تاریخ انتشار:1401/4/25

رونق بندر چابهار در گرو بازاریابی و ایجاد شبکه با سایر بنادر است
اقتصاد سرامد - مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان "رونق بندر چابهار در گرو بازاریابی و ایجاد شبکه با سایر بنادر است" گفت: مارکتینگ، شبکهسازی و بازاریابی نقش بسیار مهمی در فعالیتهای اقتصادی دارد.
به گزارش اقتصادسرامد، جواد هدایتی اظهار کرد: معتقدم به جای تمرکز روی تخفیف در حوزههای مختلف در مباحث، بندری، دریایی، جادهای و... باید به کل زنجیره مبدا تا مقصد یعنی چیزی که صاحبان کالا نیاز دارند، فکر کنیم.
وی ادامه داد: تخفیفات و مشوقها داخل یک پکیج معنی و مفهوم پیدا میکند.
وی با انتقاد از اینکه فقط به یک مورد (تخفیف در تعرفه بندری) چسبیدهایم و تمام زنجیره را رها کردهایم، افزود: لذا مارکتینگ، شبکهسازی و بازاریابی نقش بسیار مهمی در فعالیتهای اقتصادی دارد که البته متولی مشخصی در کشور ندارد و کمتر به این مسئله پرداخته شده است.
وی یادآور شد: در بخش جادهای اگر هزینه حمل -در بنادر- بالاتر است بخش عمدهای به بار برگشت از بنادر برمیگردد. وقتی کامیون باری را از داخل کشور به بندر شهید رجایی حمل میکند مطمئن است که طی یکی دو روز بار برگشت را دارد.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای اضافه کرد: از این رو نیازی به برگشت بدون بار نیست. وقتی یک سر بار خالی اتفاق میافتد، هزینه در بخش حملونقل جادهای افزایش مییابد.
هدایتی با اشاره به اینکه مارکتینگ و ترانزیت نقش موثری در بار برگشت کامیونها دارد، گفت: کشورهای CIS تمایل زیادی به استفاده از قلمرو جمهوری اسلامی ایران برای ترانزیت کالا را دارند. طی ماههای اخیر نشستهای متعددی با وزرای حملونقل و مسئولان بخش حملونقل کشورهای آسیای میانه داشتهایم و علاقهمند به استفاده از مسیر ایران هستند.
وی تاکید کرد: اینکه بار ترانزیتی به اندازهای نیست که بار برگشت را برای کامیونها ایجاد کند، نکتهای است که باید در آسیبشناسی و بازاریابی به آن پرداخته شود.
وی با بیان اینکه باید برای این موضوع فکر شود، گفت: کرایه بار وارداتی به مقصد ایران اگر A دلار است، بار ترانزیتی A بعلاوه 2000 دلار میشود. این یک مانع جدی است و 2000 دلار رقم کمی نیست.
وی با اشاره به تخفیفات در حوزه بندری، جادهای، تن کیلومتر و... اظهار کرد: تن-کیلومتر از بندر چابهار تا مرز 1500 کیلومتری حدود 500 هزار تومان است. 2000 هزار دلار تمام تخفیفات بندری،جادهای، دریای و... را از بین میبرد.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری یادآور شد: در سفر اخیر به عمان با حضور رئیسجمهوری تفاهمات خوبی روی بحث بنادر انجام شد. فکر میکنم بندر چابهار برای رونق نیازمند بازاریابی و ایجاد شبکه با سایر بنادر منطقه را دارد.
وی بیان کرد: در نشست بررسی فرصتها و چالشهای بندر چابهار در افق کریدور شمال - جنوب صحبتی درباره اقدامات روی این موضوع نشنیدیم.
وی ادامه داد: تخفیفات و مشوقها داخل یک پکیج معنی و مفهوم پیدا میکند.
وی با انتقاد از اینکه فقط به یک مورد (تخفیف در تعرفه بندری) چسبیدهایم و تمام زنجیره را رها کردهایم، افزود: لذا مارکتینگ، شبکهسازی و بازاریابی نقش بسیار مهمی در فعالیتهای اقتصادی دارد که البته متولی مشخصی در کشور ندارد و کمتر به این مسئله پرداخته شده است.
