تاریخ انتشار:1403/5/16
راهنما خرید نرده شیشه ای – جانپناه شیشه ای – هندریل شیشه ای

راهنما خرید نرده شیشه ای – جانپناه شیشه ای – هندریل شیشه ای

اقتصادسرآمد- یکی از مدرن ترین نوع حفاظ و جانپناه، نرده شیشه ای است. نرده شیشه ای در اکثر پاساژها، هتل ها، فرودگاه ها و ساختمان های مسکونی اجرا شده اند و دلیل آن مزایای منحصر به فرد نرده شیشه ای است. یکی از مهمترین مسائل و چالش کارفرمایان، خرید نرده شیشه ای با آگاهی کامل از متریال است. ما در این مقاله به بررسی موارد مهم در خرید نرده شیشه ای می‌پردازیم و به شما این اطمینان را میدهیم که با آگاهی کامل، نرده شیشه ای خود را خرید کنید.

به گزارش اقتصادسرآمد، یکی از مدرن ترین نوع حفاظ و جانپناه، نرده شیشه ای است. نرده شیشه ای در اکثر پاساژها، هتل ها، فرودگاه ها و ساختمان های مسکونی اجرا شده اند و دلیل آن مزایای منحصر به فرد نرده شیشه ای است. یکی از مهمترین مسائل و چالش کارفرمایان، خرید نرده شیشه ای با آگاهی کامل از متریال است. ما در این مقاله به بررسی موارد مهم در خرید نرده شیشه ای می‌پردازیم و به شما این اطمینان را میدهیم که با آگاهی کامل، نرده شیشه ای خود را خرید کنید.
برای مشاوره رایگان در زمینه اجرای و متریال نرده شیشه ای می‌توانید با کارشناسان آراد استیل در ارتباط باشید.
02166391500
02166391228

مزایا و معایب نرده شیشه ای
مانند هر محصولی نرده شیشه ای دارای نقاط مثبت و منفی است که اگر آنها را قبل از خرید بدانیم می‌توانیم در زمان و هزینه صرفه جویی کنیم. در این بخش به مزایا و معایب اجرای نرده شیشه ای می پردازیم.
مزایای نرده شیشه ای – هندریل شیشه ای
شفافیت و دید باز
نرده شیشه ای که با شیشه های سوپرکلیر یا فلوت اجرا شوند، دید گسترده و بدون مانع ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود ساختمان شما بزرگتر احساس شود. همچنین با اجرای نرده شیشه ای در تراس و روف گاردن می‌توانید از چشم اندازها و مناظر اطراف ساختمان‌تان لذت ببرید. 
جذابیت بصری
نرده شیشه ای جلوه و زیبایی به ساختمان و ملک شما می‌افزاید که باعث می‌شود ارزش ملک شما افزایش یابد.
انطباق پذیری و انعطاف نرده شیشه ای
نرده شیشه ای را میتوانید در کنار هر متریال ساختمانی اجرا کنید بدون انکه ذره ای از جلوه نرده شیشه ای کاهش یابد.
تنوع در طراحی و اجرا
نرده شیشه ای در طرح ها و مدل های متفاوت اجرا می‌شود که هر کدام زیبایی و ویژگی های خاصی دارند. همچنین برای شیشه هندریل شیشه ای می‌توانید از انواع شیشه رنگی و دکوراتیو استفاده کنید و ترکیب منحصر به فردی خلق کنید که مختص ساختمان شما باشد.
استحکام و دوام
نرده شیشه ای در برابر ضربه های طبیعی مستحکم است و مانع افتادن و حوادث بد می‌شود. چون شیشه نرده در برابر ضربه و نیرو مقاوم است، نرده شیشه ای و حفاظ های شیشه ای در ساختمان ها و مراکز پرتردد اجرا می‌شود. علاوه بر این، نرده شیشه ای در برابر هر گونه شرایط جوی و شرایط محیطی مقاوم است. به عنوان مثال نرده شیشه ای در برابر طوفان،‌ رطوبت،‌ اشعه ماورای بنفش و تغییرات دمایی در زمستان و تابستان مقاوم و ماندگار است.
عبور نور طبیعی
نرده های شیشه ای نور را عبور می‌دهد و باعث می‌شود فضای داخلی شما پر نور تر باشد.
کاهش آلودگی صوتی
نرده های شیشه ای با شیشه لمینت نوعی عایق صوتی هستند که کمک می‌کند از الودگی های صوتی در تراس، بالکن و روف گاردن کم شود.
بازیافت پذیری
شیشه و اتصالات نرده شیشه ای قابل بازیافت هستند.
معایب نرده شیشه ای – هندریل شیشه ای
قیمت بالای متریال و اجرا نرده شیشه ای
شیشه و یراق آلات نرده شیشه ای نسبت به سایر متریال ها گران تر هستند. همچنین چون نصب نرده شیشه ای برای مجریان چالش های چون خطر شکست شیشه در زمان جابه‌جایی و نصب، عدم تریم شیشه بعد از تولید و ... را دارد، هزینه نصب نرده شیشه ای نیز نسبت به نرده های کلاسیک بیشتر است.
زمان نصب و تولید نسبتا طولانی
 تولید شیشه های سکوریت و لمینت با کیفیت و تضمین شده که در نرده شیشه ای استفاده می‌شود، نسبتا طولانی است. همچنین چون حساسیت هایی زیادی برای نصب و جابه‌جایی شیشه وجود دارد، زمان نصب نرده شیشه ای طولانی است. 
چالشهای انتخاب مجری نرده شیشه ای
انتخاب نادرست متریال و مجری نرده شیشه ای ممکن است باعث خطرات مالی و جانی زیادی ‌می‌شود. بنابراین مجری نرده شیشه ای باید حرفه ای و کاربلد باشد.
برخورد حیوانات و پرندگان
نرده شیشه ای شفاف هستند بنابراین احتمال برخورد پرندگان و حیوانات با این نوع نرده زیاد است. برای جلوگیری از این می‌بایست قسمتهایی که حیوانات خانگی یا پرندگان ممکن است با نرده شیشه ای برخورد کند را سندبلاست یا مات کنید.
نیاز به تمیزکاری متداوم
نیاز است نرده شیشه ای به صورت متداوم تمیز شوند چرا که اثر انگشت و گرد و غبار از جذابیت آن می‌کاهد. 
نیازمند نگهداری محتطانه
ضخامت نرده شیشه ای در برابر ضربه خیلی مقاوم نیست، چون هنگام تولید شیشه سکوریت، تنش پسماند در ضخامت انباشته می‌شود. همچنین نباید ضربه های شدید به شیشه وارد شود. تمیزکردن شیشه ها نیز باید طبق پروتکل خاصی باشد که خط و خش بر روی شیشه ایجاد نشود.

