تاریخ انتشار:1404/4/12

سیگنال جنگی در دریاها؛
خطر بروز تصادف را در مسیرهای باریک افزایش داده
اقتصادسرآمد- تنشهای منطقهای با ایجاد «آشفتگی امواج الکترونیک»، رهیابی کشتیها در خلیج فارس و تنگه هرمز را مختل کرد؛ به این معنی که آشفتگی سیگنالها در منطقه را تشدید کرد و خطر بروز تصادف را در مسیرهای باریک افزایش داد.
به گزارش اقتصادسرآمد، روزانه نزدیک به هزار کشتی در نزدیکی ایران با اختلال امواج مواجه میشوند. بنابراین حالا جهان با یک تهدید جدی در برابر ناوگانی قرار دارد که ۸۰درصد تجارت جهانی به آن وابسته است.
مشکلاتی که این کشتیها را درگیر کرده، شامل «اخلال در سیگنال» و «ارسال سیگنال جعلی» است؛ روشهایی که در آن، مکان کشتی به اشتباه نمایش داده میشود.
نمونههای این مشکل در مکانهایی مانند تنگه هرمز ـ که حدود یکپنجم نفت جهان از آن عبور میکند ـ نشان میدهد این بحران ابعادی جهانی یافته است.
این موضوع حتی ممکن است در برخورد شدید ۲ نفتکش در ماه جاری میلادی نیز نقش داشته باشد.
این اختلالها که تحتتاثیر تنشهای ایران و رژیم صهیونیستی رخ داده، نشان میدهد مسیرهای کشتیرانی چقدر در برابر درگیری آسیبپذیرند؛ آن هم در شرایطی که بیش از ۲.۸ تریلیون دلار از تجارت دریایی جهان سالانه از گلوگاههایی خاص عبور میکند.
این وضعیت همچنین ضعف اساسی ایمنی در صنعتی را نشان میدهد که اکنون ۸۰درصد از تجارت جهانی را جابهجا میکند؛ ضعفی که ناشی از اتکا به سامانههای الکترونیکی برای موقعیتیابی است.
نشریه آمریکایی «بلومبرگ» برای درک گستره بحران، مواردی را رصد کرد که کشتیها سیگنالهایی از خشکی میفرستادند ـ جایی که نمیتوانستند واقعا حضور داشته باشند.
نتایج نشان داد قرائتهای جعلی در مناطق پرتنش به شدت افزایش یافته است: دریای سیاه، دریای سرخ، دریای بالتیک و البته خلیج فارس و تنگه هرمز.
مشکلاتی که این کشتیها را درگیر کرده، شامل «اخلال در سیگنال» و «ارسال سیگنال جعلی» است؛ روشهایی که در آن، مکان کشتی به اشتباه نمایش داده میشود.
نمونههای این مشکل در مکانهایی مانند تنگه هرمز ـ که حدود یکپنجم نفت جهان از آن عبور میکند ـ نشان میدهد این بحران ابعادی جهانی یافته است.
این موضوع حتی ممکن است در برخورد شدید ۲ نفتکش در ماه جاری میلادی نیز نقش داشته باشد.
این اختلالها که تحتتاثیر تنشهای ایران و رژیم صهیونیستی رخ داده، نشان میدهد مسیرهای کشتیرانی چقدر در برابر درگیری آسیبپذیرند؛ آن هم در شرایطی که بیش از ۲.۸ تریلیون دلار از تجارت دریایی جهان سالانه از گلوگاههایی خاص عبور میکند.
این وضعیت همچنین ضعف اساسی ایمنی در صنعتی را نشان میدهد که اکنون ۸۰درصد از تجارت جهانی را جابهجا میکند؛ ضعفی که ناشی از اتکا به سامانههای الکترونیکی برای موقعیتیابی است.
نشریه آمریکایی «بلومبرگ» برای درک گستره بحران، مواردی را رصد کرد که کشتیها سیگنالهایی از خشکی میفرستادند ـ جایی که نمیتوانستند واقعا حضور داشته باشند.
نتایج نشان داد قرائتهای جعلی در مناطق پرتنش به شدت افزایش یافته است: دریای سیاه، دریای سرخ، دریای بالتیک و البته خلیج فارس و تنگه هرمز.
برچسب ها : آشفتگی امواج الکترونیک اقتصادسرآمد دریای سرخ
اخبار روز
-
فروش پلکانی بلیت پروازهای اربعین در سایت رسمی «هما» ادامه دارد
-
پیام تسلیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای در پی حادثه واژگونی اتوبوس در استان فارس
-
آغاز ادامه عملیات بهسازی و روکش آسفالت محور روستایی خوراس-دروان
-
ناوگان حمل و نقل استان البرز آماده جابهجایی زائران اربعین حسینی
-
پیام تسلیت وزیر راه و شهرسازی به خانواده جانباختگان حادثه تصادف اتوبوس در استان فارس
-
گزارش اقدامات و مشکلات اجرایی در ساخت مسکنهای حمایتی را مستمرا به مردم، مسئولان و نهادهای نظارتی ارایه دهید
-
ایران میزبان نشست جهانی مراکز مقوله دوم در سال ۲۰۲۶ است
-
تقویت پیوندهای منطقهای و ظرفیتهای جهانی در پاسداری از میراث ناملموس
-
بازی بیت کوین بین ۱۲۰ و ۱۱۸ هزار دلار
-
شاخص بورس کانال ۲.۸ میلیون واحدی را پس گرفت
-
هما بر تسریع استرداد وجه بلیتهای پروازهای لغو شده تأکید کرد
-
اجرای ۵ طرح ایمنی تردد در جاده های شهرستان هریس
-
سرمایهگذاری کلان ۸۸۰۰ میلیارد تومانی در نوسازی و بازسازی ناوگان ریلی
-
انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور
-
نگینهای دریایی خلیج فارس؛ مرجانهای خارگ و خارگو در مسیر زندگی دوباره
-
تقویت زیرساختهای حفاظتی و امنیتی در جزیره خارگ
-
بلیت رفتوبرگشت 13 تا 15 میلیون
-
توقیف یک فروند لنج مجهز به ادوات صید ترال غیرمجاز در شرق جاسک
-
افزایش ۸۵ درصدی تناژ ترانزیت ورودی جاده ای کالا از مرزهای خراسان رضوی در سه ماه ابتدایی ۱۴۰۴
-
ورق در بازار طلا برگشت