تاریخ انتشار:1404/5/15

تصویب منشور حملونقل دریایی آفریقا پس از ۱۵ سال
اقتصادسرآمد- منشور حملونقل دریایی آفریقا که نخستینبار در سال ۲۰۱۰ تصویب شده بود، پس از سالها اصلاح و بررسی، سرانجام از ماه آگوست سال جاری لازمالاجرا میشود.
به گزارش اقتصادسرآمد، اجرای این منشور به عنوان نقطه عطفی در بخش دریایی قاره آفریقا، همزمان با بحران بیسابقه صنعت کشتیرانی در این قاره است.
بحران دریای سرخ، کشورهای شرق آفریقا را که به شدت به کانال سوئز وابسته هستند، تحت تأثیر قرار داده و موجب تأخیرهای گسترده در حملونقل بار و ازدحام شدید در بنادر کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، کنیا و تانزانیا شده است.
علاوه بر این، هزینههای بالای حملونقل دریایی به آفریقا، سالها به عنوان مانعی بزرگ بر سر راه تجارت این قاره مطرح بوده است. همین امر موجب شده است که برخی کشورها برای تأسیس شرکتهای ملی حملونقل دریایی تلاش کنند تا با ایجاد ناوگانی استراتژیک، از تجارت کالاهای حیاتی خود پشتیبانی کنند.
براساس این گزارش، با اجرای منشور جدید، انتظار میرود حملونقل دریایی در سراسر قاره آفریقا ساختارمند و سادهسازی شود.
منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) که هدف آن حذف موانع تجاری میان کشورهای عضو است، تاکنون به دلیل نبود یک پروتکل هماهنگ در حوزه حملونقل دریایی با چالش مواجه بوده است.
رایسا جولی آدالوگو، رئیس بخش زیرساخت و انرژی اتحادیه آفریقا، در این خصوص گفت: «از نظر تاریخی حملونقل دریایی نقشی کلیدی در جابهجایی کالا و مردم در آفریقا ایفا کرده است. حدود ۹۰ درصد از تجارت خارجی قاره از طریق دریا انجام میشود؛ که شامل صادرات نفت، مواد معدنی، محصولات کشاورزی و واردات تجهیزات، کالاهای صنعتی و مواد غذایی است.»
او افزود: «اجرای قریبالوقوع منشور اصلاحشده حملونقل دریایی، ۱۵ سال پس از تصویب آن توسط کشورهای عضو اتحادیه آفریقا، یک نقطه عطف تاریخی برای این بخش محسوب میشود. ما در حال گذار از نظامی پراکنده به رویکردی راهبردی و یکپارچه در زمینه تجارت، توسعه و پایداری در صنعت دریایی هستیم.»
به گفته وی، این منشور زیربنای یکپارچهسازی بخش دریایی در سراسر قاره را شکل میدهد و بهعنوان یک سند حقوقی با مجموعهای از قوانین هماهنگ، دسترسی عادلانه به بنادر و اصول پایداری، به ارتقاء حملونقل دریایی آفریقا کمک میکند.
آدالوگو تأکید کرد که منشور اصلاحشده، با بهرسمیتشناختن حقوق کشورهای محصور در خشکی، به آنها این امکان را میدهد تا از دسترسی به بنادر، رویههای ترانزیت هماهنگ و ترتیبات حملونقل چندوجهی بهرهمند شوند. این مسئله در جهت ادغام این کشورها در شبکه گسترده حملونقل دریایی آفریقا حیاتی است.
او یادآور شد که علیرغم اختلافنظر میان کشورهای عضو، منشور سال ۲۰۱۰ بر پایه یک رویکرد مشارکتی طراحی شده است تا کلیه فعالیتهای حملونقل دریایی در آفریقا را هماهنگ و تسهیل کند. این منشور همچنین به ایجاد شرکتهای کشتیرانی منطقهای و همکاری میان شرکتهای حملونقل ملی تأکید دارد. از دیگر اهداف این منشور، تشکیل یک نهاد هماهنگکننده قارهای برای نظارت بر تحقق چشمانداز یک سیستم حملونقل دریایی یکپارچه در آفریقا است. این سند همچنین به نیاز به سرمایهگذاری کلان در زیرساختها، بهویژه نوسازی بنادر، اذعان داشته و کشورهای عضو را به بسیج منابع و بهرهگیری از سازوکارهای همکاری قارهای برای تأمین مالی تشویق میکند.
آدالوگو در پایان خاطرنشان کرد: «اتحادیه آفریقا از طریق این منشور، قصد دارد گواهینامههای حرفهای در حوزه حملونقل دریایی را استانداردسازی کرده و برنامههای فراگیر برای مشارکت زنان و جوانان در این صنعت ارائه دهد. هدف نهایی، تثبیت جایگاه آفریقا بهعنوان یک قدرت دریایی توانمند و رقابتی در سطح جهانی است.»
بحران دریای سرخ، کشورهای شرق آفریقا را که به شدت به کانال سوئز وابسته هستند، تحت تأثیر قرار داده و موجب تأخیرهای گسترده در حملونقل بار و ازدحام شدید در بنادر کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، کنیا و تانزانیا شده است.
علاوه بر این، هزینههای بالای حملونقل دریایی به آفریقا، سالها به عنوان مانعی بزرگ بر سر راه تجارت این قاره مطرح بوده است. همین امر موجب شده است که برخی کشورها برای تأسیس شرکتهای ملی حملونقل دریایی تلاش کنند تا با ایجاد ناوگانی استراتژیک، از تجارت کالاهای حیاتی خود پشتیبانی کنند.
براساس این گزارش، با اجرای منشور جدید، انتظار میرود حملونقل دریایی در سراسر قاره آفریقا ساختارمند و سادهسازی شود.
منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) که هدف آن حذف موانع تجاری میان کشورهای عضو است، تاکنون به دلیل نبود یک پروتکل هماهنگ در حوزه حملونقل دریایی با چالش مواجه بوده است.
رایسا جولی آدالوگو، رئیس بخش زیرساخت و انرژی اتحادیه آفریقا، در این خصوص گفت: «از نظر تاریخی حملونقل دریایی نقشی کلیدی در جابهجایی کالا و مردم در آفریقا ایفا کرده است. حدود ۹۰ درصد از تجارت خارجی قاره از طریق دریا انجام میشود؛ که شامل صادرات نفت، مواد معدنی، محصولات کشاورزی و واردات تجهیزات، کالاهای صنعتی و مواد غذایی است.»
او افزود: «اجرای قریبالوقوع منشور اصلاحشده حملونقل دریایی، ۱۵ سال پس از تصویب آن توسط کشورهای عضو اتحادیه آفریقا، یک نقطه عطف تاریخی برای این بخش محسوب میشود. ما در حال گذار از نظامی پراکنده به رویکردی راهبردی و یکپارچه در زمینه تجارت، توسعه و پایداری در صنعت دریایی هستیم.»
به گفته وی، این منشور زیربنای یکپارچهسازی بخش دریایی در سراسر قاره را شکل میدهد و بهعنوان یک سند حقوقی با مجموعهای از قوانین هماهنگ، دسترسی عادلانه به بنادر و اصول پایداری، به ارتقاء حملونقل دریایی آفریقا کمک میکند.
آدالوگو تأکید کرد که منشور اصلاحشده، با بهرسمیتشناختن حقوق کشورهای محصور در خشکی، به آنها این امکان را میدهد تا از دسترسی به بنادر، رویههای ترانزیت هماهنگ و ترتیبات حملونقل چندوجهی بهرهمند شوند. این مسئله در جهت ادغام این کشورها در شبکه گسترده حملونقل دریایی آفریقا حیاتی است.
او یادآور شد که علیرغم اختلافنظر میان کشورهای عضو، منشور سال ۲۰۱۰ بر پایه یک رویکرد مشارکتی طراحی شده است تا کلیه فعالیتهای حملونقل دریایی در آفریقا را هماهنگ و تسهیل کند. این منشور همچنین به ایجاد شرکتهای کشتیرانی منطقهای و همکاری میان شرکتهای حملونقل ملی تأکید دارد. از دیگر اهداف این منشور، تشکیل یک نهاد هماهنگکننده قارهای برای نظارت بر تحقق چشمانداز یک سیستم حملونقل دریایی یکپارچه در آفریقا است. این سند همچنین به نیاز به سرمایهگذاری کلان در زیرساختها، بهویژه نوسازی بنادر، اذعان داشته و کشورهای عضو را به بسیج منابع و بهرهگیری از سازوکارهای همکاری قارهای برای تأمین مالی تشویق میکند.
آدالوگو در پایان خاطرنشان کرد: «اتحادیه آفریقا از طریق این منشور، قصد دارد گواهینامههای حرفهای در حوزه حملونقل دریایی را استانداردسازی کرده و برنامههای فراگیر برای مشارکت زنان و جوانان در این صنعت ارائه دهد. هدف نهایی، تثبیت جایگاه آفریقا بهعنوان یک قدرت دریایی توانمند و رقابتی در سطح جهانی است.»
برچسب ها : حملونقل دریایی اقتصادسرآمد بنادر کشور
اخبار روز
-
اجرای ۱۷ پروژه اولویتدار در حوزه شیلات آغاز شده است
-
تمهیدات وزیر راه و شهرسازی برای پروازهای اربعین شایسته تقدیر است
-
تعلیق یکماهه شرکت خدمات مسافرت هوایی «رهبال آسمان» به علت گرانفروشی پروازهای اربعین
-
توسعه حملونقل پایدار در کشورهای خشکیبست با طراحی شبکه زیرساخت پیوسته و تامین مالی پروژهها فراهم میشود
-
ایالات متحده واردات نفت هند از روسیه را هدف قرار داده است
-
هند، الگوی فراموششده ایران در لجستیک بنادر خشک
-
نظارت محیط زیست بر تخلیه آب توازن کشتیها در بنادر کشور/ گنترل آلودگیهای نفتی با همکاری عمان در تنگه هرمز
-
تصویب منشور حملونقل دریایی آفریقا پس از ۱۵ سال
-
برگزاری نخستین نشست تخصصی هماندیشی توسعه آبزیپروری در آبهای شیرین کشور
-
از تفاهمنامه همکاری تا دعوتِ آمیتا باچان!
-
نشست سرپرست اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور درباره پروژه راهآهن شهرکرد–مبارکه–سفیددشت
-
مجوز پرواز هواپیماهای MD ایران به عراق ۲۰ روزه است
-
راهاندازی قطار رایگان ریلباس برای انتقال زائران اربعین به مرز شلمچه
-
شیوهنامه بیمه کارگران ساختمانی حاصل هماندیشی سازمان با ذینفعان است
-
جزئیات طرح جامع بازآرایی و بهینهسازی ساختار شرکتهای تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان
-
استانهای تهران و البرز پایلوت نظام ارجاع سازمان تأمین اجتماعی شدند
-
تفاهمنامه ایران، ترکمنستان و ازبکستان در زمینه صادرات آهن اسفنجی به ازبکستان
-
توافق ایران و قزاقستان برای توسعه همکاریهای حملونقلی و تدوین نقشه راه مشترک
-
دروازه فرهنگی دربند، جان گرفت و به نماد گردشگری شبانه تبدیل شد
-
وزیر اقتصاد از اقدامات دولت در جنگ ۱۲ روزه گزارش جامعی ارائه داد