انواع نرده شیشه ای مدرن
نرده های شیشه ای مدرن انواع مختلفی دارند که ویژگی های منحصر به فردی دارند. در این بخش با این مدل ها آشنا می‌شویم.
نرده شیشه ای اسپیگات
نرده شیشه ای اسپیگات نصب سریعی دارد و هر قاب شیشه نرده، با دو عدد پایه اسپیگات به زمین یا روی پله نصب می‌شود. پایه های اسپیگات در بازار ایران با متریال های آهنی، آلومینیومی و استیل موجود است. با کیفیت ترین آن استیل و از برند آراد استیل است.
نرده شیشه ای فیکس پوینت
نرده شیشه ای فیکس پوینت فضای وید و راه پله را اشغال نمی‌کند. در مدل فیکس پوینتی، قاب های شیشه ای با 4 یا 6 عدد اتصال فیکس پوینت یا اتصال نقطه ای نصب می‌شود. با کیفیت ترین فیکس پوینت ها،‌ فیکس پوینت استیل و از برند آراد استیل است.
نرده شیشه ای اکسپوز یا U Channel 
نرده شیشه ای اکسپوز یا نرده شیشه ای یوچنل (کامپوننت) با پروفیلایی یک تیکه (تا 6 متر) نصب می‌شود. پروفیل نرده شیشه ای از جنس آلومینیوم است. در دیتیل اجرایی نرده شیشه ای اکسپوز،‌ هر قاب شیشه توسط سه عدد لقمه مهار می‌شود و سپس کاور می‌شود.
نرده شیشه ای دفنی
در نرده شیشه ای دفنی،‌ سیستم نگهدارنده که پروفیل های آلومینیومی شبیه پروفیل های مدل اکسپوز است، در زمان کف سازی، در زمین پنهان ‌می‌شود. نصب نرده شیشه ای دفنی دو مرحله است و می‌بایست قبل از اتمام کف سازی، اتصالات نرده در کف نصب شود.

