تاریخ انتشار:1401/8/24
مزایای استفاده از سیستم مالی بازرگانی

کاربرد سیستم مالی بازرگانی چیست؟

مزایای استفاده از سیستم مالی بازرگانی

اقتصادسرآمد - هر شرکت بر طبق فعالیت و فرایندی که انجام می دهد، واحد مهمی به نام واحد بازرگانی دارد. بازرگانی نوعی فرایند است که فعالیت اصلی آن بر اساس تامین کالاها، فروش کالا، و ارائه خدمات و کالا به مشتریان مرتبط است. فرایند بازرگانی نیز مانند سایر کسب و کارهای مختلف دارای بخش مهمی به نام واحد حسابداری است.

به گزارش اقتصادسرآمد، به همین دلیل می توان گفت حسابداری مالی به صورت مستقیم یک راهکار مهم و اساسی برای ایجاد جامعیت بین بخش های مختلف ارائه می کند. مدیریت کردن، ثبت اطلاعات مالی، بایگانی و سپس بازیابی کردن اطلاعات مربوط به امور مالی به راحتی و بدون داشتن یک سیستم نرم افزاری امکان پذیر نیست. به همین دلیل استفاده از سیستم مالی بازرگانی برای بهبود ثبت امور مالی توصیه می شود. به طور کلی می توان سیستم مالی بازرگانی نوعی نرم افزار جامع و یکپارچه است که به شرکت ها امکان و اجازه استفاده از یک نرم افزار واحد برای حسابداری کلیه بخش ها و زیر مجموعه های سازمان را می دهد. در گذشته واحدها و بخش های مختلف یک سازمان برای هر واحد از یک سیستم مالی به صورت جداگانه و مجزا استفاده می کنند. این کار علاوه بر صرف زمان و هزینه زیاد؛ باعث ایجاد به هم ریختگی بین واحدهای مختلف می شود. نرم افزار سیستم مالی بازرگانی همانند نرم افزارهای مختلف بر اساس نوع کاربرد به چندین دسته مختلف تقسیم می شود. اما کلیه نرم افزارها به صورت یکپارچه وظایف و کاربرد گسترده و مشابهی با یک دیگر دارند. به همین جهت همه نرم افزارها مزایا، قابلیت ها و ویژگی های خاصی دارند که در ادامه این مطلب به معرفی آن ها می پردازیم.
حسابداری بازرگانی چیست؟
یکی از وظایف عمده و مهم در بخش حسابداری بازرگانی بررسی کردن سود و زیان وارد بر شرکت است. در واقع بررسی کردن ابعاد مالی مختلف در هر سازمان، از اهمیت زیادی برخوردار است، چون به صورت مستقیم در موفقیت یک سازمان تاثیر دارد. برای بررسی امور مالی شرکت با توجه به گستردگی یک شرکت بازرگانی، به یک یا چندین حسابدار بازرگانی نیاز دارد. این حسابدار باید بتواند به بهترین نحو امور مرتبط با مکاتبات اداری، ثبت و بایگانی سندها، نحوه کار با ماشین ها و سیستم های اداری، تنظیم گزارش و سندهای مالی، شیوه انجام امور بانکی و مالی، اطلاع از قوانین مالیاتی، و ... را بر عهده دارد.خرید نرم افزار مالی بازرگانی از کاربرد کامپیوتر

