تاریخ انتشار:1403/10/17

بررسی سیر مطالعه دریانوردی از هزاره سوم پیش از میلاد تا پایان هخامنشی
خلیج پارس منتشر شد
اقتصادسرآمد- کتاب خلیج پارس، با موضوع بررسی سیر مطالعه دریانوردی از هزاره سوم پیش از میلاد تا پایان هخامنشی نوشته محمد خزایی منتشر شد.
سمیرا ایمنی، مدیر نشر کارنامک به روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد نوشت: حوزهی خلیجپارس که رابطی تنگاتنگ با بنادر خلیجپارس داشت در نتیجه خود آبرفتهای حاصل از رودخانههای کارون، دجله و فرات و وجود شبکهی منظم آبیاری، سرزمینی حاصلخیز بود که این سرمنشا تجمع و سکونت در دوران باستان است. مردمان بینالنهرین، عیلامیها و ساکنان سواحل خلیجپارس، کوششهای فزایندهای در شناخت هرچه بیشتر جزایر و بنادر خلیجپارس و چگونگی بهرهوری از آن داشتند. شناورها نیز از دلایل گسترش و تکاملِ جوامعِ پیچیدهی شهری محسوب میشدند.
پیشینهی دریانوردی در خلیجپارس به هزارههای پیش برمیگردد، به زمانی که اقوامی چون سومریان، اکدیان و عیلامیان برای پیمودن مسیر خود بین میانرودان، موهنجودارو درهی سند از آن سود میبردند. بومیان با بهرهگیری از نی، زفت، الوار و... با آگاهی و آشنایی به شناورها، لنگرگاهها، موقعیت و مکان بارگیری و جانمایی و نقشههای دریایی به تبادلات تجاری این آبراه افزودند. با توسعهی فن کشتیسازی، دریانوردان و بازرگانان خلیجپارس باستان توان پیمودن مسافتهای طولانی، گاه تا بیش از سیصد مایل را داشتند و نیاز جامعهی بینالنهرین و مردمان حوزهی خلیجپارس به واردات و صادرات انواع و اقسام کالاها سبب افزایش اعتبار و اهمیت صنف تاجران و بازرگانان شد.
اما جای بسی شگفتی است که در منابع یونانی هیچ اشارهای به خلیجپارس نشده و تنها در کتیبهها و دیوارنگارههای میانرودان، از آن با عنوان دریای پایین یا دریای شور یاد شده است.
کتاب «خلیجپارس بررسی سیر مطالعهی دریانوردی از هزارهی سوم پیش از میلاد تا پایان امپراتوری هخامنشی» به قلم محمد خزایی؛ به پیشینهی تاریخی و باستانشناسی یکی از ویژهترین آبراههای جهان با گستردگی و نگرشی همه سویه، پرداخته است. در این کتاب نهتنها به جغرافیای تاریخی و سیاسی، بل پیشینهی تجارت دریایی، تکنیک ساخت کشتیها، پیوندهای تجاری میان بنادر و اسکلههای دوروبر و... اشاره شده است.
یکی از بخشهای ویژه، ارتباط تجاری بنادر و اسکلههای قایقسازی است که با توجه به متون و اسناد باستانشناسی در دورههای گوناگون چون عبید، اروک، جمدتنصر و ... آگاهیهای مستدلی در اختیار خواننده قرار میدهد و تبادلات رودخانهای در حوضهی خلیجپارس را بررسی مینماید. بر همین اساس، نویسنده پا فراتر گذاشته و در جستوجوی راز و رمز حیاتیخش این دماغهی طلایی تا دورهی هخامنشی پیش میرود تا این کتاب را به یکی از ویژهترین و پربارترین نوشتارهای تاریخی- باستانشناسی بدل نماید.
