تاریخ انتشار:1404/6/13

از چابهار تا سن پترزبورگ، روی ریل دیپلماسی!
همزمان با اعلام خبر اتصال بندر اقیانویسی چابهار به شبکه ریلی کشور در آینده نزدیک از سوی رئیس جمهور، راه آهن نیز با به کارگیری دیپلماسی فعال در روسیه به دنبال اتصال بنادر جنوبی ایران به سن پترزبورگ است که این امر، کمک شایانی به راه اندازی هرچه سریعتر شاخه غربی کریدور شمال – جنوب خواهد کرد.
به اقتصادسرآمد، دکتر پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران در جریان برگزاری بیست و پنجمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در تیانجین چین از اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشوردر آینده نزدیک خبر داد. رئیس جمهور گفت: «با تلاشهای صورت گرفته بندر چابهار در اقیانوس هند به زودی به شبکه ریلی سراسری جمهوری اسلامی ایران متصل خواهد شد و تحول مهمی را در اتصال چین، کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به اقیانوس هند ایجاد خواهد نمود. سرمایهگذاران میتوانند برای توسعه و نیز ایجاد مراکز لجستیک در این بندر از تسهیلات و تخفیفات مختلف استفاده کنند».
افزایش شانس همگرایی میان شرکای کریدور شمال – جنوب
وضع تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران طی سال های اخیر سبب شد تا هندی ها به عنوان سرمایه گذار و پیمانکار اصلی ساخت بندر چابهار از ادامه سرمایه گذاری و ساخت این پروژه کنار بکشند. تلاش دهلی نو برای عدم درگیری و ایجاد تعارض با واشنگتن سبب شد تا علیرغم معافیت تحریمی صادر شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا در دوره نخست ریاست جمهوری دونالد ترامپ، هند علاقه چندانی به ادامه حضور در پروژه بزرگ چابهار از خود نشان نداده و ادامه کار را به دوران پس از حل و فصل مشکلات موجود میان تهران و واشنگتن موکول کند.
اما وضع تعرفه های گمرکی ۵۰ درصدی بر واردات کالا از هند به آمریکا را می توان سرآغاز تنشی کم سابقه در روابط میان دو کشور دانست. تعرفه های ۲۵ درصدی وضع شده از سوی دولت ترامپ اندکی پس از آنکه هند به صورت رسمی از ادامه خرید نفت روسیه علیرغم مخالفت شدید واشنگتن خبر داد، از سوی ترامپ به ۵۰ درصد افزایش یافت تا میزان تیرگی ایجاد شده در روبط دو طرف افزایش یابد.
از سوی دیگر، هند که به صورت سنتی رقیب چین در آسیا محسوب میشود، اکنون گام های بزرگی به سمت توسعه روابط خود با پکن و البته ادامه روابط گرم با روسیه حرکت کرده که برای اثبات این مدعا می توان به حضور «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد. مودی که پیشتر با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه دیدار کرده اکنون قرار است با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین و البته مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری کشورمان نیز دیدار کند. انتظار می رود موضوع از سرگیری حضور هند در پروژه کریدور شمال – جنوب و البته مساله ادامه ساخت بندر چابهار از جمله مواردی مهمی باشند که میان رهبران سه کشور مطرح شود.
اکنون با توجه به جو منفی ایجاد شده میان دهلی نو و واشنگتن، امید به افزایش حضور هند در پروژه چابهار به ویژه با تشویق روسیه نیز افزایش یافته است. روسیه که قرار است کار پروژه احداث خط رشت – آستارا را به زودی آغاز نماید، علاوه بر نیاز مبرمی که به تامین کالاهای مورد نیاز خود از سوی هند دارد، در صدد فروش ذغال سنگ صادراتی، موارد دارویی و کودهای شیمیایی خود به این کشور بوده و هندی ها نیز از مدت ها قبل به دنبال دستیابی به بازار کشورهای CIS هستند. اگرچه هنوز برای اظهار نظر در خصوص آینده روابط و همکاری های میان شرکای کریدور شمال – جنوب زودهنگام به نظر می رسد، اما دستکم می توان نسبت به بازگشت هند به چابهار ابراز امیدواری کرد.