کاربرد سیستم مالی بازرگانی چیست؟
در پاراگراف بالا با وظایف عمده بخش حسابداری بازرگانی آشنا شدید. بدیهی است که انجام عملیات های ذکر شده به صورتی دستی قابل انجام نیست. به همین جهت استفاده از سیستم مالی بازرگانی بسیار ضروری و لازم است. بنابراین به طور کلی می توان گفت این نرم افزار کاربردهای منحصر به فرد و مهمی دارد که عبارتند از:
  1. تهیه صورت حساب های مالی: حسابدار بازرگانی باید با استفاده از سیستم مالی بازرگانی صورت های مالی را به صورت دقیق و مستمر وارد کند. این کار یکی از مهم ترین وظایف حسابدار بازرگانی محسوب می شود. این کار کمک می کند که به صورت دقیق و منظم بتوانید مقدار دقیق سود و زیان، دارایی ها، خسارات، درآمد و هزینه ها را محاسبه کند.
  2. قابلیت تهیه کردن گزارش از سود و زیان واحد مالی بازرگانی: تهیه کردن گزارش میزان سود و زیان واحد مالی بازرگانی از جمله وظایف مهم حسابدار است. مدیران مالی، مدیران شرکت، و سهام داران برای برنامه ریزی کردن در مورد آینده لازم است که وضعیت سود و زیان شرکت را بررسی نمایند. در واقع تهیه این گزارش ها به تایین و ایجاد یک دید کلی در مورد مسائل مالی به مدیران مالی کمک می کند.
  3. امکان تهیه صورت حساب نقدینگی شرکت یا سازمان: در هر شرکت یا سازمان بخشی از میزان بودجه و نقدینگی شرکت مشخص و معین است. اما زمانی اطلاع از این امور مالی زمانی اهمیت دارد که یک صورت حساب نقدینگی در دست داشته باشید. برای تهیه این صورت حساب نیز به سیستم مالی بازرگانی نیاز است.
  4. تنظیم ترازنامه مالی: زمان بررسی کردن امور مالی که توسط ارگان های مختلف در طول سال در کشورهای مختلف و سازمان ها، شرکای تجاری و ...، یکی از اقدامات مهمی که باید صورت گیرد، تهیه تراز نامه مالی است. ترازنامه باید به صورت دقیق و جامع توسط واحد حسابداری بازرگانی و با استفاده از سیستم مالی بازرگانی تهیه شود. در صورتی که تناقض یا ایرادی در صورت حساب های مالی و ترازنامه مالی وجود داشته باشد، باید برای سریع رفع کردن آن اقدام نمایید. در غیر این صورت باعث به وجود آمدن مشکلات مالی در کل سازمان می شود.کاربرد کامپیوتر ارائه دهنده انواع سیستم های مالی بازرگانی
مزایای استفاده از سیستم مالی بازرگانی
با توجه به قابلیت ها و مزایای ذکر شده در مورد سیستم مالی بازرگانی، این نرم افزار مزایای ویژه ای برای یک سازمان و واحد تجاری به همراه دارد. همان طور که در پاراگراف های بالاتر ذکر شد، هر سازمان یا شرکت دارای حجم زیادی از حساب ها از جمله حساب سرمایه، حساب دارایی های نامشهود، حساب های موقت، درآمد، هزینه،  اسناد پرداختی و دریافتی، حساب نقدی، حساب دائم، برداشت، دارایی ها، پیش پرداخت ها، موجودی کالاها، سپرده ها، بدهی ها، و ... است. برای تهیه گزارش دقیق از این حساب ها استفاده از سیستم مالی بازرگانی ضروری و لازم است. علاوه بر این، استفاده از این نرم افزار مزایای منحصر به فرد دیگری دارد که به شرح زیر است:
  1. می توانید موجودی های کامل هر واحد را ببینید.
  2. امکان آگاهی دقیق از کالاهای فروش رفته و قابل فروش در شرکت یا سازمان به صورت دقیق و مستمر وجود دارد.
  3. امکان تسلط داشتن و اطلاع از کالاهای رزرو شده توسط واحدهای مختلف به صورت دقیق وجود دارد.
  4. می توان با سرعت بالا انبارگردانی و صدور خودکار کسر و اضافه انبار با کمک نرم افزار های حسابداری بازرگانی را انجام داد.
  5. این نرم افزار مدل های مختلف پورسانت و واسطه ها را به صورت دقیق تعریف کرده است. به همین دلیل به صورت خودکار پورسانت ها را برای واحدهای مختلف محاسبه می کنند.

برچسب ها : سیستم مالی بازرگانی فرایند بازرگانی سود و زیان

اخبار روز
ضمیمه