تاریخ انتشار:1404/5/18
بازنگری در خصوصیسازی؛
از واقعگرایی در سیاست تا خروج موثر دولت از تصدیگری
اقتصادسرآمد، عالیپور با اشاره به سیاستهای کلی اصل ۴۴، خاطرنشان کرد که هدف این سیاستها، کاهش بار مالکیت و مدیریتی دولت، افزایش بهرهوری و مشارکت عمومی در اقتصاد است.
به گزارش اقتصادسرآمد، زهره عالیپور رئیس کل سازمان خصوصیسازی در گفتوگویی با رادیو اقتصاد به بیان مطالبی به شرح ذیل پرداخت:
خصوصیسازی؛ از اهداف عالی تا انحراف در اجرا
عالیپور با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی اصل ۴۴ در سال ۱۳۸۵، خاطرنشان کرد که هدف این سیاستها، کاهش بار مالکیت و مدیریتی دولت، افزایش بهرهوری و مشارکت عمومی در اقتصاد بود. اما در عمل، انحرافهایی بهوجود آمد که موجب فاصله گرفتن از اهداف اصلی شد. بسیاری از واگذاریها نه به بخش خصوصی واقعی، بلکه به نهادهای عمومی غیردولتی انجام گرفت.
مولدسازی؛ مفهومی متفاوت با خصوصیسازی
عالیپور تصریح کرد که مولدسازی داراییهای دولت با خصوصیسازی تفاوت دارد. در مولدسازی، هدف، بهرهبرداری بهتر از اموال بلااستفاده برای طرحهای نیمهتمام دولت است؛ در حالی که خصوصیسازی معطوف به انتقال مالکیت شرکتهای دولتی است.وی از موفقیت برخی پروژههای مولدسازی نام برد که منجر به تکمیل مراکز زیرساختی شدهاند.
بازنگری در قوانین و لزوم اصلاح حکمرانی اقتصادی
وی با بیان اینکه برخی قوانین بودجهای و تفسیری در سالهای گذشته موجب کندی روند واگذاریها شدهاند، بر ضرورت اجرای قوانین مرتبط با اصل ۴۴ و تفکیک دقیق میان دولت و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی تأکید کرد. به گفته او، نظام حکمرانی اقتصادی نیازمند بازطراحی است تا دولت نقش تسهیلگر و ناظر داشته باشد، نه تصدیگر
نقش مردم و نهادهای مدنی در موفقیت واگذاریها
عالیپور با تأکید بر اهمیت شفافسازی اطلاعات داراییها و ایجاد امکان مشارکت عمومی در مزایدهها، حضور نهادهای مردمی و بخش خصوصی را عامل مؤثری در تحقق عدالت و کارایی اقتصادی دانست. او اعلام کرد سامانه «ipo.ir» بستری برای اطلاعرسانی عمومی واگذاریهاست.
تجربیات جهانی و لزوم بومیسازی الگوها
وی با اشاره به تجربیات کشورهایی چون آلمان، گفت: «الگوهای موفق بینالمللی تنها در صورت تطبیق با ساختار اجتماعی و اقتصادی ایران قابل استفادهاند.» او تأکید کرد که خصوصیسازی نباید صرفاً نسخهبرداری از الگوهای غربی باشد بلکه باید با ملاحظات فرهنگی و اجرایی بومی تطبیق یابد.
مسیر آینده: مردممحوری، شفافیت، خروج تدریجی دولتعالیپور در پایان با تأکید بر اینکه واگذاری واقعی، مستلزم اراده، نظارت، و مشارکت مردمی است، گفت: «تا زمانی که سهم نهادهای شبهدولتی کاهش نیابد و فضا برای بخش خصوصی واقعی باز نشود، خصوصیسازی به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.»
خصوصیسازی؛ از اهداف عالی تا انحراف در اجرا
عالیپور با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی اصل ۴۴ در سال ۱۳۸۵، خاطرنشان کرد که هدف این سیاستها، کاهش بار مالکیت و مدیریتی دولت، افزایش بهرهوری و مشارکت عمومی در اقتصاد بود. اما در عمل، انحرافهایی بهوجود آمد که موجب فاصله گرفتن از اهداف اصلی شد. بسیاری از واگذاریها نه به بخش خصوصی واقعی، بلکه به نهادهای عمومی غیردولتی انجام گرفت.