نرده شیشه ای لوکس و تجاری
نرده های شیشه ای لوکس و تجاری بیشتر در فضاهای تجاری نصب می‌شود چرا که هزینه اجرای آن نسبت به سایر مدل ها بیشتر است. در نرده های شیشه ای تجاری از شیشه های دولایه 8 میل -10 میل و یا سه لایه 8 میل استفاده می‌شود،‌ که نیازمند اتصالات و یراق آلاتی که تحمل نگهداری این وزن و ممان این شیشه ها را داشته باشد. در ایران، آراد استیل نرده شیشه ای تجاری و لوکس را تولید می‌کند. ویژگی خاص این مدل نرده های شیشه ای این است که سیستم نگهدارنده آن مقاوم و جذابیت بیشتری دارد. 
نرده شیشه ای لوکس آراد استیل شامل این مدل هاست:
نرده شیشه ای فین گلس
در نرده شیشه ای فین گلس، پایه های از جنس شیشه لمینت با کمک اتصالات استیل نرده شیشه ای را نگه می‌دارد. این سیستم الهام گرفته از نمای شیشه ای فینگلس است که بسیار جذاب است. همچنین نوع نمای شیشه ای فین گلس در نمای ساختمان تجاری محبوب شده است می‌توان با استفاده از نرده شیشه ای فین گلس، المان های نما و نرده شیشه ای را به یک سبک اجرا کرد که همخوانی و مطابقت بیشتری با هم دارند.
نرده شیشه ای پایه -هندریل یکپارچه
در این مدل نرده شیشه ای در ایران با نام نرده شیشه ای D-line هم شناخته می‌شود( دلیل این نامگذاری آن یک محصول شرکت Q-railing آلمان است ). تمایز این مدل یک پارچه بودن سیستم نگهدارنده شیشه و هندریل است که در فضاهای پرتردد(مانند هتل، فرودگاه، پاساژ، بیمارستان و دانشگاه) نوعی الزام است. پایه های این نرده به صورت تیغه است که با اتصالات نقطه ای در دو قسمت شیشه ها را نگه می‌دارد. در ایران آراد استیل پایه های استیل و اتصالات این سیستم نرده شیشه ای را تولید و اجرا می‌کند.

انواع شیشه نرده شیشه ای
در نرده های شیشه ای، از دو نوع شیشه ایمنی استفاده می‌شود که در این بخش به بررسی ویژگی های هر کدام می‌پردازیم.
شیشه سکوریت
شیشه سکوریت یا tempered از حرارت دادن تا دمای 700 درجه و سرد کردن سریع شیشه معمولی تولید می‌شود. مقاومت شیشه سکوریت 5 برابر شیشه معمولی است. در صورت شکستن شیشه سکوریت، این شیشه به پودر شده و به قطعات ریز کم خطر تبدیل می‌شود. این نوع شیشه در برابر شاک حرارتی تا 160 درجه مقاوم است یعنی اگر اب جوش  و یخ بلافاصله روی شیشه سکوریت ریخته شود، برای این شیشه مشکلی ایجاد نمی‌شود. همچنین این شیشه در دماهای بالا (300 درجه مثبت سلیسوس) و پایین (-70 درجه مثبت سلیسوس) مقاوم است. شیشه سکوریت برای نرده حداقل باید 10 یا 12 میل ضخامت داشته باشد. این مدل شیشه، مورد تایید آتش نشانی نیست. اگر نیاز به پایان کار دارید، حتما می‌بایست از شیشه لمینت استفاده کنید. بیشترین کاربرد نرده شیشه ای سکوریت در ویلا های یا جاهایی که تردد کم است یا خطر جانی وجود ندارد است.

