تاریخ انتشار:1404/5/18

بازنگری در خصوصیسازی؛
از واقعگرایی در سیاست تا خروج موثر دولت از تصدیگری
اقتصادسرآمد، عالیپور با اشاره به سیاستهای کلی اصل ۴۴، خاطرنشان کرد که هدف این سیاستها، کاهش بار مالکیت و مدیریتی دولت، افزایش بهرهوری و مشارکت عمومی در اقتصاد است.
به گزارش اقتصادسرآمد، زهره عالیپور رئیس کل سازمان خصوصیسازی در گفتوگویی با رادیو اقتصاد به بیان مطالبی به شرح ذیل پرداخت:
خصوصیسازی؛ از اهداف عالی تا انحراف در اجرا
عالیپور با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی اصل ۴۴ در سال ۱۳۸۵، خاطرنشان کرد که هدف این سیاستها، کاهش بار مالکیت و مدیریتی دولت، افزایش بهرهوری و مشارکت عمومی در اقتصاد بود. اما در عمل، انحرافهایی بهوجود آمد که موجب فاصله گرفتن از اهداف اصلی شد. بسیاری از واگذاریها نه به بخش خصوصی واقعی، بلکه به نهادهای عمومی غیردولتی انجام گرفت.
مولدسازی؛ مفهومی متفاوت با خصوصیسازی
عالیپور تصریح کرد که مولدسازی داراییهای دولت با خصوصیسازی تفاوت دارد. در مولدسازی، هدف، بهرهبرداری بهتر از اموال بلااستفاده برای طرحهای نیمهتمام دولت است؛ در حالی که خصوصیسازی معطوف به انتقال مالکیت شرکتهای دولتی است.وی از موفقیت برخی پروژههای مولدسازی نام برد که منجر به تکمیل مراکز زیرساختی شدهاند.
بازنگری در قوانین و لزوم اصلاح حکمرانی اقتصادی
وی با بیان اینکه برخی قوانین بودجهای و تفسیری در سالهای گذشته موجب کندی روند واگذاریها شدهاند، بر ضرورت اجرای قوانین مرتبط با اصل ۴۴ و تفکیک دقیق میان دولت و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی تأکید کرد. به گفته او، نظام حکمرانی اقتصادی نیازمند بازطراحی است تا دولت نقش تسهیلگر و ناظر داشته باشد، نه تصدیگر
نقش مردم و نهادهای مدنی در موفقیت واگذاریها
عالیپور با تأکید بر اهمیت شفافسازی اطلاعات داراییها و ایجاد امکان مشارکت عمومی در مزایدهها، حضور نهادهای مردمی و بخش خصوصی را عامل مؤثری در تحقق عدالت و کارایی اقتصادی دانست. او اعلام کرد سامانه «ipo.ir» بستری برای اطلاعرسانی عمومی واگذاریهاست.
تجربیات جهانی و لزوم بومیسازی الگوها
وی با اشاره به تجربیات کشورهایی چون آلمان، گفت: «الگوهای موفق بینالمللی تنها در صورت تطبیق با ساختار اجتماعی و اقتصادی ایران قابل استفادهاند.» او تأکید کرد که خصوصیسازی نباید صرفاً نسخهبرداری از الگوهای غربی باشد بلکه باید با ملاحظات فرهنگی و اجرایی بومی تطبیق یابد.
مسیر آینده: مردممحوری، شفافیت، خروج تدریجی دولتعالیپور در پایان با تأکید بر اینکه واگذاری واقعی، مستلزم اراده، نظارت، و مشارکت مردمی است، گفت: «تا زمانی که سهم نهادهای شبهدولتی کاهش نیابد و فضا برای بخش خصوصی واقعی باز نشود، خصوصیسازی به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.»
خصوصیسازی؛ از اهداف عالی تا انحراف در اجرا
عالیپور با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی اصل ۴۴ در سال ۱۳۸۵، خاطرنشان کرد که هدف این سیاستها، کاهش بار مالکیت و مدیریتی دولت، افزایش بهرهوری و مشارکت عمومی در اقتصاد بود. اما در عمل، انحرافهایی بهوجود آمد که موجب فاصله گرفتن از اهداف اصلی شد. بسیاری از واگذاریها نه به بخش خصوصی واقعی، بلکه به نهادهای عمومی غیردولتی انجام گرفت.
