تاریخ انتشار:1404/5/7
بررسی آخرین وضعیت پروژه راهآهن چابهار-زاهدان
اقتصادسرآمد- پروژه راه آهن چابهار _ زاهدان با حضور وزیر راه و شهرسازی آخرین وضعیت اجرای پروژه راهآهن چابهار - زاهدان که با اجرای آن، اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی محقق میشود، با حضور وزیر راه و شهرسازی و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش اقتصادسرآمد، نشست بررسی آخرین وضعیت پروژه راهآهن چابهار- زاهدان با حضور فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی و سردار عبدالرضا عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) به عنوان پیمانکار این پروژه در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار و میزان پیشرفت این پروژه و چالشهای پیش روی اجرای آن بررسی شد.
وزیر راه و شهرسازی در این جلسه با تاکید بر ضرورت اتمام راهآهن چابهار- زاهدان تا پایان سال جاری، راهکارهایی برای تامین مالی پروژه و رفع برخی چالشهای آن، مطرح کرد.
فرزانه صادق در ادامه انتخاب قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) به عنوان پیمانکار این پروژه ملی را انتخابی درست دانست و گفت: با توجه به شرایط کشور از روشهای مختلف برای تامین بودجه این پروژه مهم اقدام خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: باید عزم خود را برای اتمام پروژه تا پایان سال جزم کنیم.
گفتنی است براساس مصوبه هیأت دولت در خصوص طرح توسعه شرق کشور و همچنین طرح توسعه سواحل مکران، احداث راه آهن چابهار - زاهدان به طول حدود ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
پروژه راهآهن چابهار- زاهدان با هدف ایجاد کریدور شمال - جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و همچنین بهرهمندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی طراحی و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۲ آغاز شد.
احداث این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی میشود.
ارزش روز این پروژه ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده که بخش اول آن، خط ریلی چابهار- نیکشهر به طول ۱۴۴ کیلومتر، ۸۲ درصد پیشرفت دارد. بخش دوم این پروژه یعنی نیکشهر- ایرانشهر نیز با ۱۸۲ کیلومتر طول کلی به ۶۱ درصد رسیده است و بخش سوم، ایرانشهر- خاش به طول ۱۵۱ کیلومتر دارای پیشرفت ۸۸ درصدی است.
از اهداف این پروژه میتوان به امکان اتصال بندر شهید بهشتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) به شبکه ریلی، دسترسی مردم چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شبکه ریلی کشور، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی و صنایع بومی منطقه و مباحث پدافند غیر عامل اشاره کرد.
وزیر راه و شهرسازی در این جلسه با تاکید بر ضرورت اتمام راهآهن چابهار- زاهدان تا پایان سال جاری، راهکارهایی برای تامین مالی پروژه و رفع برخی چالشهای آن، مطرح کرد.
فرزانه صادق در ادامه انتخاب قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص) به عنوان پیمانکار این پروژه ملی را انتخابی درست دانست و گفت: با توجه به شرایط کشور از روشهای مختلف برای تامین بودجه این پروژه مهم اقدام خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: باید عزم خود را برای اتمام پروژه تا پایان سال جزم کنیم.
گفتنی است براساس مصوبه هیأت دولت در خصوص طرح توسعه شرق کشور و همچنین طرح توسعه سواحل مکران، احداث راه آهن چابهار - زاهدان به طول حدود ۶۳۴ کیلومتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
پروژه راهآهن چابهار- زاهدان با هدف ایجاد کریدور شمال - جنوب در شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی کشور و همچنین بهرهمندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور، از طریق اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی طراحی و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۲ آغاز شد.
احداث این خط ریلی در دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و پس از عبور از شهرهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شهر زاهدان منتهی میشود.
ارزش روز این پروژه ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده که بخش اول آن، خط ریلی چابهار- نیکشهر به طول ۱۴۴ کیلومتر، ۸۲ درصد پیشرفت دارد. بخش دوم این پروژه یعنی نیکشهر- ایرانشهر نیز با ۱۸۲ کیلومتر طول کلی به ۶۱ درصد رسیده است و بخش سوم، ایرانشهر- خاش به طول ۱۵۱ کیلومتر دارای پیشرفت ۸۸ درصدی است.
از اهداف این پروژه میتوان به امکان اتصال بندر شهید بهشتی چابهار (تنها بندر اقیانوسی کشور) به شبکه ریلی، دسترسی مردم چابهار، نیکشهر، ایرانشهر و خاش به شبکه ریلی کشور، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی و صنایع بومی منطقه و مباحث پدافند غیر عامل اشاره کرد.
برچسب ها : وزیر راه اقتصادسرآمد پروژه راهآهن چابهار - زاهدان
اخبار روز
-
بازدید قائممقام مدیرعامل راهآهن از ادارهکل راهآهن شرق
-
افتتاح مسیر جدید چین – قرقیزستان – ازبکستان؛ فرصت تازه برای کریدورهای ترانزیتی ایران
-
دیدار مدیرعامل راهآهن با خیر برجسته تبریزی
-
میز تجاری جمهوری آذربایجان در منطقه آزاد ارس برگزار شد
-
پایان عملیات اجرایی راهآهن چابهار-زاهدان تا ۶ ماه آینده
-
زمانی برای تزریق تسهیلات روسی به پروژه ریلی
-
چالشها ی پیشروی تعاونی ها در حوزه دریایی
-
انتقال آب از سد خالی «لار» در دستور کار!
-
دومین همایش توسعه دریامحور و بازشناسی فرصتها
-
ضرورت پایداری پیوند فرهنگی مردم و دریا
-
الزامات داوری دریایی قراردادهای اجاره کشتی
-
تشریح اهداف کلان توسعهای سازمان بنادر در سال آینده
-
۱۰ هزار دستگاه ماشینآلات، پشتوانۀ ایمنی راههای کشور
-
۳۰ درصد قیر تولیدی کشور در میان دستگاههای اجرایی توزیع میشود
-
اخذ صلاحیت حرفهای تولیدکنندگان آسفالت الزامی شد
-
واریز بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال به حساب اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان در مهرماه
-
بهرهبرداری از دو پروژه با حضور قائممقام مدیرعامل راهآهن
-
تقویت کریدور شمال- جنوب؛ اولویت راهآهن ایران در تعاملات با هند
-
از تبادل تجربیات فنی، تا سرمایهگذاری مشترک
-
تسهیل صدور مجوزهای آبزیپروری در شرق اصفهان