مولدسازی؛ مفهومی متفاوت با خصوصیسازی
عالیپور تصریح کرد که مولدسازی داراییهای دولت با خصوصیسازی تفاوت دارد. در مولدسازی، هدف، بهرهبرداری بهتر از اموال بلااستفاده برای طرحهای نیمهتمام دولت است؛ در حالی که خصوصیسازی معطوف به انتقال مالکیت شرکتهای دولتی است.وی از موفقیت برخی پروژههای مولدسازی نام برد که منجر به تکمیل مراکز زیرساختی شدهاند.
بازنگری در قوانین و لزوم اصلاح حکمرانی اقتصادی
وی با بیان اینکه برخی قوانین بودجهای و تفسیری در سالهای گذشته موجب کندی روند واگذاریها شدهاند، بر ضرورت اجرای قوانین مرتبط با اصل ۴۴ و تفکیک دقیق میان دولت و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی تأکید کرد. به گفته او، نظام حکمرانی اقتصادی نیازمند بازطراحی است تا دولت نقش تسهیلگر و ناظر داشته باشد، نه تصدیگر
نقش مردم و نهادهای مدنی در موفقیت واگذاریها
عالیپور با تأکید بر اهمیت شفافسازی اطلاعات داراییها و ایجاد امکان مشارکت عمومی در مزایدهها، حضور نهادهای مردمی و بخش خصوصی را عامل مؤثری در تحقق عدالت و کارایی اقتصادی دانست. او اعلام کرد سامانه «ipo.ir» بستری برای اطلاعرسانی عمومی واگذاریهاست.
تجربیات جهانی و لزوم بومیسازی الگوها
وی با اشاره به تجربیات کشورهایی چون آلمان، گفت: «الگوهای موفق بینالمللی تنها در صورت تطبیق با ساختار اجتماعی و اقتصادی ایران قابل استفادهاند.» او تأکید کرد که خصوصیسازی نباید صرفاً نسخهبرداری از الگوهای غربی باشد بلکه باید با ملاحظات فرهنگی و اجرایی بومی تطبیق یابد.
مسیر آینده: مردممحوری، شفافیت، خروج تدریجی دولتعالیپور در پایان با تأکید بر اینکه واگذاری واقعی، مستلزم اراده، نظارت، و مشارکت مردمی است، گفت: «تا زمانی که سهم نهادهای شبهدولتی کاهش نیابد و فضا برای بخش خصوصی واقعی باز نشود، خصوصیسازی به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.»
برچسب ها : رئیس کل سازمان خصوصیسازی اقتصادسرآمد دولت
اخبار روز
-
نشست تخصصی در سازمان شیلات ایران برای ساماندهی و مدیریت سامانهها
-
جاودانگی بهرام "یزدگرد" سینمای ایران
-
بهبود کیفیت هوای کلان شهرها با توسعه قطارهای حومهای
-
تاکید بر ارتقای امنیت سایبری مناطق آزاد در ششمین جلسه کمیته پدافند غیرعامل و مدیریت بحران دبیرخانه شورایعالی
-
نقشه راه تولید میگوی پرورشی هرمزگان در سال زراعی ۱۴۰۵ تدوین میشود
-
بازدید معاون وزیر نفت از پروژههای CCR و پست برق شهری پالایشگاه تهران
-
تمام مشکلات، تحریمها و فشارها را با قدرت پشت سر خواهیم گذاشت
-
تأکید بر تسریع پروژههای اولویتدار و ارتقای نقش زنان در مدیریت
-
مصوبه شورایعالی اداری و ستاد لجستیک کشور از نگاهی دیگر
-
خطر جاماندن از تامین بازارهای غذایی جهان برای ایران
-
فستیوال مردمی «خواجه عطا» در ایستگاه چهارم
-
امیدواری برای احیای تابآوری اقلیمی و توسعه اکوتوریسم دریامحور
-
پیوند توسعه دریامحور با بهبود زندگی ساحلنشینان
-
اهمیت راهبردی انرژی شمالگان برای هند
-
بررسی چالشهای کالای همراه مسافر در منطقه آزاد انزلی
-
دیدار مقامات هرات و هیئت ایرانی با هدف افزایش حجم ترانزیت ریلی
-
افزایش تولید جهانی آبزیان در سال ۲۰۲۵؛ سهم آبزیپروری از صید پیشی گرفت
-
بررسی صید ضمنی و آغاز مطالعات اقتصادی-اجتماعی صیادی تونماهیان در آبهای دور چابهار
-
اسامی برندگان چهل و پنجمین جشنواره حسابهای قرضالحسنه پسانداز بانک سپه اعلام شد
-
پرداخت بیش از ۴ میلیون فقره وام قرضالحسنه در ۹ ماه