شیشه لمینت
شیشه لمینت از ترکیب دو یا چند لایه شیشه سکوریت که توسط طلق یا لایه های پلیمری به هم چسبیده شده است، با اعمال حرارت و فشار تولید می‌شود. این نوع شیشه، غیر ریزنده است و مطابق آیین نامه های ساختمانی ایران است. در صورت شکست شیشه لمینت،‌ این شیشه در جای خود باقی می‌ماند. طلق یا لایه های پلیمری شیشه لمینت میتواند EVA، PVB و sentry Glas (SGP) باشد. طلق مناسب برای نرده شیشه ای PVB یا SGP است. همچنین ضخامت این طلق باید از یک میل بیشتر باشد. طلق های SGP برای محیط هایی که نیازمند ایمنی و مقاومت بیشتر است پیشنهاد می‌شود چون هزینه آن خیلی بیشتر از PVB است. 
طرح و رنگ شیشه
شیشه های سکوریت و لمینت در طرح و رنگ های متفاوت وجود دارد. به عنوان مثال شیشه های شفاف دارای سه گرید کریستال، سوپرکلیر و فلوت است. شیشه کریستال شفاف ترین نوع شیشه و فلوت کمترین شفافیت را در بین شیشه های شفاف دارا است. برای زیبایی و جذابیت نرده شیشه ای، پیشنهاد می‌شود که حتما از سوپرکلیر استفاده کنید.
به غیر از شیشه های شفاف،‌ شیشه های دودی، برنز،‌ ساتینا برای نرده شیشه ای محبوب هستند چرا که این مدل ها حریم خصوصی بالکن یا استخر را تامین می‌کنند. شیشه ساتینا نوعی شیشه مات است که بیشتر حریم خصوصی را ایجاد می‌کند.
به غیر از این مدل‌ها، با استفاده از چاپ دیجیتال یا شیشه های لمینت دکوارتیو،  نرده شیشه ای با طرح یا رنگ دلخواهتان داشته باشید.
کاربرد های نرده شیشه ای
نرده های شیشه ای در جاهای مختلف ساختمان کاربرد دارد. در این بخش به بررسی استفاده نرده شیشه ای در بخش های مختلف و مدل های مناسب می‌پردازیم.
نرده شیشه ای راه پله
یکی از مهمترین کاربرد های نرده شیشه ای، به عنوان جانپناه و حفاظ راه پله است. نرده شیشه ای می‌تواند برای پله دوبلکس، پله بین طبقات، پله گرد یا معلق استفاده شود. بسته به دیتیل پروژه می‌توان از نرده های شیشه ای اسپیگات که روی کف پله، یا نرده های شیشه ای فیکس پوینت که کنار پله نصب می‌شود، استفاده کنید. اگر فضای راهپله کم است،‌ حتما باید از نرده شیشه ای فیکس پوینت برای راه پله استفاده کنید. البته اجرای نرده شیشه ای راه پله به صورت فیکس پوینتی نیازمند الزامات زیر است:
1-    زیر سازی مناسب برای نصب فیکس پوینت وجود داشته باشد.
2-    نازک کاری بیشتر از 2 سانتی متر اجرا نشده باشد.
3-    در پله های رفت و برگشتی حداقل 10 سانتی متر چشم پله وجود داشته باشد.
در ضمن در نظر داشته باشید برای پله های معلق نرده شیشه ای فیکس پوینت همخوانی بیشتر با این مدل پله دارد،‌ چرا که هم مینیمال است و هم می‌تواند از ارتعاشات کف پله ها کم کند اگر برای هر کف پله دو عدد فیکس پوینت استفاده شده باشد.
اجرای نرده شیشه ای پله گرد بسیار تخصصی است و باید توسط مجری حاذق انجام شود. البته در ایران محدودیت هایی در مورد تولید شیشه های سکوریت و لمینت خم وجود دارد که می‌بایست در زمان اجرای پله گرد آن را در نظر داشت،‌ که در آینده مشکلی نداشته باشید.
برای هندریل نرده شیشه ای راه پله، می‌توانید از هندریل استیل یا پروفیل آلومینیومی که روی شیشه نصب می‌شود استفاده کنید که تردد افراد خردسال و مسن آسان تر شود. در مکان های تجاری نیز می‌توانید از سیستم پایه-هندریل یک پارچه استفاده کنید.
 طبق استاندارد آتش نشانی برای نرده شیشه ای راه پله،‌ ارتفاع نرده شیشه ای راه پله می‌بایست از ابتدای کف پله حداقل 90 سانتی متر باشد و شیشه غیر ریزنده یا همان شیشه لمینت دولایه 6 میل با طلق PVB باشد.

نرده شیشه ای تراس، حفاظ شیشه ای بالکن و روف گاردن
نرده شیشه ای گزینه ای مناسب برای جانپناه بالکن تراس،  بالکن و روف گاردن است. به صورت متداول در فضاهای مسکونی و ویلایی از مدل های اسپیگات،‌ اکسپوز،‌ دفنی استفاده می‌شود. طبق آیین نامه های ساختمانی شیشه نرده باید 2 لایه 6 میل لمینت سکوریت باشد و ارتفاع نرده شیشه ای 110 سانتی متر از قسمت پاخور لحاظ شود.
برای مکان تجاری مانند رستوران،‌ هتل ، کافه نیز می توانید از نرده شیشه ای های تجاری آراد استیل استفاده کنید، که بسیار لوکس و مدرن است.
شایان به ذکر است که هنگام کف سازی بالکن بهتر است با مجری نرده شیشه ای مشورت کنید و بهترین زیر سازی را انجام دهید که در زمان و هزینه صرفه جویی کنید.
برای نرده شیشه ای تراس جولیت یا قسمت هایی که پنجره قدی استفاده شده است، معمولا از مدل اسپیگات یا فیکس پوینتی استفاده می‌شود بسته به فضایی که برای نرده شیشه ای وجود دارد.
نرده شیشه ای دور وید
برای دور وید در ساختمان های مسکونی می‌توان از مدل های نرده شیشه ای اسپیگات، یوچنل،‌ دفنی یا اکسپوز استفاده کنید. در شرایطی که فضا برای نصب فیکس پوینت در پودر وید، در نظر گرفتید و زیرسازی و نازک کاری مناسب وجود داشته باشد. ‌میتوانید از نرده شیشه ای فیکس پوینت نیز استفاده کنید که فضاهای وید اشغال نشود.
در فضاهای تجاری،‌ نیز میتوان از نرده شیشه ای فیکس پوینت، اکسپوز، دفنی یا نرده شیشه ای فین گلس،‌ یا مدل پایه-هندریل یک پارچه استفاده کنید.

