تاریخ انتشار:1404/4/28
رکورد شکنی ترانزیت ورودی در شرق کشور؛
افزایش ۸۵ درصدی تناژ ترانزیت ورودی جاده ای کالا از مرزهای خراسان رضوی در سه ماه ابتدایی ۱۴۰۴
اقتصادسرآمد- مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی از رشد ۸۵ درصدی تناژ ترانزیت ورودی در سه ماهه نخست ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: این استان با چهار مرز فعال، جایگاه ویژه ای در تسهیل تجارت با آسیای میانه دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، جعفر شهامت اظهار کرد: در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۴، مجموع عملکرد بخش حمل و نقل بینالمللی استان خراسان رضوی با نوسانات قابل توجهی همراه بوده و شاهد افزایش چشمگیر حجم ترانزیت ورودی و خروجی بودهایم.
این مسئول بیان کرد: در حوزه حمل جاده ای کالای وارداتی، در سه ماه ابتدایی امسال ۳۵ هزار ۸۱۵ تن کالا وارد استان شده که نسبت به مقایسه مدت مشابه پارسال ۴۱ درصد کاهش داشته است.
شــهامت افزود: در مقابل، حمل جاده ای صادرات با رشد ۳ درصدی مواجه بوده و ۵۹۸ هزار و ۲۳۶ تن کالا توسط ۲۳ هزار وسیله نقلیه از مرزهای استان به مقاصد مختلف صادر شده است.
وی اظهار کرد: ترانزیت ورودی جاده ای نیز با رشد قابل توجهی روبهرو بوده است بهگونهای که ۳۹۶ هزار و ۳۳۴ تن کالا با بیش از ۱۵ هزار تـردد از مرزهای استان وارد کشور شد که این میزان نسبت به سال گذشته ۸۵ درصد رشد تناژ و ۶۸ درصد افزایش تـردد دارد.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: در بخش ترانزیت خروجی جاده ای نیز شاهد افزایش ۱۴ درصدی بودیم و ۸۲۸ هزار و ۸۶۰ تن کالا با ۴۰ هزار تردد ثبت شده به صورت عبوری از مرزهای خراسان رضوی خارج شده است.
این مسئول گفت: در ۳ ماهه ابتدایی امسال در مجموع چهار پایانه مرزی استان، بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تردد ثبت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۹ درصد افزایش داشته است.
به گفته شهامت بیشترین افزایش در بخش ترانزیت ورودی جاده ای مربوط به پایانه مرزی سرخس است که در تناژ ۶۱۲ درصد و در تردد ۴۸۵ درصد روند افزایشی به همراه داشته است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این استان با دارا بودن چهار پایانه مرزی فعال سرخس، لطفآباد، دوغارون و باجگیران به عنوان یکی از مهمترین قطب های ترانزیتی و تجاری کشور، سهم بسزایی در تسهیل تجارت خارجی، ترانزیت کالا و اتصال ایران به کشورهای آسیای میانه و ماورای آن دارد و این آمار بیانگر اهمیت راهبردی این استان در شبکه حمل و نقل بینالمللی و نقش ویژه آن در تحقق اهداف اقتصادی و تجاری کشور است.
این مسئول بیان کرد: در حوزه حمل جاده ای کالای وارداتی، در سه ماه ابتدایی امسال ۳۵ هزار ۸۱۵ تن کالا وارد استان شده که نسبت به مقایسه مدت مشابه پارسال ۴۱ درصد کاهش داشته است.
شــهامت افزود: در مقابل، حمل جاده ای صادرات با رشد ۳ درصدی مواجه بوده و ۵۹۸ هزار و ۲۳۶ تن کالا توسط ۲۳ هزار وسیله نقلیه از مرزهای استان به مقاصد مختلف صادر شده است.
وی اظهار کرد: ترانزیت ورودی جاده ای نیز با رشد قابل توجهی روبهرو بوده است بهگونهای که ۳۹۶ هزار و ۳۳۴ تن کالا با بیش از ۱۵ هزار تـردد از مرزهای استان وارد کشور شد که این میزان نسبت به سال گذشته ۸۵ درصد رشد تناژ و ۶۸ درصد افزایش تـردد دارد.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: در بخش ترانزیت خروجی جاده ای نیز شاهد افزایش ۱۴ درصدی بودیم و ۸۲۸ هزار و ۸۶۰ تن کالا با ۴۰ هزار تردد ثبت شده به صورت عبوری از مرزهای خراسان رضوی خارج شده است.
این مسئول گفت: در ۳ ماهه ابتدایی امسال در مجموع چهار پایانه مرزی استان، بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تردد ثبت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۹ درصد افزایش داشته است.
به گفته شهامت بیشترین افزایش در بخش ترانزیت ورودی جاده ای مربوط به پایانه مرزی سرخس است که در تناژ ۶۱۲ درصد و در تردد ۴۸۵ درصد روند افزایشی به همراه داشته است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این استان با دارا بودن چهار پایانه مرزی فعال سرخس، لطفآباد، دوغارون و باجگیران به عنوان یکی از مهمترین قطب های ترانزیتی و تجاری کشور، سهم بسزایی در تسهیل تجارت خارجی، ترانزیت کالا و اتصال ایران به کشورهای آسیای میانه و ماورای آن دارد و این آمار بیانگر اهمیت راهبردی این استان در شبکه حمل و نقل بینالمللی و نقش ویژه آن در تحقق اهداف اقتصادی و تجاری کشور است.
برچسب ها : مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای اقتصادسرآمد ترانزیت کالا
اخبار روز
-
در حال حاضر هیچ محدودیتی برای تردد دریایی ایران وجود ندارد
-
تمامی فرودگاه های کشور عملیاتی است
-
نوشتاری به بهانه هفته حملونقل
-
آسیبهای سیاستگذاری اقتصادی بدون نگاه واقعبینانه
-
«دیجیتال، هوشمند و سبز» الزامات ارتقای بنادر ایران
-
«قفقازجنوبی» میدان جدید رقابت ژئوپلیتیک قدرتها
-
«سیلاب جنوب ایران» از فرصت یا تهدید
-
توسعه بنادر ماهیگیری؛ خط مقدم حمایت از جامعه محلی ساحلی
-
دولتیسازی مجدد «رجا» پس از ۱۶سال!
-
هماهنگی کامل دستگاههای امدادی و خدماتی از ساعات اولیه بامداد برقرار بود
-
پژوهشهای کاربردی، موتور محرک توسعه ریلی کشور
-
ضرورت ریشه یابی دلایل عملکرد ضعیف ایمنی حمل و نقل
-
تقویت اقتصاد شیلاتی در گرو توسعه پرورش گونههای بومی
-
بازار نفت در شوک محاصره دریایی ونزوئلا
-
ایستگاه آخر برای دستیابی به آرمانهای ترانزیت ریلی
-
راهبردهای شکوفایی اقتصاد ایران از مسیر دریا
-
ژئوپلیتیک هیدرودیجیتال میدان چین و هند
-
با اجرای طرح خانه ریز مشارکت مستقیم سرمایههای خرد مردم در پروژههای ساختوساز شهری فراهم شد
-
ناو سارتاک گارد ساحلی هند وارد بندر چابهار شد
-
در حال طراحی و ایجاد بنادر جدید دریای خزر متناسب با شرایط کاهش سطح آب هستیم
