تاریخ انتشار:1404/4/29
وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛
ضرورت تفاهم با وزارت نفت برای تزریق منابع حاصل از کاهش مصرف سوخت در توسعه صنعت ریلی
اقتصادسرآمد- وزیر راه و شهرسازی از ضرورت تفاهم با وزارت نفت برای تزریق منابع حاصل از کاهش مصرف سوخت در توسعه صنعت ریلی خبر داد و گفت: وزارت راه برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در صنعت ریلی تسهیلگری میکند.
به گزارش اقتصادسرآمد، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در آیین سرمایهگذاری ناوگان ریلی مسافری که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سرمایهگذاران بخش خصوصی و فعالان حوزه ریلی در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد؛ با اشاره به اینکه اولین بار پس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه است که در شرکت راهآهن حضور یافته است؛ گفت: از مردم شریف و نجیب کشورمان تشکر میکنم که در شرایط جنگی و لغو سفرهای هوایی، علیرغم کاستیهای موجود در حمل و نقل ریلی، از این شق حمل و نقل استقبال کردند. از تمامی همکارانم در شرکت راه آهن نیز که در حوزه حمل و نقل مسافر و کالا، در این ایام خوش درخشیدند تشکر میکنم که با تلاشهای حداکثری، بیشترین خدمات را به مردم ارائه کردند.
جلب اعتماد بخش خصوصی در حوزه ریلی کار بزرگی بود
وی از مجموعه اقدامات صورت گرفته در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای جلب اعتماد بخش خصوصی تقدیر کرد و گفت: جلب اعتماد بخش خصوصی در حوزه ریلی بسیار اهمیت دارد. چرا که بازگشت سرمایه در حوزه ریلی به نسبت حوزههای بنادر، هوایی و جادهای سختتر است. با این حال خرسندیم که تلاشهای شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران منجر به حضور و سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی در حوزه ریلی شده است. انشالله این روند در آینده نیز تداوم یابد.
عضو کابینه دولت چهاردهم با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین شاخصهای توسعه یافتگی جوامع، توسعه شبکه ریلی و شهرسازی ریل پایه است؛ افزود: صنعت ریلی نه تنها در کاهش مصرف سوخت که در ایمنی و توسعه یافتگی نیز موثر است. توسعه شبکه ریلی، ترانزیت پایدار را رقم میزند. باید گامهای موثری برای توسعه زیرساختهای ریلی و تجهیزات با کیفیت در این بخش برداریم.
تقویت زنجیره ریلی با کشورهای همسایه
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت نقش راه آهن در ترانزیت و جابهجایی مسافر و کالا خاطرنشان کرد: در تمامی کمیسیونهای مشترک با کشورهای همسایه، موضوع ریل مورد توجه قرار گرفته است؛ از جمله با کشورهای ترکمنستان، روسیه افغانستان و پاکستان. تمام تلاش ما این است تا زنجیره ریل برای سرمایه گذاریهای پایدار مستمراً ادامه پیدا کند.
وی با بیان اینکه جذب سرمایهگذار و اعتماد بخش خصوصی نقش موثری را در این زمینه میتواند ایفا کند؛ ادامه داد: اعتماد بخشی به کشورهای همسایه برای حمل بار و مسافر و گردشگرانشان از خطوط ریلی ایران؛ علاوه بر توسعه روابط فی مابین؛ به توسعه بیشتر کشور نیز خواهد انجامید. تمام کشورها به موقعیت ایران در تسهیل سفرها و ایمن و ارزان بودن آن اذعان دارند؛ با استفاده از این ظرفیت، به نتایج خوبی خواهیم رسید.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا رسیدن به اهداف تعیین شده در برنامه هفتم در تامین ۵۰۰ لوکوموتیو و رسیدن به ۹۰۰ واگن مسافری فاصله زیادی داریم؛ اما با همکاری بخش خصوصی و تقویت توان بخش خصوصی، میتوانیم شاهد رونق در این بخش باشیم.
صادق حضور مستمر و سرمایه گذاری بخش خصوصی را در گرو شفافیت مناسبات و خودداری از دخالتهای غیرضرور بخش دولتی دانست و تصریح کرد: تسهیلگری و تقویت حضور بخش خصوصی، نشان داده که به مراتب موفقتر از مدلهای دولتی عمل کرده اند.