تلاش راه آهن برای اتصال بنادر ریل پایه جنوب ایران به سن پترزبورگ
علاوه بر بندر چابهار، راه آهن به عنوان متولی اصلی کریدور شمال – جنوب، اکنون به دنبال اتصال دیگر بنادر ریل پایه جنوبی کشور یعنی بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی به بندر سن پترزبورگ است. دکتر ذاکری مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر اخیر خود به روسیه، با هدف شناسایی طرفیت بنادر ریل پایه این کشور به ویژه بندر سن پترزبورگ به عنوان غربی ترین بندر روسیه و نقطه اتصال آب های سرزمینی روسیه به آب های اروپا، از این مجتمع بندری بازدید کرد.
در همین راستا، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در نشستی با مسئولان بندر و راهآهن سنپترزبورگ، به معرفی ظرفیتها و زیرساختهای دو بندر ریلپایه شهید رجایی و امام خمینی پرداخت و پیشنهادهایی را در زمینه گسترش همکاریهای حملونقل کانتینری مطرح کردند. این نشست با تمرکز بر توسعه تبادلات تجاری در مسیر کریدور شمال – جنوب، بررسی راهکارهای احیای حملونقل ریلی و ارتقاء سطح هماهنگی بین دو کشور در زمینه لجستیک و حملونقل بینالمللی برگزار شد. بندر سنپترزبورگ، به عنوان یکی از بنادر مهم روسیه، دارای محوطه کانتینری به وسعت ۹۰ هکتار و چهار اسکله فعال است
افزایش شانس همگرایی میان شرکای کریدور شمال – جنوب
وضع تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران طی سال های اخیر سبب شد تا هندی ها به عنوان سرمایه گذار و پیمانکار اصلی ساخت بندر چابهار از ادامه سرمایه گذاری و ساخت این پروژه کنار بکشند. تلاش دهلی نو برای عدم درگیری و ایجاد تعارض با واشنگتن سبب شد تا علیرغم معافیت تحریمی صادر شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا در دوره نخست ریاست جمهوری دونالد ترامپ، هند علاقه چندانی به ادامه حضور در پروژه بزرگ چابهار از خود نشان نداده و ادامه کار را به دوران پس از حل و فصل مشکلات موجود میان تهران و واشنگتن موکول کند.
اما وضع تعرفه های گمرکی ۵۰ درصدی بر واردات کالا از هند به آمریکا را می توان سرآغاز تنشی کم سابقه در روابط میان دو کشور دانست. تعرفه های ۲۵ درصدی وضع شده از سوی دولت ترامپ اندکی پس از آنکه هند به صورت رسمی از ادامه خرید نفت روسیه علیرغم مخالفت شدید واشنگتن خبر داد، از سوی ترامپ به ۵۰ درصد افزایش یافت تا میزان تیرگی ایجاد شده در روبط دو طرف افزایش یابد.
از سوی دیگر، هند که به صورت سنتی رقیب چین در آسیا محسوب میشود، اکنون گام های بزرگی به سمت توسعه روابط خود با پکن و البته ادامه روابط گرم با روسیه حرکت کرده که برای اثبات این مدعا می توان به حضور «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد. مودی که پیشتر با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه دیدار کرده اکنون قرار است با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین و البته مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری کشورمان نیز دیدار کند. انتظار می رود موضوع از سرگیری حضور هند در پروژه کریدور شمال – جنوب و البته مساله ادامه ساخت بندر چابهار از جمله مواردی مهمی باشند که میان رهبران سه کشور مطرح شود.
اکنون با توجه به جو منفی ایجاد شده میان دهلی نو و واشنگتن، امید به افزایش حضور هند در پروژه چابهار به ویژه با تشویق روسیه نیز افزایش یافته است. روسیه که قرار است کار پروژه احداث خط رشت – آستارا را به زودی آغاز نماید، علاوه بر نیاز مبرمی که به تامین کالاهای مورد نیاز خود از سوی هند دارد، در صدد فروش ذغال سنگ صادراتی، موارد دارویی و کودهای شیمیایی خود به این کشور بوده و هندی ها نیز از مدت ها قبل به دنبال دستیابی به بازار کشورهای CIS هستند. اگرچه هنوز برای اظهار نظر در خصوص آینده روابط و همکاری های میان شرکای کریدور شمال – جنوب زودهنگام به نظر می رسد، اما دستکم می توان نسبت به بازگشت هند به چابهار ابراز امیدواری کرد.
