تاریخ انتشار:1404/6/3
تاسیس نخستین «شهر هوشمند دریایی ایران» در منطقه آزاد قشم
اقتصادسرآمد- عضو هیئت مدیره و معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد قشم، از آغاز رسمی فعالیتهای مربوط به تاسیس نخستین «شهر هوشمند دریایی ایران» در این منطقه خبر داد و گفت: با توجه به سیاستهای کلان کشور و تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه اقتصاد دریاپایه، جزیره قشم در حال تبدیل شدن به کانونی مهم برای متمرکزسازی فعالیتهای دریایی ایران است.
به گزارش اقتصادسرآمد، فرزین حقدل با بیان اینکه در دهههای گذشته اقتصاد ملی از ظرفیتهای عظیم دریایی فاصله گرفته بود، افزود: متأسفانه طی سالهای گذشته نوعی بیتوجهی به دریا و اقتصاد مبتنی بر آن در کشور وجود داشت، در حالی که بررسی های تاریخ نشان میدهد همه قدرتهای بزرگ جهانی از قرن هجدهم میلادی به بعد، با تکیه بر دریا به اقتدار اقتصادی و حاکمیتی دست یافتهاند. اکنون اما شرایط و ضرورتها ایجاب کرده است که به سمت دریا بازگردیم.
حقدل درباره پروژه شهر دریایی گفت: طرح ایجاد شهر دریایی قشم که بیش از یک دهه به دلیل تغییرات مدیریتی متوقف مانده بود، طی شش ماه اخیر با قدرت از سر گرفته شده است. در همین راستا، شرکت شهر دریایی قشم با مشارکت سازمان منطقه آزاد، دو شرکت زیرمجموعه (شرکت سرمایهگذاری و توسعه قشم و شرکت توسعه بنادر و فرودگاههای قشم) و همچنین دو مجموعه خارجی تأسیس شده است تا به عنوان توسعهدهنده (Developer)، کلیه فعالیتهای اقتصاد دریاپایه را سازماندهی و هدایت کند.
وی تصریح کرد: «شهر هوشمند دریایی ایران» مأموریت دارد همه حوزههای مرتبط با اقتصاد دریاپایه اعم از صنایع و تجارت دریایی، تعمیر و نگهداری، کشاورزی و شیلات دریایی، ورزشها و گردشگری دریایی را در یک چارچوب منسجم و هوشمند پیش ببرد. جانمایی این فعالیتها متناسب با ویژگیهای مختلف در چند نقطه از سواحل شمالی و جنوبی قشم انجام خواهد شد.
معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد قشم با تأکید بر اهمیت فناوریهای نوین در این پروژه خاطرنشان کرد: با توجه به سرعت تحولات جهانی در حوزه فناوری، بهویژه هوش مصنوعی، «شهر هوشمند دریایی ایران» باید از همان ابتدا بهعنوان یک شهر دریایی نسل جدید و کاملاً هوشمند طراحی شود. الگوهای موفق جهانی در سنگاپور، هنگکنگ و بوستون پیشروی ماست و تلاش خواهیم کرد خدمات و زیرساختهای «شهر هوشمند دریایی ایران» مطابق با استانداردهای پیشرفته بینالمللی ارائه شود.
حقدل در پایان افزود: خشکسالیهای اخیر و محدودیتهای منابع آبی در کشور، ضرورت انتقال جمعیت و صنایع به سواحل را دوچندان کرده است. بر همین اساس، دولت ایجاد شهرهای جدید در حاشیه سواحل جنوبی کشور را مصوب کرده و قشم به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ویژه، میتواند پیشگام این حرکت ملی باشد.
