تاریخ انتشار:1404/4/16
آغاز عملیات ریلگذاری راهآهن مبارکه–شهرکرد با حضور وزیر راه و شهرسازی
اقتصادسرآمد- مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان از آغاز عملیات ریلگذاری راهآهن مبارکه–سفیددشت–شهرکرد در روز سهشنبه ۱۷ تیر با حضور وزیر راه و شهرسازی خبرداد.
به گزارش اقتصادسرآمد، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی فردا سهشنبه ۱۷ تیرماه به منظور آغاز ریلگذاری خط راه آهن مبارکه- سفید دشت- شهرکرد به استان اصفهان سفر میکند.
در همین ارتباط علیرضا صلواتی مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پروژه راهآهن مبارکه–سفیددشت–شهرکرد یکی از طرحهای راهبردی وزارت راه و شهرسازی در مرکز کشور است که با هدف اتصال استان چهارمحال و بختیاری به شبکه سراسری ریلی جمهوری اسلامی ایران در حال اجراست.
وی با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی زیرسازی مسیر افزود: این پروژه اکنون وارد فاز جدیدی شده و عملیات روسازی و ریلگذاری بهصورت رسمی آغاز شده است.
صلواتی ادامه داد: مسیر ۹۰ کیلومتری این خط ریلی، شامل چهار قطعه اجرایی است و با عبور از مناطق کوهستانی و مرتفع، دربرگیرنده ۱۵ تونل بزرگ و متوسط است.
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان افزود: اجرای این مسیر از منظر مهندسی، یکی از پیچیدهترین پروژههای ریلی کشور به شمار میرود.
به گفته وی، عملیات ریلگذاری از ایستگاه شهرکرد آغاز شده است؛ در این مرحله، بیش از ۱۴ هزار تن ریل که از سوی شرکت ذوبآهن اصفهان تأمین شده، در مسیر نصب خواهد شد.
صلواتی ادامه داد: همچنین در فاز روسازی، ۶۴ هزار مترمکعب زیر بالاست و ۲۶۴ هزار مترمکعب بالاست مورد استفاده قرار خواهد گرفت که این ارقام نشاندهنده حجم سنگین عملیات و دقت فنی مورد نیاز برای آمادهسازی بستر خط است.
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان با تأکید بر اهمیت کیفیت اجرا در مرحله روسازی خاطرنشان کرد: همزمان با ریلگذاری، اقدامات زیرساختی مهمی مانند نصب سوزن شعاع، کابلهای فیبر نوری، شبکه رادیویی و سیستم انتقال نوری نیز آغاز شده است.
صلواتی تأکید کرد: این زیرساختها نقش کلیدی در ایمنی و بهرهبرداری هوشمند از مسیر ایفا خواهند کرد.
وی افزود: با بهرهبرداری نهایی از این خط ریلی، سالانه ۳.۵ میلیون تن بار و ۷۰۰ هزار مسافر در این مسیر جابهجا خواهد شد.
به گفته وی، این ظرفیت میتواند جهشی چشمگیر در توسعه حملونقل، کاهش هزینههای لجستیکی و ارتقای دسترسی استان چهارمحال و بختیاری به سایر مناطق کشور ایجاد کند.
در همین ارتباط علیرضا صلواتی مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پروژه راهآهن مبارکه–سفیددشت–شهرکرد یکی از طرحهای راهبردی وزارت راه و شهرسازی در مرکز کشور است که با هدف اتصال استان چهارمحال و بختیاری به شبکه سراسری ریلی جمهوری اسلامی ایران در حال اجراست.
وی با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی زیرسازی مسیر افزود: این پروژه اکنون وارد فاز جدیدی شده و عملیات روسازی و ریلگذاری بهصورت رسمی آغاز شده است.
صلواتی ادامه داد: مسیر ۹۰ کیلومتری این خط ریلی، شامل چهار قطعه اجرایی است و با عبور از مناطق کوهستانی و مرتفع، دربرگیرنده ۱۵ تونل بزرگ و متوسط است.
