دارد که «99» سال ترمیم شکاف قیمتی در دو بازار مسکن تهران و کشور بوده است.بررسی تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت معاملات و قیمت مسکن و زمین در زمستان 99 در تهران و کشور و مقایسه آن با داده‌های مستند قبلی که در اختیار ما قرار دارد، گزارش دقیقی از وضعیت بازار زمین و مسکن در یک سال 99 ارائه می‌دهد.
به گزارش اقتصادسرآمد، این بررسی حاکی است مهم‌ترین اتفاق در سالی که گذشت این است که شکاف عظیم بین بازار مسکن تهران و کشور که در طول سال‌های 97 و 98 شکل گرفته بود، در سال 99 در مسیر ترمیم قرار گرفت. عملیات ترمیم شکاف ملکی دو بازار مسکن تهران و کشور تحت تاثیر دو عامل شامل جاماندگی تورم مسکن سایرشهرها از پایتخت و نیز سکته تورمی مسکن در نیمه دوم سال 99 به دنبال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و به تبع آن کاهش ریسک غیراقتصادی موثر بر بازار مسکن محقق شد.
به دنبال شروع جهش پرسرعت قیمت مسکن در پایتخت و در حالی که هنوز در سایر شهرهای کشور خبری از جهش قیمت نبود و دومینوی تورم به خارج از پایتخت نرسیده بود، فاصله قیمت مسکن در تهران از سایر شهرها افزایش پیدا کرد. افزایش تورم مسکن در بازار مسکن سایر شهرهای کشور نیز آغاز شد و تغییرات شدید قیمتی در تهران به بازار مسکن کشوری نیز سرایت کرد. اما تا پیش از اینکه روند رشد پرسرعت قیمت مسکن در سایر شهرها آغاز شود، شکاف عظیمی بین قیمت مسکن در دو بازار مسکن تهران و کشور شکل گرفت، طوری که فاصله میانگین قیمت مسکن در تهران نسبت به سایر شهرها به 4/ 3 در مقطعی از سال 97 رسید.
پرشدن شکاف فیمت مسکن بین تهران و شهرستان‌ها 
داود بیدار کارشناس مسکن در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت:بررسی ها از وضعیت شکاف قیمت مسکن در تهران و کشور طی یک دهه اخیر نشان می‌دهد مقدار فاصله طبیعی میانگین قیمت مسکن در تهران نسبت به سایر شهرهای کشور در بازار باثبات و آرام که خریداران مصرفی در آن حضور دارند و جریان معاملات به شکل منطقی برقرار است، عددی بین 1/ 2 تا 4/ 2 است.
دوره جهش قیمت مسکن در استان‌ها
به گفته وی، از آنجا که تهران پایتخت سیاسی کشور است، قیمت املاک در این کلان‌شهر با سایر شهرها همواره فاصله دارد اما این فاصله در دوره‌های جهش به حدی افزایش پیدا می‌کند که صورت «شکاف» پیدا می‌کند. اگر دوره جهش قیمت مسکن طولانی شود، این شکاف بیشتر می‌شود، کما اینکه در سال 97 و 98 چنین رخدادی سبب افزایش شکاف قیمتی بین دو بازار مسکن پایتخت و کشور شد.
وی با بیان این مطلب که، کاهش فاصله قیمت مسکن در تهران نسبت به سایر شهرهای کشور در سال 99 بود.اوج این فاصله در سال 97 با شروع جهش پرسرعت قیمت مسکن در پایتخت ثبت شد و مسیر کاهش آن نیز از سال 99 هموار شد.
قیمت مسکن در تهران و شهرستان ها تفاوت فاحشی ندارند
بیدار معتقد است: در سالی که گذشت تورم زمین نیز کاهش محسوسی داشت و حتی با سرعت بیشتری نسبت به مسکن، کاهش پیدا کرد. در زمستان سال گذشته تورم زمین در تهران به زیر 100 درصد کاهش یافت و همین روند نیز در کشور رخ داد؛ با این تفاوت که سرعت کاهش تورم زمین در کشور، از تهران بیشتر بوده است. این طور که به نظر می‌رسد رشد قیمت‌ها به گونه ای است که قیمت مسکن در تهران و شهرستان ها تفاوت فاحشی ندارند و آسمان ایران رو به یکرنگی است.
فاصله فعلی نسبت قیمت مسکن در تهران به سایر شهرها نشان می‌دهد هنوز شرایط به حالت طبیعی بازنگشته و سال 1400 نیز می‌تواند همچنان سال کاهش این فاصله و ترمیم شکاف بین دو بازار مسکن تهران و سایر شهرها باشد.البته هنوز داده‌های رسمی از بازار مسکن کشور در بهار امسال منتشر نشده است.
در شهریورماه متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران ۳۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۴ درصد و ۳۰.۵ درصد افزایش دارد. تعداد معاملات انجام شده نیز در ماه مذکور حدود ۷.۸ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل ۴۱.۶ درصد افزایش و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل هشت درصد کاهش نشان می‌دهد. اما باید دید این رقم در کدام شهر به انداره تهران رو به افزایش گذاشته است و تهران  و شهرستان‌ها را سرایط نسبتا یکسانی قرارداده.
 داده‌های مربوط به میانگین قیمت پیشنهادی مسکن در کشور که از طریق بازار نیازمندی‌های آنلاین «دیوار» در اختیار قرار گرفت و اخیرا منتشر شد، حاکی از این است که سرعت رشد قیمت مسکن در سایر شهرهای بزرگ کشور کم شده است.برای کاهش فاصله قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها دو راه وجود دارد؛ یکی افزایش قیمت در سایر شهرها و دیگری کاهش قیمت در تهران.با این حال بررسی قیمت‌های پیشنهادی و قطعی معاملات مسکن کشور در نیمه اول امسال نشان می‌دهد احتمال افزایش قیمت مسکن در سایر شهرها بسیار ضعیف است.
کورس قیمت مسکن شهرستان ها با پایتخت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه