تاریخ انتشار:1404/4/29
نورالله بیرانوند خبرداد:
تامین مالی برنامه های راه آهن، نیازمند ۳.۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری مستقیم است
اقتصادسرآمد- در مراسمی با حضور «فرزانه صادق» وزیر راه و شهرسازی، قراردادهای بزرگ سرمایهگذاری در پروژههای نوسازی و بازسازی ناوگان مسافری کشور به ارزش هشتهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به امضا رسید.
به گزارش اقتصادسرآمد، امضای قراردادها گامی اساسی در ارتقای کیفیت خدمات و افزایش ظرفیت حملونقل ریلی کشور است که شامل خرید ۱۳۰ دستگاه واگن مسافری نو و نوسازی و بازسازی ۱۴۰ دستگاه واگن مسافری فرسوده است که در مجموع به ارزش حدود هشتهزار و ۸۲۰ میلیارد تومان اجرا خواهند شد و علاوه بر نوسازی ناوگان مسافری و افزایش ظرفیت حملونقل در مسیرهای پرتردد داخلی و بینالمللی، موجب ارتقای کیفیت سفرهای ریلی و رضایت بیشتر مسافران خواهد شد.
نورالله بیرانوند معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن در این مراسم اظهار داشت: اتحادیه بین المللی راه آهنها دو شاخص اصلی؛ "نسبت مسافر جابهجا شده به جمعیت" و همچنین "نسبت واگن مسافری به طول خطوط ریلی" را به عنوان دو شاخص اصلی توسعه یافتگی راه آهن عنوان میکند.
وی گفت: در زمینه شاخص نسبت مسافر جابهجا شده به جمعیت، "هر سه سال یک سفر ریلی برای هر ایرانی" به ثبت رسیده است، اما در شاخص نسبت واگن مسافری به طول خطوط ریلی، ظرفیت عظیمی برای توسعه و ارتقا وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا برنامه تامین مالی و سرمایهگذاری برای کل راه آهن در نظر گرفته شده که نیازمند ۳.۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری مستقیم ( ۲۲۰۰ واگن مسافری و ۸۲۰ قطار خودکشش) است و در این زمینه ساز و کارهای تامین مالی متنوعی هم طراحی شده است.
معاون تامین سرمایه راه آهن ادامه داد: رویکرد اصلی ما جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی است و در این راستا بسته کلان مشوق سیاستی، بسته تامین مالی و بسته مدیریت ریسک پیش بینی شده است.
وی تاکید کرد: مهمترین مشوق، موضوع یارانه صرفهجویی در مصرف سوخت است که موتور سرمایهگذاری در بخش ریلی محسوب میشود.
بیرانوند با بیان اینکه در ۲۰ سال گذشته رشد خالص مسافری ریلی منفی بوده، با اشاره به سرمایهگذاری ۸.۸ همتی امروز بخش خصوصی، خاطرنشانکرد: با امضای این تفاهمنامهها و اجرای پروژهها ۱۵ درصد به ظرفیت حمل و نقل مسافری ریلی کشور افزوده شده، ارتقای کیفیت خدمات مسافری و بهبود تجربه سفر، نوسازی ناوگان و ارتقای ایمنی و بهبود اقتصاد و سودآوری بخش مسافری را به دنبال خواهد داشت.
این مقام مسئول تاکید کرد: به ازای ۸۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری امروز انتظار میرود سالیانه ۵۵۰۰ میلیارد تومان منافع اجتماعی و اقتصادی ملی به دنبال داشته باشد.
بر اساس این گزارش، تفاهمنامه شرکت راهآهن با شرکت رجا به ارزش پنج هزار میلیارد تومان برای خرید و بازسازی ۱۶۰ دستگاه واگن مسافری (شامل بازسازی ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری و خرید ۶۰ دستگاه واگن مسافری ۵ ستاره) به امضا رسید.
همچنین تفاهمنامه شرکت راه آهن با شرکت ریل ترابر به ارزش ۳۸۲۰ میلیارد تومان برای خرید و بازسازی ۱۰۷ دستگاه واگن مسافری (شامل خرید ۷۰ واگن مسافری ۵ ستاره رویال و بازسازی و ارتقای ۳۷ واگن به سطح ۵ ستاره رویال و راهاندازی یک رام قطار گردشگری) امضا شد.
برپایه این گزارش، اصلاحات در نظام قیمتگذاری، فراهمآوری مشوقهای حمایتی برای بخش خصوصی و اجرای برنامههای اختصاصی همچون پرداخت صرفهجویی سوخت در قالب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و اعطای تسهیلات کمبهره از طریق تبصره ۱۸ قانون بودجه از جمله اقدامات ویژهای است که شرکت راهآهن در جهت بهبود فضای کسبوکار در این عرصه انجام داده است.
نورالله بیرانوند معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن در این مراسم اظهار داشت: اتحادیه بین المللی راه آهنها دو شاخص اصلی؛ "نسبت مسافر جابهجا شده به جمعیت" و همچنین "نسبت واگن مسافری به طول خطوط ریلی" را به عنوان دو شاخص اصلی توسعه یافتگی راه آهن عنوان میکند.
