تاریخ انتشار:1404/3/19

با حضور نارندرا مودی، نخستوزیر هند صورت گرفت؛
افتتاح مسیر ریلی راهبردی هند در کشمیر
اقتصادسرآمد- دهلینو یک مسیر ریلی راهبردی در کشمیر افتتاح کرد؛ اقدامی که از سوی پاکستان و گروههای معترض محلی، تلاشی برای تحکیم سلطهی سیاسی و نظامی هند در منطقه مورد مناقشه خوانده شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، نارندرا مودی، نخستوزیر هند در نخستین سفر خود به منطقه کشمیر پس از درگیری نظامی اخیر این کشور با پاکستان، یک مسیر ریلی راهبردی را در این منطقه مورد مناقشه افتتاح کرد.
وی در مراسم رسمی «پل چناب» سفر خود به منطقه کشمیر را یک «جشن وحدت و ارادهی هند» توصیف کرد؛پلی که به گفته دولت هند، بلندترین پل قوسی راهآهن در جهان است و ۳۵۹ متر بالاتر از رودخانهی چناب قرار دارد.
مودی با اشاره به تنشهای اخیر میان دهلینو و اسلامآباد، افزود: «پاکستان هرگز شکست شرمآور اخیر را فراموش نخواهد کرد.»
براساس گزارشها، افتتاح این مسیر ریلی به طول ۲۷۲ کیلومتر، شهرهای «اودهامپور»، «سرینگر» و «بارامولا» را به هم متصل میکند و مدت زمان سفر بین کاترا و سرینگر را به حدود سه ساعت کاهش میدهد.
نخست وزیر هند این طرح را «شاهکاری در معماری» دانست که نخستین بار ارتباط زمینی پایدار از فلاتهای هند به منطقهی کوهستانی کشمیر را برقرار میکند. این مسیر ریلی امکان جابهجایی آسانتر مردم، کالاها و همچنین نیروهای نظامی را فراهم میسازد؛ جابهجاییای که پیشتر تنها از مسیر جادههای کوهستانی خطرناک یا بهصورت هوایی انجام میشد.
در همین پیوند، وزارت خارجه پاکستان در بیانیهای ضمن محکوم کردن این طرح، اعلام کرد: «ادعاهای هند دربارهی توسعه کشمیر، در سایه حضور بیسابقه نظامی، سرکوب آزادیهای بنیادی، بازداشتهای خودسرانه و تلاش برای تغییر بافت جمعیتی منطقه، توخالی است.»
همزمان، حدود ۱۵۰ نفر در مظفرآباد (مرکز کشمیر تحت کنترل پاکستان) علیه این طرح دست به اعتراض زده و تاکید داشتند که «ساخت پل و جاده به نام توسعه باعث نخواهد شد که مردم کشمیر از آرمان آزادی خود صرفنظر کنند.»
گفتنی است، منطقه کشمیر از سال ۱۹۴۷، پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار بریتانیا، همواره یکی از کانونهای اصلی مناقشه میان دو کشور بوده است. دهلی و اسلامآباد این منطقه را به طور کامل مطالبه میکنند اما در عمل بخشهایی از آن در کنترل هر کدام قرار دارد. این ۲ کشور تاکنون سه بار در سال ۱۹۴۷، ۱۹۶۵، ۱۹۹۹ بر سر کشمیر جنگیدهاند و بارها تنشهای مرزی شدید بین آنها رخ داده است.
نارندرا مودی در سال ۲۰۱۹ وضعیت خودمختاری محدود ایالت جامو و کشمیر را لغو کرد و آن را به یک منطقه تحت کنترل مستقیم دهلی نو تبدیل نمود. این اقدام با مخالفت شدید پاکستان و بخش قابل توجهی از مردم کشمیر روبرو شد. از سوی دیگر، گروههای مخالف در کشمیر تحت کنترل هند بیش از سه دهه است که برای استقلال یا الحاق به پاکستان مبارزه میکنند؛ این درگیریها تاکنون هزاران قربانی برجای گذاشته است.
در اردیبهشت ماه گذشته پس از یک حمله مرگبار به غیرنظامیان در کشمیر (که هند آن را به پاکستان نسبت داد)، تنشها بار دیگر میان این ۲ کشور اوج و منجر به درگیری چهارروزه نظامی شد.
وی در مراسم رسمی «پل چناب» سفر خود به منطقه کشمیر را یک «جشن وحدت و ارادهی هند» توصیف کرد؛پلی که به گفته دولت هند، بلندترین پل قوسی راهآهن در جهان است و ۳۵۹ متر بالاتر از رودخانهی چناب قرار دارد.
مودی با اشاره به تنشهای اخیر میان دهلینو و اسلامآباد، افزود: «پاکستان هرگز شکست شرمآور اخیر را فراموش نخواهد کرد.»
براساس گزارشها، افتتاح این مسیر ریلی به طول ۲۷۲ کیلومتر، شهرهای «اودهامپور»، «سرینگر» و «بارامولا» را به هم متصل میکند و مدت زمان سفر بین کاترا و سرینگر را به حدود سه ساعت کاهش میدهد.