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان افزود: اجرای این مسیر از منظر مهندسی، یکی از پیچیدهترین پروژههای ریلی کشور به شمار میرود.
به گفته وی، عملیات ریلگذاری از ایستگاه شهرکرد آغاز شده است؛ در این مرحله، بیش از ۱۴ هزار تن ریل که از سوی شرکت ذوبآهن اصفهان تأمین شده، در مسیر نصب خواهد شد.
صلواتی ادامه داد: همچنین در فاز روسازی، ۶۴ هزار مترمکعب زیر بالاست و ۲۶۴ هزار مترمکعب بالاست مورد استفاده قرار خواهد گرفت که این ارقام نشاندهنده حجم سنگین عملیات و دقت فنی مورد نیاز برای آمادهسازی بستر خط است.
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان با تأکید بر اهمیت کیفیت اجرا در مرحله روسازی خاطرنشان کرد: همزمان با ریلگذاری، اقدامات زیرساختی مهمی مانند نصب سوزن شعاع، کابلهای فیبر نوری، شبکه رادیویی و سیستم انتقال نوری نیز آغاز شده است.
صلواتی تأکید کرد: این زیرساختها نقش کلیدی در ایمنی و بهرهبرداری هوشمند از مسیر ایفا خواهند کرد.
وی افزود: با بهرهبرداری نهایی از این خط ریلی، سالانه ۳.۵ میلیون تن بار و ۷۰۰ هزار مسافر در این مسیر جابهجا خواهد شد.
به گفته وی، این ظرفیت میتواند جهشی چشمگیر در توسعه حملونقل، کاهش هزینههای لجستیکی و ارتقای دسترسی استان چهارمحال و بختیاری به سایر مناطق کشور ایجاد کند.
برچسب ها : ریلگذاری راهآهن مبارکه–سفیددشت اقتصادسرآمد وزیر راه و شهرسازی
اخبار روز
-
رونمایی از مطالعات ۹ طرح آبزیپروری در IFEX 2025 با حضور مسئولان ملی و استانی
-
تأکید بر تولید روایت، هدایت افکار عمومی و تقویت اعتماد اجتماعی
-
اجلاس شورای حکام آب فرصتی برای همفکر منطقهای در خصوص آب است
-
80 درصد جمعیت پایتخت زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد
-
روند کاهش تراز آب دریای خزر به ۲۵ سانتیمتر در سال رسید
-
اجرای 40 میلیون آزمون در سال برای کنترل کیفیت آب شرب کشور
-
سالانه ۱۰ هزار چاه غیرمجاز جدید شناسایی میشود
-
اگر باران ببارد اگر باران نبارد راهی جز مدیریت مصرف نداریم
-
به شهروندان تهران رویای آب نفروشید
-
ثبت ۴۶۶ هزار سفر ناوگان حملونقل کالا در پایانه بار بندر امام خمینی (ره) طی سال جاری
-
توسعه موفق حمل و نقل ریلی حومهای تهران میتواند پیشران توسعه آن به دیگر استانها و کلانشهرها باشد
-
تکمیل پروژههای نیمهتمام، راهبرد اصلی وزارت راه و شهرسازی است
-
تأکید وزیر راه و شهرسازی بر بهرهبرداری کامل تا پایان سال
-
دوغارون-چابهار؛ مسیر باز شدن قفل اقتصاد شرق ایران
-
شتابگیری ایجاد گمرکات تخصصی در مناطق آزاد در پی توافقات دبیرخانه شورایعالی و گمرک جمهوری اسلامی ایران
-
تصادم کشتی با موانع طبیعی در حقوق دریایی
-
موجسواری کشتیرانی جهانی در بیم و امید
-
۱۰ راهکار برای عبور از کمبود آب مطلق
-
پشت پرده توقیف نفتکش «تالارا»
-
خون تازه در رگهای اقتصاد شیلات ایران