ضرورت تفاهم با وزارت نفت برای توسعه شبکه ریلی از محل کاهش هزینههای مصرف سوخت
وزیر راه و شهرسازی در بخشی از سخنان خود در واکنش به سخنان مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت که به سامانه «سپهتن» اشاره داشت؛ گفت: قطعاً سامانه سپهتن به پایش مصرف سوخت کمک میکند؛ اما مهمتر از «پایش»؛ «کاهش مصرف سوخت» است. همانطور که عنوان شد؛ توسعه شبکه ریلی منجر به کاهش مصرف سوخت می شود و ضرورت دارد که منابع حاصل از کاهش مصرف سوخت؛ به صنعت ریلی تزریق شود. این موضوع باید در تفاهم با وزارت نفت پیگیری و به انجام برسد.
صادق در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کیفیت خدمات مسافری ریلی گفت: کیفیت بخشی به واگنهای مسافری یکی از اولویتهای مجموعه راه آهن و وزارت راه و شهرسازی است. ارتقای کیفیت خدماترسانی به همه اقشار مردم در دستور کار شرکت راه آهن قرار دارد و تا پایان شهریورماه ایستگاههای قطار و واگنهای راهآهن باید امکان خدمت رسانی به افراد کم توان و معلولان را داشته باشند.
توسعه پایدار با حضور بخش خصوصی محقق میشود
عضو کابینه دولت چهاردهم تصریح کرد: اگر دستمان را به سمت بخش خصوصی دراز کردیم فقط به دلیل کمبود اعتبارات نیست، بلکه معتقدیم زمانی که بخش خصوصی وارد عرصه سرمایهگذاری میشود؛ با کاهش نقض تصدی گری دولت، توسعه پایدار رقم خواهد خورد. از این رو در این زمینه تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.
وی در پایان با بیان اینکه در تمامی ماههای گذشته حمایتهای ویژهای از سوی کمیسیون عمران مجلس در حوزه حمل و نقل ریلی، جادهای و هوایی وجود داشته؛ تاکید کرد: حمایتهای مجلس موجب میشود چرخ توسعه سرعت بیشتری یابد. بنابراین از تمامی زحماتی که نمایندگان محترم مجلس بر عهده داشتند؛ قدردانی میکنم.
جلب اعتماد بخش خصوصی در حوزه ریلی کار بزرگی بود
وی از مجموعه اقدامات صورت گرفته در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای جلب اعتماد بخش خصوصی تقدیر کرد و گفت: جلب اعتماد بخش خصوصی در حوزه ریلی بسیار اهمیت دارد. چرا که بازگشت سرمایه در حوزه ریلی به نسبت حوزههای بنادر، هوایی و جادهای سختتر است. با این حال خرسندیم که تلاشهای شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران منجر به حضور و سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی در حوزه ریلی شده است. انشالله این روند در آینده نیز تداوم یابد.
عضو کابینه دولت چهاردهم با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین شاخصهای توسعه یافتگی جوامع، توسعه شبکه ریلی و شهرسازی ریل پایه است؛ افزود: صنعت ریلی نه تنها در کاهش مصرف سوخت که در ایمنی و توسعه یافتگی نیز موثر است. توسعه شبکه ریلی، ترانزیت پایدار را رقم میزند. باید گامهای موثری برای توسعه زیرساختهای ریلی و تجهیزات با کیفیت در این بخش برداریم.
تقویت زنجیره ریلی با کشورهای همسایه
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت نقش راه آهن در ترانزیت و جابهجایی مسافر و کالا خاطرنشان کرد: در تمامی کمیسیونهای مشترک با کشورهای همسایه، موضوع ریل مورد توجه قرار گرفته است؛ از جمله با کشورهای ترکمنستان، روسیه افغانستان و پاکستان. تمام تلاش ما این است تا زنجیره ریل برای سرمایه گذاریهای پایدار مستمراً ادامه پیدا کند.
وی با بیان اینکه جذب سرمایهگذار و اعتماد بخش خصوصی نقش موثری را در این زمینه میتواند ایفا کند؛ ادامه داد: اعتماد بخشی به کشورهای همسایه برای حمل بار و مسافر و گردشگرانشان از خطوط ریلی ایران؛ علاوه بر توسعه روابط فی مابین؛ به توسعه بیشتر کشور نیز خواهد انجامید. تمام کشورها به موقعیت ایران در تسهیل سفرها و ایمن و ارزان بودن آن اذعان دارند؛ با استفاده از این ظرفیت، به نتایج خوبی خواهیم رسید.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا رسیدن به اهداف تعیین شده در برنامه هفتم در تامین ۵۰۰ لوکوموتیو و رسیدن به ۹۰۰ واگن مسافری فاصله زیادی داریم؛ اما با همکاری بخش خصوصی و تقویت توان بخش خصوصی، میتوانیم شاهد رونق در این بخش باشیم.