وی یادآور شد: در بخش جادهای اگر هزینه حمل -در بنادر- بالاتر است بخش عمدهای به بار برگشت از بنادر برمیگردد. وقتی کامیون باری را از داخل کشور به بندر شهید رجایی حمل میکند مطمئن است که طی یکی دو روز بار برگشت را دارد.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای اضافه کرد: از این رو نیازی به برگشت بدون بار نیست. وقتی یک سر بار خالی اتفاق میافتد، هزینه در بخش حملونقل جادهای افزایش مییابد.
هدایتی با اشاره به اینکه مارکتینگ و ترانزیت نقش موثری در بار برگشت کامیونها دارد، گفت: کشورهای CIS تمایل زیادی به استفاده از قلمرو جمهوری اسلامی ایران برای ترانزیت کالا را دارند. طی ماههای اخیر نشستهای متعددی با وزرای حملونقل و مسئولان بخش حملونقل کشورهای آسیای میانه داشتهایم و علاقهمند به استفاده از مسیر ایران هستند.
وی تاکید کرد: اینکه بار ترانزیتی به اندازهای نیست که بار برگشت را برای کامیونها ایجاد کند، نکتهای است که باید در آسیبشناسی و بازاریابی به آن پرداخته شود.
وی با بیان اینکه باید برای این موضوع فکر شود، گفت: کرایه بار وارداتی به مقصد ایران اگر A دلار است، بار ترانزیتی A بعلاوه 2000 دلار میشود. این یک مانع جدی است و 2000 دلار رقم کمی نیست.
وی با اشاره به تخفیفات در حوزه بندری، جادهای، تن کیلومتر و... اظهار کرد: تن-کیلومتر از بندر چابهار تا مرز 1500 کیلومتری حدود 500 هزار تومان است. 2000 هزار دلار تمام تخفیفات بندری،جادهای، دریای و... را از بین میبرد.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری یادآور شد: در سفر اخیر به عمان با حضور رئیسجمهوری تفاهمات خوبی روی بحث بنادر انجام شد. فکر میکنم بندر چابهار برای رونق نیازمند بازاریابی و ایجاد شبکه با سایر بنادر منطقه را دارد.
وی بیان کرد: در نشست بررسی فرصتها و چالشهای بندر چابهار در افق کریدور شمال - جنوب صحبتی درباره اقدامات روی این موضوع نشنیدیم.
برچسب ها : اقتصاد دریایی بنادر اقتصاد سرامد
اخبار روز
-
نشست هماهنگی و هماندیشی مدیران گمرک و بازرگانی مناطق ویژه اقتصادی برگزار شد
-
خطوط مستقیم کشتیرانی میان بنادر ایران و پاکستان راهاندازی میشود
-
عزم ایران و پاکستان برای توسعه شهرکهای صنعتی و مناطق آزاد مشترک
-
تأکید بر سیر منظم قطار برنامهای اکو در مسیر اسلامآباد- تهران-استانبول
-
تفاهمنامه همکاری ایران و پاکستان فردا به امضا میرسد
-
نصب و جانمایی سازههای زیستگاه مصنوعی لابستر در خلیج چابهار
-
۳۵ پزشک با همکاری راهآهن به مناطق محروم اعزام میشوند
-
شیلات، یکی از فرماندهان امنیت غذایی کشور
-
جلسه شورای اداری ادارهکل راهآهن شمال۲ با حضور مدیرعامل راهآهن برگزار شد
-
پیش بینی تولید بیش از ۲۵ هزار تن آبزی در استان کرمانشاه
-
بازدید مدیرعامل راهآهن از مسیر ریلی رشت – بندر کاسپین
-
بررسی گزارش عملکرد نیمه اول سال ۱۴۰۴ شیلات استانها
-
آمادگی اسلامآباد برای گسترش همکاریهای اقتصادی، فنی و منطقهای با تهران
-
تأکید رئیسجمهور بر تقویت سرمایه اجتماعی
-
حضور بلم لجستیک در هفدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت غلات، آرد و نان (IBEX2025)
-
دیدار وزیر امور خارجه با وزیر امور خارجه قطر
-
دیدار وزرای امور خارجه ایران و لبنان
-
تدوین نقشه راه تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران و پاکستان در سه ماه آینده
-
توسعه صنعت آبزیپروری و حمایت از صیادان شهرستان دشتی در اولویت است
-
هواپیمای md-87 با ظرفیت ۲۵ نفر به ناوگان هوایی اضافه شد