تاریخ انتشار:1404/5/7

معاون وزیر راه و شهرسازی در دومین جلسه مشترک روسا و دبیران کارگروه عمران و حمل و نقل:
۱۱ هزار کیلومتر راه در راهگذرهای ترانزیتی کشور در حال ساخت است
اقتصادسرآمد- مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: در حال حاضر حدود ۱۱ هزار کیلومتر انواع راه در راهگذرهای ترانزیتی کشور در قالب ۱۱ راهگذر بزرگراهی، ۹ راهگذر ریلی و ۷ راهگذر آزادراهی در حال اجرا است.
به گزارش اقتصادسرآمد، هوشنگ بازوند در دیدار با مهدی هاشمی، رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعضای این کمیسیون گفت: در حال حاضر حدود ۱۱ هزار کیلومتر انواع راه در راهگذرهای ترانزیتی کشور در حال ساخت است که در قالب ۱۱ راهگذر بزرگراهی با ۳۷ درصد سهم، ۹ راهگذر ریلی با ۸۰ درصد و ۷ راهگذر آزادراهی با ۹۵ درصد سهم از این مسیرها در حال اجرا است.
وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرحهای آزادراهی را ۹۰۰ همت اعلام کرد و گفت: از این میزان ۴۶۴ همت سهم بخش خصوصی و مابقی سهم دولت است و برای سال جاری ۱۰۵ همت سرمایهگذاری در بخش آزادراهی در نظر گرفته شده که سهم بخش خصوصی ۵۷ همت است که تاکنون ۲۷ همت آن محقق شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی هدفگذاری بهرهبرداری ۱۵۰ کیلومتر مسیر آزادراهی از جمله قطعه ۷ آزادراه شیراز-اصفهان را جزو برنامه کاری سال جاری اعلام کرد.
بازوند در ادامه اعتبار مورد نیاز تکمیل راهگذرهای ریلی کشور را ۷۵۲ همت اعلام کرد.
وی در خصوص برنامهریزی برای تکمیل راهگذرهای ترانزیتی تا پایان دولت چهاردهم توضیح داد و گفت: بهرهبرداری از یک هزار و ۵۸۰ کیلومتر مسیر ریلی، ۶۸۶ کیلومتر مسیر آزادراهی و ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی برنامه اجرایی تکمیل راهگذرها تا پایان برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است که اعتباری بالغ بر ۵۴۰ همت مورد نیاز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرحها را یکی از مهمترین موارد قابل توجه در رسیدن به اهداف تعیین شده دانست و گفت: مولد سازی داراییهای دولت، یکی از مسیرهای راهبردی برای تامین منابع مالی پروژهها است که با بهرهگیری هدفمند از این ظرفیت میتوان پروژههای نیمه تمام را به سرانجام رساند و موتور توسعه در مناطق کمتر برخوردار را به حرکت در آورد.
در ادامه این جلسه سرپرست معاونت برنامهریزی در تشریح راهگذرهای ترانزیتی در بخش ریلی اظهار داشت: ۹ راهگذر ریلی شمالی-جنوبی و شرقی و غربی، تصویب شده و در حال اجرا است که اولین راهگذر آستارا-چابهار به طول ۲ هزار و ۶۲۹ کیلومتر است که در صورت تخصیص ۱۵ همت محدوده چابهار تا خاش از این راهگذر با هدف بهره مندی از مزایای بنادر جنوبی کشور به ویژه چابهار تا پایان سالجاری به بهرهبرداری میرسد.
محمدرضا کدخدا زاده گفت تکمیل شدن محدوده رشت-آستارا موجب تکمیل یکی از مهمترین راهگذرهای ترانزیتی کشور و مورد تاکید مقام معظم رهبری و رییس جمهور است که در حال حاضر ۵۰ کیلومتر از مسیر تملک شده است و تا یک ماه آینده این رقم به ۷۰ کیلومتر میرسد.
وی راهگذرهای آستارا-بندر امام خمینی، آستارا-بوشهر، آستارا-بندرعباس، سرخس-چابهار، پارسآباد-بندر امام خمینی، سرخس-خسروی، مرز رازی-سرخس و سرخس- چشمه ثریا را دیگر راهگذرهای ریلی کشور دانست.
سرپرست معاونت برنامهریزی تکمیل ۷ راهگذر آزادراهی و ۱۱ راهگذر بزرگراهی را بخش دیگری از برنامههای توسعه زیرساختهای حمل و نقل کشور اعلام کرد و گفت: این مسیرها با هدف تسهیل و تسریع حمل و نقل کالا و مسافر، توسعه اقتصادی و افزایش تجارت و بازرگانی، ارتقای همکاریهای منطقهای و بینالمللی، کاهش هزینههای تجارت، کاهش زمان حمل و نقل و ایجاد فرصتهای جدید برای سرمایهگذاری و اشتغالزایی با اتصال به مراکز عمده بار و مسافر و اتصال به مرزها و بنادر تکمیل و به بهرهبرداری میرسد.