صادق حضور مستمر و سرمایه گذاری بخش خصوصی را در گرو شفافیت مناسبات و خودداری از دخالتهای غیرضرور بخش دولتی دانست و تصریح کرد: تسهیلگری و تقویت حضور بخش خصوصی، نشان داده که به مراتب موفقتر از مدلهای دولتی عمل کرده اند.
ضرورت تفاهم با وزارت نفت برای توسعه شبکه ریلی از محل کاهش هزینههای مصرف سوخت
وزیر راه و شهرسازی در بخشی از سخنان خود در واکنش به سخنان مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت که به سامانه «سپهتن» اشاره داشت؛ گفت: قطعاً سامانه سپهتن به پایش مصرف سوخت کمک میکند؛ اما مهمتر از «پایش»؛ «کاهش مصرف سوخت» است. همانطور که عنوان شد؛ توسعه شبکه ریلی منجر به کاهش مصرف سوخت می شود و ضرورت دارد که منابع حاصل از کاهش مصرف سوخت؛ به صنعت ریلی تزریق شود. این موضوع باید در تفاهم با وزارت نفت پیگیری و به انجام برسد.
صادق در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کیفیت خدمات مسافری ریلی گفت: کیفیت بخشی به واگنهای مسافری یکی از اولویتهای مجموعه راه آهن و وزارت راه و شهرسازی است. ارتقای کیفیت خدماترسانی به همه اقشار مردم در دستور کار شرکت راه آهن قرار دارد و تا پایان شهریورماه ایستگاههای قطار و واگنهای راهآهن باید امکان خدمت رسانی به افراد کم توان و معلولان را داشته باشند.
توسعه پایدار با حضور بخش خصوصی محقق میشود
عضو کابینه دولت چهاردهم تصریح کرد: اگر دستمان را به سمت بخش خصوصی دراز کردیم فقط به دلیل کمبود اعتبارات نیست، بلکه معتقدیم زمانی که بخش خصوصی وارد عرصه سرمایهگذاری میشود؛ با کاهش نقض تصدی گری دولت، توسعه پایدار رقم خواهد خورد. از این رو در این زمینه تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.
وی در پایان با بیان اینکه در تمامی ماههای گذشته حمایتهای ویژهای از سوی کمیسیون عمران مجلس در حوزه حمل و نقل ریلی، جادهای و هوایی وجود داشته؛ تاکید کرد: حمایتهای مجلس موجب میشود چرخ توسعه سرعت بیشتری یابد. بنابراین از تمامی زحماتی که نمایندگان محترم مجلس بر عهده داشتند؛ قدردانی میکنم.
برچسب ها : وزارت نفت اقتصادسرامد وزیر راه
اخبار روز
-
در حال حاضر هیچ محدودیتی برای تردد دریایی ایران وجود ندارد
-
تمامی فرودگاه های کشور عملیاتی است
-
نوشتاری به بهانه هفته حملونقل
-
آسیبهای سیاستگذاری اقتصادی بدون نگاه واقعبینانه
-
«دیجیتال، هوشمند و سبز» الزامات ارتقای بنادر ایران
-
«قفقازجنوبی» میدان جدید رقابت ژئوپلیتیک قدرتها
-
«سیلاب جنوب ایران» از فرصت یا تهدید
-
توسعه بنادر ماهیگیری؛ خط مقدم حمایت از جامعه محلی ساحلی
-
دولتیسازی مجدد «رجا» پس از ۱۶سال!
-
هماهنگی کامل دستگاههای امدادی و خدماتی از ساعات اولیه بامداد برقرار بود
-
پژوهشهای کاربردی، موتور محرک توسعه ریلی کشور
-
ضرورت ریشه یابی دلایل عملکرد ضعیف ایمنی حمل و نقل
-
تقویت اقتصاد شیلاتی در گرو توسعه پرورش گونههای بومی
-
بازار نفت در شوک محاصره دریایی ونزوئلا
-
ایستگاه آخر برای دستیابی به آرمانهای ترانزیت ریلی
-
راهبردهای شکوفایی اقتصاد ایران از مسیر دریا
-
ژئوپلیتیک هیدرودیجیتال میدان چین و هند
-
با اجرای طرح خانه ریز مشارکت مستقیم سرمایههای خرد مردم در پروژههای ساختوساز شهری فراهم شد
-
ناو سارتاک گارد ساحلی هند وارد بندر چابهار شد
-
در حال طراحی و ایجاد بنادر جدید دریای خزر متناسب با شرایط کاهش سطح آب هستیم