حقدل درباره پروژه شهر دریایی گفت: طرح ایجاد شهر دریایی قشم که بیش از یک دهه به دلیل تغییرات مدیریتی متوقف مانده بود، طی شش ماه اخیر با قدرت از سر گرفته شده است. در همین راستا، شرکت شهر دریایی قشم با مشارکت سازمان منطقه آزاد، دو شرکت زیرمجموعه (شرکت سرمایهگذاری و توسعه قشم و شرکت توسعه بنادر و فرودگاههای قشم) و همچنین دو مجموعه خارجی تأسیس شده است تا به عنوان توسعهدهنده (Developer)، کلیه فعالیتهای اقتصاد دریاپایه را سازماندهی و هدایت کند.
وی تصریح کرد: «شهر هوشمند دریایی ایران» مأموریت دارد همه حوزههای مرتبط با اقتصاد دریاپایه اعم از صنایع و تجارت دریایی، تعمیر و نگهداری، کشاورزی و شیلات دریایی، ورزشها و گردشگری دریایی را در یک چارچوب منسجم و هوشمند پیش ببرد. جانمایی این فعالیتها متناسب با ویژگیهای مختلف در چند نقطه از سواحل شمالی و جنوبی قشم انجام خواهد شد.
معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد قشم با تأکید بر اهمیت فناوریهای نوین در این پروژه خاطرنشان کرد: با توجه به سرعت تحولات جهانی در حوزه فناوری، بهویژه هوش مصنوعی، «شهر هوشمند دریایی ایران» باید از همان ابتدا بهعنوان یک شهر دریایی نسل جدید و کاملاً هوشمند طراحی شود. الگوهای موفق جهانی در سنگاپور، هنگکنگ و بوستون پیشروی ماست و تلاش خواهیم کرد خدمات و زیرساختهای «شهر هوشمند دریایی ایران» مطابق با استانداردهای پیشرفته بینالمللی ارائه شود.
حقدل در پایان افزود: خشکسالیهای اخیر و محدودیتهای منابع آبی در کشور، ضرورت انتقال جمعیت و صنایع به سواحل را دوچندان کرده است. بر همین اساس، دولت ایجاد شهرهای جدید در حاشیه سواحل جنوبی کشور را مصوب کرده و قشم به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ویژه، میتواند پیشگام این حرکت ملی باشد.
برچسب ها : شهر هوشمند دریایی ایران اقتصادسرآمد منطقه آزاد قشم
اخبار روز
-
بازدید قائممقام مدیرعامل راهآهن از ادارهکل راهآهن شرق
-
افتتاح مسیر جدید چین – قرقیزستان – ازبکستان؛ فرصت تازه برای کریدورهای ترانزیتی ایران
-
دیدار مدیرعامل راهآهن با خیر برجسته تبریزی
-
میز تجاری جمهوری آذربایجان در منطقه آزاد ارس برگزار شد
-
پایان عملیات اجرایی راهآهن چابهار-زاهدان تا ۶ ماه آینده
-
زمانی برای تزریق تسهیلات روسی به پروژه ریلی
-
چالشها ی پیشروی تعاونی ها در حوزه دریایی
-
انتقال آب از سد خالی «لار» در دستور کار!
-
دومین همایش توسعه دریامحور و بازشناسی فرصتها
-
ضرورت پایداری پیوند فرهنگی مردم و دریا
-
الزامات داوری دریایی قراردادهای اجاره کشتی
-
تشریح اهداف کلان توسعهای سازمان بنادر در سال آینده
-
۱۰ هزار دستگاه ماشینآلات، پشتوانۀ ایمنی راههای کشور
-
۳۰ درصد قیر تولیدی کشور در میان دستگاههای اجرایی توزیع میشود
-
اخذ صلاحیت حرفهای تولیدکنندگان آسفالت الزامی شد
-
واریز بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال به حساب اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان در مهرماه
-
بهرهبرداری از دو پروژه با حضور قائممقام مدیرعامل راهآهن
-
تقویت کریدور شمال- جنوب؛ اولویت راهآهن ایران در تعاملات با هند
-
از تبادل تجربیات فنی، تا سرمایهگذاری مشترک
-
تسهیل صدور مجوزهای آبزیپروری در شرق اصفهان