در این نشست رییس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تقدیر از عملکرد شرکت ساخت و توسعه در رفع بحران دوران جنگ ۱۲ روزه اظهار داشت: اقدامات صورت گرفته در این بازه کوتاه حاصل برنامهریزی دقیق، شناخت عمیق، مدیریت هدفمند با استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود است که نمادی از همافزایی، تعهد و حرکت هدفمند در مسیر مدیریت بحران است.
هاشمی با تاکید بر ضرورت هماهنگی اقدامات اجرایی با اسناد بالادستی اظهار داشت: توسعه شبکه حمل و نقل باید مبتنی بر اصول و مبانی سیاستگذاری کلان نظام باشد. هر اقدامی در این حوزه باید در چهارچوب منافع ملی و اولویتبندیها نیز بر اساس تولید ثروت ملی صورت گیرد.
وی همچنین بر اهمیت سند جامع حمل و نقل کشور به عنوان نقشه راه بلند مدت توسعه زیرساختهای حمل و نقل کشور، تاکید کرد و گفت:این سند با اتکا بر مطالعات کارشناسی و تطابق با اهداف کلان توسعهای، نقش راهبردی در هدایت سرمایهگذاریها، اولویتبندی پروژهها و انسجامبخشی به اقدامات دارد که میتواند بستر تصمیمگیریهای یکپارچه، پایدار و مبتنی بر منافع ملی در حوزه حمل و نقل را فراهم سازد.
وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرحهای آزادراهی را ۹۰۰ همت اعلام کرد و گفت: از این میزان ۴۶۴ همت سهم بخش خصوصی و مابقی سهم دولت است و برای سال جاری ۱۰۵ همت سرمایهگذاری در بخش آزادراهی در نظر گرفته شده که سهم بخش خصوصی ۵۷ همت است که تاکنون ۲۷ همت آن محقق شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی هدفگذاری بهرهبرداری ۱۵۰ کیلومتر مسیر آزادراهی از جمله قطعه ۷ آزادراه شیراز-اصفهان را جزو برنامه کاری سال جاری اعلام کرد.
بازوند در ادامه اعتبار مورد نیاز تکمیل راهگذرهای ریلی کشور را ۷۵۲ همت اعلام کرد.
وی در خصوص برنامهریزی برای تکمیل راهگذرهای ترانزیتی تا پایان دولت چهاردهم توضیح داد و گفت: بهرهبرداری از یک هزار و ۵۸۰ کیلومتر مسیر ریلی، ۶۸۶ کیلومتر مسیر آزادراهی و ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی برنامه اجرایی تکمیل راهگذرها تا پایان برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است که اعتباری بالغ بر ۵۴۰ همت مورد نیاز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرحها را یکی از مهمترین موارد قابل توجه در رسیدن به اهداف تعیین شده دانست و گفت: مولد سازی داراییهای دولت، یکی از مسیرهای راهبردی برای تامین منابع مالی پروژهها است که با بهرهگیری هدفمند از این ظرفیت میتوان پروژههای نیمه تمام را به سرانجام رساند و موتور توسعه در مناطق کمتر برخوردار را به حرکت در آورد.
در ادامه این جلسه سرپرست معاونت برنامهریزی در تشریح راهگذرهای ترانزیتی در بخش ریلی اظهار داشت: ۹ راهگذر ریلی شمالی-جنوبی و شرقی و غربی، تصویب شده و در حال اجرا است که اولین راهگذر آستارا-چابهار به طول ۲ هزار و ۶۲۹ کیلومتر است که در صورت تخصیص ۱۵ همت محدوده چابهار تا خاش از این راهگذر با هدف بهره مندی از مزایای بنادر جنوبی کشور به ویژه چابهار تا پایان سالجاری به بهرهبرداری میرسد.
محمدرضا کدخدا زاده گفت تکمیل شدن محدوده رشت-آستارا موجب تکمیل یکی از مهمترین راهگذرهای ترانزیتی کشور و مورد تاکید مقام معظم رهبری و رییس جمهور است که در حال حاضر ۵۰ کیلومتر از مسیر تملک شده است و تا یک ماه آینده این رقم به ۷۰ کیلومتر میرسد.
وی راهگذرهای آستارا-بندر امام خمینی، آستارا-بوشهر، آستارا-بندرعباس، سرخس-چابهار، پارسآباد-بندر امام خمینی، سرخس-خسروی، مرز رازی-سرخس و سرخس- چشمه ثریا را دیگر راهگذرهای ریلی کشور دانست.
