تاریخ انتشار:1403/10/17
بررسی سیر مطالعه دریانوردی از هزاره سوم پیش از میلاد تا پایان هخامنشی
خلیج پارس منتشر شد
اقتصادسرآمد- کتاب خلیج پارس، با موضوع بررسی سیر مطالعه دریانوردی از هزاره سوم پیش از میلاد تا پایان هخامنشی نوشته محمد خزایی منتشر شد.
سمیرا ایمنی، مدیر نشر کارنامک به روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد نوشت: حوزهی خلیجپارس که رابطی تنگاتنگ با بنادر خلیجپارس داشت در نتیجه خود آبرفتهای حاصل از رودخانههای کارون، دجله و فرات و وجود شبکهی منظم آبیاری، سرزمینی حاصلخیز بود که این سرمنشا تجمع و سکونت در دوران باستان است. مردمان بینالنهرین، عیلامیها و ساکنان سواحل خلیجپارس، کوششهای فزایندهای در شناخت هرچه بیشتر جزایر و بنادر خلیجپارس و چگونگی بهرهوری از آن داشتند. شناورها نیز از دلایل گسترش و تکاملِ جوامعِ پیچیدهی شهری محسوب میشدند.
پیشینهی دریانوردی در خلیجپارس به هزارههای پیش برمیگردد، به زمانی که اقوامی چون سومریان، اکدیان و عیلامیان برای پیمودن مسیر خود بین میانرودان، موهنجودارو درهی سند از آن سود میبردند. بومیان با بهرهگیری از نی، زفت، الوار و... با آگاهی و آشنایی به شناورها، لنگرگاهها، موقعیت و مکان بارگیری و جانمایی و نقشههای دریایی به تبادلات تجاری این آبراه افزودند. با توسعهی فن کشتیسازی، دریانوردان و بازرگانان خلیجپارس باستان توان پیمودن مسافتهای طولانی، گاه تا بیش از سیصد مایل را داشتند و نیاز جامعهی بینالنهرین و مردمان حوزهی خلیجپارس به واردات و صادرات انواع و اقسام کالاها سبب افزایش اعتبار و اهمیت صنف تاجران و بازرگانان شد.
اما جای بسی شگفتی است که در منابع یونانی هیچ اشارهای به خلیجپارس نشده و تنها در کتیبهها و دیوارنگارههای میانرودان، از آن با عنوان دریای پایین یا دریای شور یاد شده است.
کتاب «خلیجپارس بررسی سیر مطالعهی دریانوردی از هزارهی سوم پیش از میلاد تا پایان امپراتوری هخامنشی» به قلم محمد خزایی؛ به پیشینهی تاریخی و باستانشناسی یکی از ویژهترین آبراههای جهان با گستردگی و نگرشی همه سویه، پرداخته است. در این کتاب نهتنها به جغرافیای تاریخی و سیاسی، بل پیشینهی تجارت دریایی، تکنیک ساخت کشتیها، پیوندهای تجاری میان بنادر و اسکلههای دوروبر و... اشاره شده است.
یکی از بخشهای ویژه، ارتباط تجاری بنادر و اسکلههای قایقسازی است که با توجه به متون و اسناد باستانشناسی در دورههای گوناگون چون عبید، اروک، جمدتنصر و ... آگاهیهای مستدلی در اختیار خواننده قرار میدهد و تبادلات رودخانهای در حوضهی خلیجپارس را بررسی مینماید. بر همین اساس، نویسنده پا فراتر گذاشته و در جستوجوی راز و رمز حیاتیخش این دماغهی طلایی تا دورهی هخامنشی پیش میرود تا این کتاب را به یکی از ویژهترین و پربارترین نوشتارهای تاریخی- باستانشناسی بدل نماید.
پیشینهی دریانوردی در خلیجپارس به هزارههای پیش برمیگردد، به زمانی که اقوامی چون سومریان، اکدیان و عیلامیان برای پیمودن مسیر خود بین میانرودان، موهنجودارو درهی سند از آن سود میبردند. بومیان با بهرهگیری از نی، زفت، الوار و... با آگاهی و آشنایی به شناورها، لنگرگاهها، موقعیت و مکان بارگیری و جانمایی و نقشههای دریایی به تبادلات تجاری این آبراه افزودند. با توسعهی فن کشتیسازی، دریانوردان و بازرگانان خلیجپارس باستان توان پیمودن مسافتهای طولانی، گاه تا بیش از سیصد مایل را داشتند و نیاز جامعهی بینالنهرین و مردمان حوزهی خلیجپارس به واردات و صادرات انواع و اقسام کالاها سبب افزایش اعتبار و اهمیت صنف تاجران و بازرگانان شد.