نرده شیشه ای استخر
حفاظ استخر یا جان پناه دور استخر به صورت نرده شیشه ای اسپیگات اجرا می‌شود. در صورتی که برخورد اب کلر دار با اتصالات نرده شیشه ای وجود دارد،‌ می‌بایست از استیل با گرید 316 استفاده کنید که در برابر خوردگی با کلر مقاوم است.
پیشنهاد می‌شود ارتفاع نرده شیشه ای استخر را 120 سانتی متر لحاظ کنید. 
قیمت نرده شیشه ای
قیمت نرده شیشه ای به عوامل متفاوتی بستگی دارد و هزینه متریال و نصب نرده شیشه ای بر اساس هر پروژه مشخص می‌گردد. به طور خلاصه عوامل تعیین کننده قیمت نرده شیشه ای است موارد زیر است:
•    ساختار شیشه و ضخامت آن (سکوریت یا لمینیت)، نوع طلق و ضخامت طلق در شیشه لمینیت،‌ شکل هندسی قاب، برند تولید کننده شیشه، ابعاد و ارتفاع نرده شیشه ای
•    نوع اجرا نرده شیشه ای، نوع اتصالات نرده شیشه ای، تعداد، متریال، آلیاژ اتصالات، برند تولید کننده اتصالات
•    وجود هندریل استیل یا تاپریل
•    مجری نرده شیشه ای و تعهدات آن
نرده شیشه ای ارزان
نرده شیشه ای ارزان به دلیل استفاده از متریال (شیشه و اتصالات) است. اجرای نرده شیشه ای ارزان در بلند مدت، هزینه و تبعات زیادی را برای کارفرما دارد که حتی ممکن است،‌ غیر قابل جبران باشد. پیشنهاد می‌شود در صورت نیاز به نرده شیشه ای حتما در ابتدا استانداردها را رعایت کنید، سپس از متریال با کیفیت استفاده کنید که جذابیت بصری به پروژه شما اضافه گردد.
زیرسازی مناسب برای اجرای نرده شیشه ای
برای صرفه جویی در زمان و هزینه، و اجرای اصولی نرده شیشه ای پیشنهاد می‌شود، حتما با مجری در مورد زیر سازی و نازک کاری مشورت کنید. اما به طور خلاصه مهم ترین نکات زیرسازی نرده شیشه ای موارد زیر استو
•    برای زیرسازی از بتن یا ملات پر سیمان با ضخامت ترجیحا 6 سانتی متر استفاده کنید.
•    در صورتی که نرده شیشه ای بر روی سنگ یا سرامیک به صورت خشک اجرا شود، می‌بایست در محل نصب اتصالات پیچ انتظار طبق نظر مجری نرده شیشه ای تعبیه شود.
•    برای اجرای نرده شیشه ای پله های معلق می‌بایست در محل نصب فیکس پوینت حداقل ضخامت 5 میل برای قلاویز لحاظ کنید و چوب به پروفیل کامل چسبیده باشد.
•    برای اجرای نرده شیشه ای فیکس پوینتی از اجرای بیشتر از 2 سانت متر نازک کاری در محل نصب نرده شیشه ای خودداری کنید.
•    در صورتی که پروفیل یا ناوادنی برای نصب نرده شیشه ای تعبیه می‌کند از پروفیل یا ناودانی با بعد 8 سانتی متر استفاده کنید به طوری که هر 50 سانتی متر یک مهار به سازه اصلی داشته باشد.
•    برای اجرای نرده شیشه ای روی فلاشینگ می‌بایست ورق فلاشینگ کاملا بر روی زیرسازی(بنایی یا پروفیل) چسبیده باشد.
برای مشاوره رایگان در زمینه اجرای و متریال نرده شیشه ای می‌توانید با کارشناسان آراد استیل در ارتباط باشید.
02166391500
02166391228
 

برچسب ها : مدرن ترین نوع حفاظ آراداستیل نرده شیشه ای

اخبار روز
ضمیمه