وی گفت: در زمینه شاخص نسبت مسافر جابهجا شده به جمعیت، "هر سه سال یک سفر ریلی برای هر ایرانی" به ثبت رسیده است، اما در شاخص نسبت واگن مسافری به طول خطوط ریلی، ظرفیت عظیمی برای توسعه و ارتقا وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا برنامه تامین مالی و سرمایهگذاری برای کل راه آهن در نظر گرفته شده که نیازمند ۳.۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری مستقیم ( ۲۲۰۰ واگن مسافری و ۸۲۰ قطار خودکشش) است و در این زمینه ساز و کارهای تامین مالی متنوعی هم طراحی شده است.
معاون تامین سرمایه راه آهن ادامه داد: رویکرد اصلی ما جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی است و در این راستا بسته کلان مشوق سیاستی، بسته تامین مالی و بسته مدیریت ریسک پیش بینی شده است.
وی تاکید کرد: مهمترین مشوق، موضوع یارانه صرفهجویی در مصرف سوخت است که موتور سرمایهگذاری در بخش ریلی محسوب میشود.
بیرانوند با بیان اینکه در ۲۰ سال گذشته رشد خالص مسافری ریلی منفی بوده، با اشاره به سرمایهگذاری ۸.۸ همتی امروز بخش خصوصی، خاطرنشانکرد: با امضای این تفاهمنامهها و اجرای پروژهها ۱۵ درصد به ظرفیت حمل و نقل مسافری ریلی کشور افزوده شده، ارتقای کیفیت خدمات مسافری و بهبود تجربه سفر، نوسازی ناوگان و ارتقای ایمنی و بهبود اقتصاد و سودآوری بخش مسافری را به دنبال خواهد داشت.
این مقام مسئول تاکید کرد: به ازای ۸۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری امروز انتظار میرود سالیانه ۵۵۰۰ میلیارد تومان منافع اجتماعی و اقتصادی ملی به دنبال داشته باشد.
بر اساس این گزارش، تفاهمنامه شرکت راهآهن با شرکت رجا به ارزش پنج هزار میلیارد تومان برای خرید و بازسازی ۱۶۰ دستگاه واگن مسافری (شامل بازسازی ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری و خرید ۶۰ دستگاه واگن مسافری ۵ ستاره) به امضا رسید.
همچنین تفاهمنامه شرکت راه آهن با شرکت ریل ترابر به ارزش ۳۸۲۰ میلیارد تومان برای خرید و بازسازی ۱۰۷ دستگاه واگن مسافری (شامل خرید ۷۰ واگن مسافری ۵ ستاره رویال و بازسازی و ارتقای ۳۷ واگن به سطح ۵ ستاره رویال و راهاندازی یک رام قطار گردشگری) امضا شد.
برپایه این گزارش، اصلاحات در نظام قیمتگذاری، فراهمآوری مشوقهای حمایتی برای بخش خصوصی و اجرای برنامههای اختصاصی همچون پرداخت صرفهجویی سوخت در قالب ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و اعطای تسهیلات کمبهره از طریق تبصره ۱۸ قانون بودجه از جمله اقدامات ویژهای است که شرکت راهآهن در جهت بهبود فضای کسبوکار در این عرصه انجام داده است.
برچسب ها : معاون شرکت راه آهن اقتصادسرآمد راه آهن و رجا و ریل ترابر
اخبار روز
-
در حال حاضر هیچ محدودیتی برای تردد دریایی ایران وجود ندارد
-
تمامی فرودگاه های کشور عملیاتی است
-
نوشتاری به بهانه هفته حملونقل
-
آسیبهای سیاستگذاری اقتصادی بدون نگاه واقعبینانه
-
«دیجیتال، هوشمند و سبز» الزامات ارتقای بنادر ایران
-
«قفقازجنوبی» میدان جدید رقابت ژئوپلیتیک قدرتها
-
«سیلاب جنوب ایران» از فرصت یا تهدید
-
توسعه بنادر ماهیگیری؛ خط مقدم حمایت از جامعه محلی ساحلی
-
دولتیسازی مجدد «رجا» پس از ۱۶سال!
-
هماهنگی کامل دستگاههای امدادی و خدماتی از ساعات اولیه بامداد برقرار بود
-
پژوهشهای کاربردی، موتور محرک توسعه ریلی کشور
-
ضرورت ریشه یابی دلایل عملکرد ضعیف ایمنی حمل و نقل
-
تقویت اقتصاد شیلاتی در گرو توسعه پرورش گونههای بومی
-
بازار نفت در شوک محاصره دریایی ونزوئلا
-
ایستگاه آخر برای دستیابی به آرمانهای ترانزیت ریلی
-
راهبردهای شکوفایی اقتصاد ایران از مسیر دریا
-
ژئوپلیتیک هیدرودیجیتال میدان چین و هند
-
با اجرای طرح خانه ریز مشارکت مستقیم سرمایههای خرد مردم در پروژههای ساختوساز شهری فراهم شد
-
ناو سارتاک گارد ساحلی هند وارد بندر چابهار شد
-
در حال طراحی و ایجاد بنادر جدید دریای خزر متناسب با شرایط کاهش سطح آب هستیم