مولدسازی؛ مفهومی متفاوت با خصوصیسازی
عالیپور تصریح کرد که مولدسازی داراییهای دولت با خصوصیسازی تفاوت دارد. در مولدسازی، هدف، بهرهبرداری بهتر از اموال بلااستفاده برای طرحهای نیمهتمام دولت است؛ در حالی که خصوصیسازی معطوف به انتقال مالکیت شرکتهای دولتی است.وی از موفقیت برخی پروژههای مولدسازی نام برد که منجر به تکمیل مراکز زیرساختی شدهاند.
بازنگری در قوانین و لزوم اصلاح حکمرانی اقتصادی
وی با بیان اینکه برخی قوانین بودجهای و تفسیری در سالهای گذشته موجب کندی روند واگذاریها شدهاند، بر ضرورت اجرای قوانین مرتبط با اصل ۴۴ و تفکیک دقیق میان دولت و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی تأکید کرد. به گفته او، نظام حکمرانی اقتصادی نیازمند بازطراحی است تا دولت نقش تسهیلگر و ناظر داشته باشد، نه تصدیگر
نقش مردم و نهادهای مدنی در موفقیت واگذاریها
عالیپور با تأکید بر اهمیت شفافسازی اطلاعات داراییها و ایجاد امکان مشارکت عمومی در مزایدهها، حضور نهادهای مردمی و بخش خصوصی را عامل مؤثری در تحقق عدالت و کارایی اقتصادی دانست. او اعلام کرد سامانه «ipo.ir» بستری برای اطلاعرسانی عمومی واگذاریهاست.
تجربیات جهانی و لزوم بومیسازی الگوها
وی با اشاره به تجربیات کشورهایی چون آلمان، گفت: «الگوهای موفق بینالمللی تنها در صورت تطبیق با ساختار اجتماعی و اقتصادی ایران قابل استفادهاند.» او تأکید کرد که خصوصیسازی نباید صرفاً نسخهبرداری از الگوهای غربی باشد بلکه باید با ملاحظات فرهنگی و اجرایی بومی تطبیق یابد.
مسیر آینده: مردممحوری، شفافیت، خروج تدریجی دولتعالیپور در پایان با تأکید بر اینکه واگذاری واقعی، مستلزم اراده، نظارت، و مشارکت مردمی است، گفت: «تا زمانی که سهم نهادهای شبهدولتی کاهش نیابد و فضا برای بخش خصوصی واقعی باز نشود، خصوصیسازی به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.»
برچسب ها : رئیس کل سازمان خصوصیسازی اقتصادسرآمد دولت
اخبار روز
-
ثبت بیش از ۳۷۷ هزار نفر مسافر هوایی در اربعین ۱۴۰۴ تا کنون
-
با کمبود جدی اتوبوس مواجهیم
-
پیام تبریک وزیر راه و شهرسازی در پی انتصاب علی لاریجانی به سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی
-
کم کاری وزارت نفت و صمت برای تأمین ناوگان اتوبوس اربعین
-
از واقعگرایی در سیاست تا خروج موثر دولت از تصدیگری
-
افزایش ۱۲ درصدی خروج زائران اربعین نسبت به سال گذشته
-
گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه با وزیر امور خارجه مصر
-
تولید 6100 کیلوگرم خمیر جلبک اسپیرولینا در فارس
-
نخستین نشست سرمایهگذاری در حوزه تولید، تکثیر و پرورش صدفهای خوراکی بومی خلیج فارس و دریای عمان
-
پاشینیان: توافق با آذربایجان فرصت اتصال ریلی با ایران را ایجاد میکند
-
بلیت پروازهای اربعین در روزهای کم تقاضا ۳.۵ میلیون اعلام شد
-
تجلیل فرمانده بسیج وزارت نفت از شرکت پالایش نفت تهران
-
سود ۱۹۰ریالی در مجمع پالایش نفت تهران تصویب شد
-
همه تلاشمان را برای خدماترسانی شایسته به زائران اربعین بهکار گرفتهایم
-
بازدید معاون فرهنگی ـ اجتماعی معاون اول رئیسجمهور از مرز شلمچه
-
باز شدن گره مذاکرات مستقیم ایران و FATF بعد از 6 سال
-
بازدید وزیر راه و شهرسازی از نقطه صفر مرزی در پایانه مرزی چذابه و بررسی تمهیدات سفرهای اربعین
-
رشد 71 درصدی تولید برق نیروگاه های خورشیدی
-
وزیر راه و شهرسازی وارد استان خوزستان شد
-
متعهد به ایجاد بستر ارتباط شفاف، موثر و به هنگام با رسانهها هستم