اما جای بسی شگفتی است که در منابع یونانی هیچ اشارهای به خلیجپارس نشده و تنها در کتیبهها و دیوارنگارههای میانرودان، از آن با عنوان دریای پایین یا دریای شور یاد شده است.
کتاب «خلیجپارس بررسی سیر مطالعهی دریانوردی از هزارهی سوم پیش از میلاد تا پایان امپراتوری هخامنشی» به قلم محمد خزایی؛ به پیشینهی تاریخی و باستانشناسی یکی از ویژهترین آبراههای جهان با گستردگی و نگرشی همه سویه، پرداخته است. در این کتاب نهتنها به جغرافیای تاریخی و سیاسی، بل پیشینهی تجارت دریایی، تکنیک ساخت کشتیها، پیوندهای تجاری میان بنادر و اسکلههای دوروبر و... اشاره شده است.
یکی از بخشهای ویژه، ارتباط تجاری بنادر و اسکلههای قایقسازی است که با توجه به متون و اسناد باستانشناسی در دورههای گوناگون چون عبید، اروک، جمدتنصر و ... آگاهیهای مستدلی در اختیار خواننده قرار میدهد و تبادلات رودخانهای در حوضهی خلیجپارس را بررسی مینماید. بر همین اساس، نویسنده پا فراتر گذاشته و در جستوجوی راز و رمز حیاتیخش این دماغهی طلایی تا دورهی هخامنشی پیش میرود تا این کتاب را به یکی از ویژهترین و پربارترین نوشتارهای تاریخی- باستانشناسی بدل نماید.
برچسب ها : کتاب دریایی خلیج پارس هخامنشی
اخبار روز
-
استقبال رسولی از برگزاری نشست های تخصصی تر با رسانه ها
-
حضور در دریا نماد انسجام و اقتدار ملی است
-
توجه نیروی دریایی ارتش به حوزه فرهنگ و هنر اقدامی ارزشمند و ماندگار است
-
دین اسلام، مشوق و حامی هنر است
-
کار جمعی و توکل به خدا؛ ملزومات عبور از طوفانها
-
رونمایی از آثار مستند و موسیقایی نیروی دریایی ارتش
-
سند «ستاد ملی گذر» بهزودی ابلاغ میشود
-
تحقق سهم ۳۰ درصدی راهآهن از حمل بار کشور نیازمند سرمایه گذاری ۱۷ میلیارد دلاری است
-
قرارداد نوسازی بیش از ۳ هزار ناوگان جادهای منعقد شد
-
تأکید بر تسریع در تکمیل و بهرهبرداری از پروژهها و افزایش پایدار تولید
-
مرز شلمچه؛ نقطه آغاز گسترش واردات و همکاریهای اقتصادی ایران و عراق
-
حضور عضو هیأتمدیره اتحادیه صنایع و کارآفرینان ترکمنستان در پاویون مناطق آزاد ایران در کیش اکسپو 2025
-
طرح ثمر بانک مسکن؛ تسهیلات قرض الحسنه منعطف با کارمزد پایین و قابلیت انتقال
-
پیشتازی بانک قرضالحسنه مهر ایران در تأمین مالی خرد کشور
-
عملکرد بانک مهر ایران در ۱۸ سال فعالیت؛ ۶۰۰ همت منابع، ۲۲ میلیون مشتری، ۲۷ میلیون فقره وام
-
انعقاد قرارداد بانک ملت با ۱۷۰ هزار واحد معرفی شده در قانون جهش تولید مسکن
-
ساخت هشتاد و پنجمین مدرسه بانک ملت این بار در استان سیستان و بلوچستان
-
کیش اکسپو؛ امضای تفاهمنامه همکاری بانک اقتصادنوین و شرکت توسعه صنایع بهشهر
-
کیش اکسپو؛ امضای تفاهمنامه همکاری بانک اقتصادنوین و گروه صنعتی ماموت
-
تداوم عملکرد موفق بانک پاسارگاد در حمایت از خانواده؛ تحقق ۹۵درصدی سهمیه تسهیلات ازدواج تا پایان آبانماه۱۴۰۴
