تاریخ انتشار:1404/6/7
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان:
۵۰ درصد اراضی مسیر ریلی رشت- آستارا آزادسازی شد
اقتصادسرآمد- خط آهن رشت- آستارا مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان با اشاره به برخی دغدغههای زیست محیطی برای آزادسازی اراضی مسیر ریلی رشت – آستارا گفت: تاکنون ۵۰ درصد از اراضی این مسیر آزادسازی شده و احداث آن با کمترین آسیب زیست محیطی صورت گرفته است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، محمد پردل نژاد مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان، با بیان اینکه احداث مسیر ریلی رشت – آستارا به طول ۱۶۰ کیلومتر درحال اجراست، افزود: ۵۰ درصد از اراضی این مسیر تملک شده که طرف قرارداد اجرای عملیات پروژه یاد شده، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است.
به گفته پردل نژاد، هم اینک بستر احداث مسیر ریلی گفته شده در حال آماده سازی است و تاکنون نیم همت برای آزادسازی و تملک اراضی هزینه شده و اکنون اعتبار این پروژه از بودجه سنواتی در حال تامین شدن است.
وی گفت: برای تامین بودجه این مسیر ریلی قرار است بخشی از اعتبار از محل تهاتر نفت تامین شود و علاوه بر این مذاکراتی با کشور روسیه صورت گرفته که موافقتنامهای نیز بین دو کشور به امضاء رسیده است.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان ادامه داد: این موافقت نامه بین ۲ کشور اگر به قرارداد تجاری و اجرایی منجر شود با شرایطی که به تفاهم برسند، روسیه نیز در احداث این مسیر ریلی دخیل خواهد شد.
وی تصریح کرد: در زمان حاضر بر اساس قرارداد منعقد شده با قرارگاه خاتم الانبیاء عملیات زیرسازی و روسازی، پل سازی و خاکی توسط این قرارگاه انجام خواهد شد که هم اکنون مقدمات اولیه در حال اجراست.
پردل نژاد همچنین با اشاره به آخرین وضعیت پروژه ریلی رشت- آستارا، پیشرفت فیزیکی آن را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد عنوان و بیان کرد: احداث این مسیر ۴۸ ماه پیشبینی شده اما اجرای پروژهها وابسته به تامین بودجه مناسب و تخصیص به موقع است.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان با بیان اینکه اجرای هر پروژه مزایا و معایبی دارد، خاطرنشان کرد: نقاطی که احداث مسیر راه آهن رشت – آستارا در آن پیشبینی شده شالیزار هستند که مشکل منابع طبیعی و محیط زیستی ندارد؛ ضمن اینکه برای بیشتر این مسیر ساخت پل درنظر گرفته شده است.
پردل نژاد گفت: همچنین تاکنون بر اساس قرارداد ۴۰ کیلومتر پلسازی در مسیر ۱۶۰ کیلومتری ریلی رشت – آستارا پیشبینی شده که انتظار میرود با مطالعات و بازنگری طول پلهای این مسیر به ۸۰ کیلومتر افزایش یابد.
وی ادامه داد: فقط در رابطه با جنگل گیسوم ۲ خط فشار قوی وجود دارد که با وزارت نیرو هماهنگ شده و احداث این مسیر در نقاط دیگر به محیط زیست و منابع طبیعی آسیب وارد نمیکند.
پردل نژاد با اشاره به اهمیت احداث این پروژه برای کشورهای دیگر گفت: این مسیر ریلی کشورهای روسیه و شمال اروپا را به جنوب ایران متصل میکند و مثلاً باری که از هند به اروپا منتقل میشود تا ۴۰ درصد در زمان و هزینه برای آنها صرفهجویی و برای کشور درآمدزایی در پی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه احداث راه آهن توسعه اجتماعی، گردشگری و اقتصادی را بدنبال دارد، خاطر نشان کرد: پروژه ریلی رشت- آستارا یکی از مهمترین پروژههای ریلی کشور است که با تکمیل آن کریدور شمال – جنوب کامل میشود و مزایای اقتصادی خوبی را برای کشور به همراه خواهد داشت.
گفتنی است، کریدور شمال- جنوب، یکی از بزرگترین پروژه های ریلی کشور است که ایران را از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه و کشورهای اروپایی وصل میکند.
کریدور شمال- جنوب که بر اساس امضای توافقنامه ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۰ (۲۲ شهریور ۱۳۷۹) بین دولتهای ایران، روسیه و هند شکل گرفته است، اکنون بین ۱۳ کشور جمهوری آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، ارمنستان، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، روسیه، تاجیکستان، ترکیه و اوکراین به تصویب رسیده است که اروپای شمالی و غربی، فدراسیون روسیه، قفقاز، خلیج فارس (مسیر غربی)، آسیای مرکزی، خلیج فارس (مسیر شرقی) و دریای خزر، ایران و خلیج فارس (مسیر مرکزی) را به یکدیگر متصل میکند.
به گفته پردل نژاد، هم اینک بستر احداث مسیر ریلی گفته شده در حال آماده سازی است و تاکنون نیم همت برای آزادسازی و تملک اراضی هزینه شده و اکنون اعتبار این پروژه از بودجه سنواتی در حال تامین شدن است.