نخست وزیر هند این طرح را «شاهکاری در معماری» دانست که نخستین بار ارتباط زمینی پایدار از فلاتهای هند به منطقهی کوهستانی کشمیر را برقرار میکند. این مسیر ریلی امکان جابهجایی آسانتر مردم، کالاها و همچنین نیروهای نظامی را فراهم میسازد؛ جابهجاییای که پیشتر تنها از مسیر جادههای کوهستانی خطرناک یا بهصورت هوایی انجام میشد.
در همین پیوند، وزارت خارجه پاکستان در بیانیهای ضمن محکوم کردن این طرح، اعلام کرد: «ادعاهای هند دربارهی توسعه کشمیر، در سایه حضور بیسابقه نظامی، سرکوب آزادیهای بنیادی، بازداشتهای خودسرانه و تلاش برای تغییر بافت جمعیتی منطقه، توخالی است.»
همزمان، حدود ۱۵۰ نفر در مظفرآباد (مرکز کشمیر تحت کنترل پاکستان) علیه این طرح دست به اعتراض زده و تاکید داشتند که «ساخت پل و جاده به نام توسعه باعث نخواهد شد که مردم کشمیر از آرمان آزادی خود صرفنظر کنند.»
گفتنی است، منطقه کشمیر از سال ۱۹۴۷، پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار بریتانیا، همواره یکی از کانونهای اصلی مناقشه میان دو کشور بوده است. دهلی و اسلامآباد این منطقه را به طور کامل مطالبه میکنند اما در عمل بخشهایی از آن در کنترل هر کدام قرار دارد. این ۲ کشور تاکنون سه بار در سال ۱۹۴۷، ۱۹۶۵، ۱۹۹۹ بر سر کشمیر جنگیدهاند و بارها تنشهای مرزی شدید بین آنها رخ داده است.
نارندرا مودی در سال ۲۰۱۹ وضعیت خودمختاری محدود ایالت جامو و کشمیر را لغو کرد و آن را به یک منطقه تحت کنترل مستقیم دهلی نو تبدیل نمود. این اقدام با مخالفت شدید پاکستان و بخش قابل توجهی از مردم کشمیر روبرو شد. از سوی دیگر، گروههای مخالف در کشمیر تحت کنترل هند بیش از سه دهه است که برای استقلال یا الحاق به پاکستان مبارزه میکنند؛ این درگیریها تاکنون هزاران قربانی برجای گذاشته است.
در اردیبهشت ماه گذشته پس از یک حمله مرگبار به غیرنظامیان در کشمیر (که هند آن را به پاکستان نسبت داد)، تنشها بار دیگر میان این ۲ کشور اوج و منجر به درگیری چهارروزه نظامی شد.
برچسب ها : نخستوزیر هند اقتصادسرآمد بلندترین پل قوسی راهآهن
اخبار روز
-
گوانجو، دروازهای نو برای توسعه تبادلات گردشگری ایران و چین
-
رضاییکوچی: ستاد ملی ترانزیت فورا تشکیل شود
-
از هشدار تا بررسی راهکارهای ملی و جهانی
-
ترانزیت بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن کالا در شبکه راههای کشور در سال جاری
-
هدفگذاری برای احداث ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی و ترانزیت ۲۰ میلیون تن تا پایان امسال
-
همکاری سازمان بنادر و مناطق آزاد در جهت ارتقای جایگاه کشور در کریدورهای جهانی
-
تقدیر رییس جمهور از عملکرد بیسابقه بنادر در جنگ ۱۲ روزه
-
پرداخت 15 هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت به فرهنگیان بازنشسته عضو موسسه به مناسبت عید مبعث
-
سرمایه اصلی بانک تجارت رضایت مشتریان است
-
پرداخت وام قرضالحسنه تا سقف یک میلیارد تومان به اصناف برای نخستین بار
-
حرفهای گری در مسیر تحقق اهداف؛ معیار ارزیابی و ارتقای مدیران
-
بانکداری خرد اساس فعالیت در بانک صادرات ایران است
-
قدردانی رئیس کل بانک مرکزی از خدمترسانی بانک صادرات ایران به زائران اربعین حسینی
-
بانک صادرات ایران در مسیر دستیابی به جایگاه شایسته در نظام بانکی ثابت قدم است
-
برگزاری نخستین همایش هماندیشی رؤسای دوایر برنامهریزی بانک قرضالحسنه مهر ایران
-
بانک اقتصاد نوین؛ نماد پایداری و آیندهنگری در بانکداری کشور
-
تفاهمنامه همکاری بانک تجارت با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس
-
مجمع عمومی بانک پاسارگاد؛ بازخوانی یک سال مالی موفق و تایید عملکرد سال ۱۴۰۳
-
پرداخت بیش از ۱,۴۹۰,۰۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرضالحسنه ملل در مردادماه ۱۴۰۴
-
رفع مشکلات وموانع مهم تولید آبزی پروری با کمک نمایندگان تشکلها