سرپرست معاونت برنامهریزی تکمیل ۷ راهگذر آزادراهی و ۱۱ راهگذر بزرگراهی را بخش دیگری از برنامههای توسعه زیرساختهای حمل و نقل کشور اعلام کرد و گفت: این مسیرها با هدف تسهیل و تسریع حمل و نقل کالا و مسافر، توسعه اقتصادی و افزایش تجارت و بازرگانی، ارتقای همکاریهای منطقهای و بینالمللی، کاهش هزینههای تجارت، کاهش زمان حمل و نقل و ایجاد فرصتهای جدید برای سرمایهگذاری و اشتغالزایی با اتصال به مراکز عمده بار و مسافر و اتصال به مرزها و بنادر تکمیل و به بهرهبرداری میرسد.
در این نشست رییس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تقدیر از عملکرد شرکت ساخت و توسعه در رفع بحران دوران جنگ ۱۲ روزه اظهار داشت: اقدامات صورت گرفته در این بازه کوتاه حاصل برنامهریزی دقیق، شناخت عمیق، مدیریت هدفمند با استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود است که نمادی از همافزایی، تعهد و حرکت هدفمند در مسیر مدیریت بحران است.
هاشمی با تاکید بر ضرورت هماهنگی اقدامات اجرایی با اسناد بالادستی اظهار داشت: توسعه شبکه حمل و نقل باید مبتنی بر اصول و مبانی سیاستگذاری کلان نظام باشد. هر اقدامی در این حوزه باید در چهارچوب منافع ملی و اولویتبندیها نیز بر اساس تولید ثروت ملی صورت گیرد.
وی همچنین بر اهمیت سند جامع حمل و نقل کشور به عنوان نقشه راه بلند مدت توسعه زیرساختهای حمل و نقل کشور، تاکید کرد و گفت:این سند با اتکا بر مطالعات کارشناسی و تطابق با اهداف کلان توسعهای، نقش راهبردی در هدایت سرمایهگذاریها، اولویتبندی پروژهها و انسجامبخشی به اقدامات دارد که میتواند بستر تصمیمگیریهای یکپارچه، پایدار و مبتنی بر منافع ملی در حوزه حمل و نقل را فراهم سازد.
برچسب ها : معاون وزیر راه و شهرسازی اقتصادسرآمد حملونقل کشور
اخبار روز
-
آغاز نوبتدهی مجازی به ناوگان تجاری در پایانه مرزی بازرگان
-
آمادگی کامل فرودگاه آیتالله جمی آبادان برای خدمترسانی به زائران اربعین
-
برقراری پرواز ساری _ نجف از فرودگاه شهدای ساری
-
وزیر راه و شهرسازی بر پیگیری دریافت غرامت جنگ تحمیلی در مراجع بین المللی از طریق وزارت امورخارجه تاکید کرد
-
اولین گردشگر خارجی کارت مناطق آزاد ایران را دریافت کرد
-
مشکلات فعالان ناوگان حمل و نقل بار جادهای در مجلس بررسی شد
-
ضرورت توجه به نیازهای منطقهای و تسهیل دسترسی به خدمات هوایی
-
اختصاص پروازهای فوق العاده گرگان _ نجف بهمناسبت اربعین
-
۱۱ هزار کیلومتر راه در راهگذرهای ترانزیتی کشور در حال ساخت است
-
بررسی آخرین وضعیت پروژه راهآهن چابهار-زاهدان
-
عربستان ۱۲ صیاد استان بوشهر را آزاد کرد
-
پنجاه و نهمین جلسه کمیته تخصصی مولدسازی دارایی های دولت برگزار شد
-
مهدی حیدری به عنوان سرپرست جدید سازمان سرمایهگذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران معرفی شد
-
هفدهمین جلسه شورای ملی تأمین مالی در وزارت اقتصاد برگزار شد
-
رهاسازی 1.5 میلیون قطعه بچه ماهی گرمابی در منابع آبی منطقه سیستان
-
شرکت آب، برق و تاسیسات قشم به دنبال راهکارهای خلاقانه حل چالش های زیستی قشموندان
-
اعطای نخستین مجوز رسمی زنجیره ارزش آبزیان به پروژه فناورانه در مازندران
-
افزایش تردد وسایل نقلیه در مبادی ورودی و خروجی خراسان رضوی در تیرماه
-
اختصاص ۱۵ هزار میلیارد ریال برای بهسازی و آسفالت آزادراه تبریز - زنجان
-
ایجاد اصلاحات ساختاری در مراکز مقاومت بسیج وزارت راه و شهرسازی