وی گفت: برای تامین بودجه این مسیر ریلی قرار است بخشی از اعتبار از محل تهاتر نفت تامین شود و علاوه بر این مذاکراتی با کشور روسیه صورت گرفته که موافقتنامهای نیز بین دو کشور به امضاء رسیده است.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان ادامه داد: این موافقت نامه بین ۲ کشور اگر به قرارداد تجاری و اجرایی منجر شود با شرایطی که به تفاهم برسند، روسیه نیز در احداث این مسیر ریلی دخیل خواهد شد.
وی تصریح کرد: در زمان حاضر بر اساس قرارداد منعقد شده با قرارگاه خاتم الانبیاء عملیات زیرسازی و روسازی، پل سازی و خاکی توسط این قرارگاه انجام خواهد شد که هم اکنون مقدمات اولیه در حال اجراست.
پردل نژاد همچنین با اشاره به آخرین وضعیت پروژه ریلی رشت- آستارا، پیشرفت فیزیکی آن را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد عنوان و بیان کرد: احداث این مسیر ۴۸ ماه پیشبینی شده اما اجرای پروژهها وابسته به تامین بودجه مناسب و تخصیص به موقع است.
مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان با بیان اینکه اجرای هر پروژه مزایا و معایبی دارد، خاطرنشان کرد: نقاطی که احداث مسیر راه آهن رشت – آستارا در آن پیشبینی شده شالیزار هستند که مشکل منابع طبیعی و محیط زیستی ندارد؛ ضمن اینکه برای بیشتر این مسیر ساخت پل درنظر گرفته شده است.
پردل نژاد گفت: همچنین تاکنون بر اساس قرارداد ۴۰ کیلومتر پلسازی در مسیر ۱۶۰ کیلومتری ریلی رشت – آستارا پیشبینی شده که انتظار میرود با مطالعات و بازنگری طول پلهای این مسیر به ۸۰ کیلومتر افزایش یابد.
وی ادامه داد: فقط در رابطه با جنگل گیسوم ۲ خط فشار قوی وجود دارد که با وزارت نیرو هماهنگ شده و احداث این مسیر در نقاط دیگر به محیط زیست و منابع طبیعی آسیب وارد نمیکند.
پردل نژاد با اشاره به اهمیت احداث این پروژه برای کشورهای دیگر گفت: این مسیر ریلی کشورهای روسیه و شمال اروپا را به جنوب ایران متصل میکند و مثلاً باری که از هند به اروپا منتقل میشود تا ۴۰ درصد در زمان و هزینه برای آنها صرفهجویی و برای کشور درآمدزایی در پی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه احداث راه آهن توسعه اجتماعی، گردشگری و اقتصادی را بدنبال دارد، خاطر نشان کرد: پروژه ریلی رشت- آستارا یکی از مهمترین پروژههای ریلی کشور است که با تکمیل آن کریدور شمال – جنوب کامل میشود و مزایای اقتصادی خوبی را برای کشور به همراه خواهد داشت.
گفتنی است، کریدور شمال- جنوب، یکی از بزرگترین پروژه های ریلی کشور است که ایران را از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه و کشورهای اروپایی وصل میکند.
کریدور شمال- جنوب که بر اساس امضای توافقنامه ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۰ (۲۲ شهریور ۱۳۷۹) بین دولتهای ایران، روسیه و هند شکل گرفته است، اکنون بین ۱۳ کشور جمهوری آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، ارمنستان، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، روسیه، تاجیکستان، ترکیه و اوکراین به تصویب رسیده است که اروپای شمالی و غربی، فدراسیون روسیه، قفقاز، خلیج فارس (مسیر غربی)، آسیای مرکزی، خلیج فارس (مسیر شرقی) و دریای خزر، ایران و خلیج فارس (مسیر مرکزی) را به یکدیگر متصل میکند.
برچسب ها : مسیر ریلی رشت- آستارا اقتصادسرآمد زیربناهای حمل و نقل گیلان
اخبار روز
-
زمانی برای تزریق تسهیلات روسی به پروژه ریلی
-
چالشها ی پیشروی تعاونی ها در حوزه دریایی
-
انتقال آب از سد خالی «لار» در دستور کار!
-
دومین همایش توسعه دریامحور و بازشناسی فرصتها
-
ضرورت پایداری پیوند فرهنگی مردم و دریا
-
الزامات داوری دریایی قراردادهای اجاره کشتی
-
تشریح اهداف کلان توسعهای سازمان بنادر در سال آینده
-
۱۰ هزار دستگاه ماشینآلات، پشتوانۀ ایمنی راههای کشور
-
۳۰ درصد قیر تولیدی کشور در میان دستگاههای اجرایی توزیع میشود
-
اخذ صلاحیت حرفهای تولیدکنندگان آسفالت الزامی شد
-
واریز بیش از ۱۶ هزار میلیارد ریال به حساب اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان در مهرماه
-
بهرهبرداری از دو پروژه با حضور قائممقام مدیرعامل راهآهن
-
تقویت کریدور شمال- جنوب؛ اولویت راهآهن ایران در تعاملات با هند
-
از تبادل تجربیات فنی، تا سرمایهگذاری مشترک
-
تسهیل صدور مجوزهای آبزیپروری در شرق اصفهان
-
۱۰ هزار دستگاه ماشینآلات، پشتوانۀ ایمنی راههای کشور
-
نگاه راهبردی به شرق با اتصال ریلی
-
رقابت ژئوپلیتیک برای نفوذ به بنادر شمال آفریقا
-
تمدید خشکسالی در تمام ایران
-
چشمانداز توافق «ترامپ» و «شیجیپینگ» بر کشتیرانی جهانی