تلاش راه آهن برای اتصال بنادر ریل پایه جنوب ایران به سن پترزبورگ
علاوه بر بندر چابهار، راه آهن به عنوان متولی اصلی کریدور شمال – جنوب، اکنون به دنبال اتصال دیگر بنادر ریل پایه جنوبی کشور یعنی بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی به بندر سن پترزبورگ است. دکتر ذاکری مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر اخیر خود به روسیه، با هدف شناسایی طرفیت بنادر ریل پایه این کشور به ویژه بندر سن پترزبورگ به عنوان غربی ترین بندر روسیه و نقطه اتصال آب های سرزمینی روسیه به آب های اروپا، از این مجتمع بندری بازدید کرد.
در همین راستا، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در نشستی با مسئولان بندر و راهآهن سنپترزبورگ، به معرفی ظرفیتها و زیرساختهای دو بندر ریلپایه شهید رجایی و امام خمینی پرداخت و پیشنهادهایی را در زمینه گسترش همکاریهای حملونقل کانتینری مطرح کردند. این نشست با تمرکز بر توسعه تبادلات تجاری در مسیر کریدور شمال – جنوب، بررسی راهکارهای احیای حملونقل ریلی و ارتقاء سطح هماهنگی بین دو کشور در زمینه لجستیک و حملونقل بینالمللی برگزار شد. بندر سنپترزبورگ، به عنوان یکی از بنادر مهم روسیه، دارای محوطه کانتینری به وسعت ۹۰ هکتار و چهار اسکله فعال است
برچسب ها : چابهار تا سن پترزبورگ اقتصادسرآمد رئیس جمهوری اسلامی ایران
اخبار روز
-
بازدید مدیران شرکت حملونقل توکا از غرفه گروه ادمیرال
-
تاکید معاون اجرایی رئیسجمهور برتسریع تکمیل طرحهای ریلی
-
از چابهار تا سن پترزبورگ، روی ریل دیپلماسی!
-
معاهده ۲۵ ساله ایران و چین؛ فرصتی برای جهش مناطق آزاد و بنادر کشور
-
قم یکی از کانونهای اصلی وفاق و انسجام ملی است
-
لزوم اجرای فاز نخست جایگزینی ۲۰ هزار دستگاه موتور برقی در شهر تهران
-
تحول در دیپلماسی حملونقل؛ روایت یک سال پرشتاب در وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم
-
مراسم نکوداشت پروفسور حسابی در تفرش
-
تنها نمایشگاه معتبر و قانونی عرصه حمل و نقل، نمایشگاه ششم است
-
برگزاری رویداد فناوری و کارآفرینی دریایی
-
پیوند ژئوپارک و هویت بومی
-
فراخوان ثبت نام نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوس در لرستان
-
زیرسازی، روسازی و بهره برداری از ۲۸۷ کیلومتر مسیر ریلی
-
ساماندهی ناوگان صیادی غرب هرمزگان با صدور ۱۵۷ گواهینامه جدید
-
ساحل دلوار تنگستان، آوردگاه مبارزه با استعمار انگلیس
-
آغاز بارگیری بیش از ۸۳ هزارتُن گندله آهن در بندر شهیدرجایی
-
افزایش 47 درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر شهید باهنر و شرق هرمزگان
-
امضای تفاهم نامه همکاریهای علمی و پژوهشی بنادر و دانشگاه آزاد خوزستان
-
همافزایی بندر با شقوق مختلف حملونقل شرط تحقق ترانزیت ۴۰ میلیون تنی
-
افزایش ظرفیت حمل و نقل هوایی کشور در سال اول دولت چهاردهم با ۳۰ فروند هواپیما و بالگرد