پیشینهی دریانوردی در خلیجپارس به هزارههای پیش برمیگردد، به زمانی که اقوامی چون سومریان، اکدیان و عیلامیان برای پیمودن مسیر خود بین میانرودان، موهنجودارو درهی سند از آن سود میبردند. بومیان با بهرهگیری از نی، زفت، الوار و... با آگاهی و آشنایی به شناورها، لنگرگاهها، موقعیت و مکان بارگیری و جانمایی و نقشههای دریایی به تبادلات تجاری این آبراه افزودند. با توسعهی فن کشتیسازی، دریانوردان و بازرگانان خلیجپارس باستان توان پیمودن مسافتهای طولانی، گاه تا بیش از سیصد مایل را داشتند و نیاز جامعهی بینالنهرین و مردمان حوزهی خلیجپارس به واردات و صادرات انواع و اقسام کالاها سبب افزایش اعتبار و اهمیت صنف تاجران و بازرگانان شد.
اما جای بسی شگفتی است که در منابع یونانی هیچ اشارهای به خلیجپارس نشده و تنها در کتیبهها و دیوارنگارههای میانرودان، از آن با عنوان دریای پایین یا دریای شور یاد شده است.
کتاب «خلیجپارس بررسی سیر مطالعهی دریانوردی از هزارهی سوم پیش از میلاد تا پایان امپراتوری هخامنشی» به قلم محمد خزایی؛ به پیشینهی تاریخی و باستانشناسی یکی از ویژهترین آبراههای جهان با گستردگی و نگرشی همه سویه، پرداخته است. در این کتاب نهتنها به جغرافیای تاریخی و سیاسی، بل پیشینهی تجارت دریایی، تکنیک ساخت کشتیها، پیوندهای تجاری میان بنادر و اسکلههای دوروبر و... اشاره شده است.
یکی از بخشهای ویژه، ارتباط تجاری بنادر و اسکلههای قایقسازی است که با توجه به متون و اسناد باستانشناسی در دورههای گوناگون چون عبید، اروک، جمدتنصر و ... آگاهیهای مستدلی در اختیار خواننده قرار میدهد و تبادلات رودخانهای در حوضهی خلیجپارس را بررسی مینماید. بر همین اساس، نویسنده پا فراتر گذاشته و در جستوجوی راز و رمز حیاتیخش این دماغهی طلایی تا دورهی هخامنشی پیش میرود تا این کتاب را به یکی از ویژهترین و پربارترین نوشتارهای تاریخی- باستانشناسی بدل نماید.
برچسب ها : کتاب دریایی خلیج پارس هخامنشی
اخبار روز
-
تفاهمنامه همکاری ایران و پاکستان فردا به امضا میرسد
-
نصب و جانمایی سازههای زیستگاه مصنوعی لابستر در خلیج چابهار
-
۳۵ پزشک با همکاری راهآهن به مناطق محروم اعزام میشوند
-
شیلات، یکی از فرماندهان امنیت غذایی کشور
-
جلسه شورای اداری ادارهکل راهآهن شمال۲ با حضور مدیرعامل راهآهن برگزار شد
-
پیش بینی تولید بیش از ۲۵ هزار تن آبزی در استان کرمانشاه
-
بازدید مدیرعامل راهآهن از مسیر ریلی رشت – بندر کاسپین
-
بررسی گزارش عملکرد نیمه اول سال ۱۴۰۴ شیلات استانها
-
آمادگی اسلامآباد برای گسترش همکاریهای اقتصادی، فنی و منطقهای با تهران
-
تأکید رئیسجمهور بر تقویت سرمایه اجتماعی
-
حضور بلم لجستیک در هفدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت غلات، آرد و نان (IBEX2025)
-
دیدار وزیر امور خارجه با وزیر امور خارجه قطر
-
دیدار وزرای امور خارجه ایران و لبنان
-
تدوین نقشه راه تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران و پاکستان در سه ماه آینده
-
توسعه صنعت آبزیپروری و حمایت از صیادان شهرستان دشتی در اولویت است
-
هواپیمای md-87 با ظرفیت ۲۵ نفر به ناوگان هوایی اضافه شد
-
کشتی کانتینری به گِل نشسته در لنگرگاه بندرعباس شناورسازی شد
-
منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) میتواند به هاب لجستیک هوایی و باری کشور تبدیل شود
-
آغاز ساخت ۹۴ هزار واحد مسکن کارگری در ۷ استان
-
نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک به صورتی شایسته در آذرماه 1404 برگزار می شود