تاریخ انتشار:1404/4/12

سیگنال جنگی در دریاها؛
خطر بروز تصادف را در مسیرهای باریک افزایش داده
اقتصادسرآمد- تنشهای منطقهای با ایجاد «آشفتگی امواج الکترونیک»، رهیابی کشتیها در خلیج فارس و تنگه هرمز را مختل کرد؛ به این معنی که آشفتگی سیگنالها در منطقه را تشدید کرد و خطر بروز تصادف را در مسیرهای باریک افزایش داد.
به گزارش اقتصادسرآمد، روزانه نزدیک به هزار کشتی در نزدیکی ایران با اختلال امواج مواجه میشوند. بنابراین حالا جهان با یک تهدید جدی در برابر ناوگانی قرار دارد که ۸۰درصد تجارت جهانی به آن وابسته است.
مشکلاتی که این کشتیها را درگیر کرده، شامل «اخلال در سیگنال» و «ارسال سیگنال جعلی» است؛ روشهایی که در آن، مکان کشتی به اشتباه نمایش داده میشود.
نمونههای این مشکل در مکانهایی مانند تنگه هرمز ـ که حدود یکپنجم نفت جهان از آن عبور میکند ـ نشان میدهد این بحران ابعادی جهانی یافته است.
این موضوع حتی ممکن است در برخورد شدید ۲ نفتکش در ماه جاری میلادی نیز نقش داشته باشد.
این اختلالها که تحتتاثیر تنشهای ایران و رژیم صهیونیستی رخ داده، نشان میدهد مسیرهای کشتیرانی چقدر در برابر درگیری آسیبپذیرند؛ آن هم در شرایطی که بیش از ۲.۸ تریلیون دلار از تجارت دریایی جهان سالانه از گلوگاههایی خاص عبور میکند.
این وضعیت همچنین ضعف اساسی ایمنی در صنعتی را نشان میدهد که اکنون ۸۰درصد از تجارت جهانی را جابهجا میکند؛ ضعفی که ناشی از اتکا به سامانههای الکترونیکی برای موقعیتیابی است.
نشریه آمریکایی «بلومبرگ» برای درک گستره بحران، مواردی را رصد کرد که کشتیها سیگنالهایی از خشکی میفرستادند ـ جایی که نمیتوانستند واقعا حضور داشته باشند.
نتایج نشان داد قرائتهای جعلی در مناطق پرتنش به شدت افزایش یافته است: دریای سیاه، دریای سرخ، دریای بالتیک و البته خلیج فارس و تنگه هرمز.
مشکلاتی که این کشتیها را درگیر کرده، شامل «اخلال در سیگنال» و «ارسال سیگنال جعلی» است؛ روشهایی که در آن، مکان کشتی به اشتباه نمایش داده میشود.
نمونههای این مشکل در مکانهایی مانند تنگه هرمز ـ که حدود یکپنجم نفت جهان از آن عبور میکند ـ نشان میدهد این بحران ابعادی جهانی یافته است.
این موضوع حتی ممکن است در برخورد شدید ۲ نفتکش در ماه جاری میلادی نیز نقش داشته باشد.
این اختلالها که تحتتاثیر تنشهای ایران و رژیم صهیونیستی رخ داده، نشان میدهد مسیرهای کشتیرانی چقدر در برابر درگیری آسیبپذیرند؛ آن هم در شرایطی که بیش از ۲.۸ تریلیون دلار از تجارت دریایی جهان سالانه از گلوگاههایی خاص عبور میکند.
این وضعیت همچنین ضعف اساسی ایمنی در صنعتی را نشان میدهد که اکنون ۸۰درصد از تجارت جهانی را جابهجا میکند؛ ضعفی که ناشی از اتکا به سامانههای الکترونیکی برای موقعیتیابی است.
نشریه آمریکایی «بلومبرگ» برای درک گستره بحران، مواردی را رصد کرد که کشتیها سیگنالهایی از خشکی میفرستادند ـ جایی که نمیتوانستند واقعا حضور داشته باشند.
نتایج نشان داد قرائتهای جعلی در مناطق پرتنش به شدت افزایش یافته است: دریای سیاه، دریای سرخ، دریای بالتیک و البته خلیج فارس و تنگه هرمز.
برچسب ها : آشفتگی امواج الکترونیک اقتصادسرآمد دریای سرخ
اخبار روز
-
گوانجو، دروازهای نو برای توسعه تبادلات گردشگری ایران و چین
-
رضاییکوچی: ستاد ملی ترانزیت فورا تشکیل شود
-
از هشدار تا بررسی راهکارهای ملی و جهانی
-
ترانزیت بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن کالا در شبکه راههای کشور در سال جاری
-
هدفگذاری برای احداث ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی و ترانزیت ۲۰ میلیون تن تا پایان امسال
-
همکاری سازمان بنادر و مناطق آزاد در جهت ارتقای جایگاه کشور در کریدورهای جهانی
-
تقدیر رییس جمهور از عملکرد بیسابقه بنادر در جنگ ۱۲ روزه
-
پرداخت 15 هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت به فرهنگیان بازنشسته عضو موسسه به مناسبت عید مبعث
-
سرمایه اصلی بانک تجارت رضایت مشتریان است
-
پرداخت وام قرضالحسنه تا سقف یک میلیارد تومان به اصناف برای نخستین بار
-
حرفهای گری در مسیر تحقق اهداف؛ معیار ارزیابی و ارتقای مدیران
-
بانکداری خرد اساس فعالیت در بانک صادرات ایران است
-
قدردانی رئیس کل بانک مرکزی از خدمترسانی بانک صادرات ایران به زائران اربعین حسینی
-
بانک صادرات ایران در مسیر دستیابی به جایگاه شایسته در نظام بانکی ثابت قدم است
-
برگزاری نخستین همایش هماندیشی رؤسای دوایر برنامهریزی بانک قرضالحسنه مهر ایران
-
بانک اقتصاد نوین؛ نماد پایداری و آیندهنگری در بانکداری کشور
-
تفاهمنامه همکاری بانک تجارت با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس
-
مجمع عمومی بانک پاسارگاد؛ بازخوانی یک سال مالی موفق و تایید عملکرد سال ۱۴۰۳
-
پرداخت بیش از ۱,۴۹۰,۰۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرضالحسنه ملل در مردادماه ۱۴۰۴
-
رفع مشکلات وموانع مهم تولید آبزی پروری با کمک نمایندگان تشکلها