تاریخ انتشار:1404/6/15

پرداخت ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل ونقل جادهای
اقتصادسرآمد- معاون اعتبارات صندوق کارآفرینی امید از پرداخت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل و جادهای خبر داد و گفت: برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر نیز ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می شود.
به گزارش اقتصاد سرآمد، حمیدرضا گل محمدی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، درباره پرداخت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای اظهار داشت: پرداخت منابع مربوط به بند الف تبصرههای قانون بودجه سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با یک سال تاخیر همراه بود و اکنون مشغول پرداخت تسهیلات مربوط به تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ هستیم.
وی با بیان اینکه از محل این دو اعتبار، با وزارت راه و شهرسازی تفاهمنامهای تنظیم شده تا بخشی از بودجه صرف اتوبوسهای بینشهری شود، خاطر نشان کرد: طبق آمار، ناوگان حملونقل عمومی کشور حدود ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس بینشهری کم دارد؛ بودجهای از محل تبصره ۱۸ در دو سال اخیر برای بازسازی این اتوبوسها اختصاص یافته بود که البته بیشتر جنبه مُسکن داشت تا راهحل اساسی.
معاون صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه اقدام اصلی صندوق امید، انعقاد تفاهمنامههای مجزا با سازمان راهداری و حملونقل جادهای بوده است، افزود: این سازمان بهعنوان عامل اجرایی، حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرد. با توجه به اینکه در کشور شرکت سازنده فعال اتوبوس بینشهری با استانداردهای لازم نداریم، پروژه به دو بخش واردات اتوبوس و تولید داخلی تقسیم شد.
وی با اشاره به اینکه در بخش تولید داخلی، با شرکت عقاب افشان همکاری کردیم، تصریح کرد: این شرکت اتوبوسهایی تولید میکند که قطعات را از کشورهای مختلف جمعآوری کرده و مونتاژ کنند. مقرر شد هر اتوبوس ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کند.
گل محمدی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمتها، امروز قیمت هر اتوبوس حدود ۳۵ میلیارد تومان است و همین امر سبب شده تا استقبال چندانی از این طرح نشود. چرا که سرمایهگذاری در این حوزه با درآمد حاصل از فروش بلیت (مثلاً ۲۰۰ هزار تومان) توجیه اقتصادی ندارد.
کمبود اتوبوس در زمان اربعین مشهود است
گل محمدی با بیان اینکه در ایام اربعین، کمبود اتوبوس بهوضوح نمایان میشود، ادامه داد: به همین دلیل دولت مصوبهای صادر کرد تا از محل تفاهمنامهها تسهیلاتی پرداخت شود. البته این تفاهمنامهها با چالشهایی همراه بودند. در بخش تولید داخلی، وضعیت ساخت و تحویل اتوبوسها مشخص نبود. این شرکت داخلی نیز در نهایت ذیل تفاهمنامه وزارت راه و سازمان راهداری قرار گرفت و ۵۲ دستگاه اتوبوس معرفی کرد که معادل ۵۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بود. این تسهیلات به شرکت پرداخت میشود، نه به خریداران نهایی.
وی با بیان اینکه در بخش واردات، با دو شرکت بزرگ همکاری می کنیم تصریح کرد: یکی شرکت جوانسیر ایثار که ۴۵ دستگاه اتوبوس معرفی و ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرد و شرکت آررو (وابسته به علیبابا) که ۱۵ دستگاه اتوبوس معرفی و ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفت.
معاون اعتبارات صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه از ۵۲ دستگاه اتوبوس معرفیشده توسط عقاب افشان، تسهیلات حدود ۲۱ دستگاه پرداخت شده است، گفت: مشکل اصلی در تأمین و تحویل اتوبوسهای تولید داخل است. برای رفع این مشکل، ضمانتنامه واسطهای از شرکت دریافت کردیم تا تسهیلات زودتر پرداخت شود و تولید سرعت بگیرد. البته در ایلام نیز شرکتی به نام «سفر» درخواست ۱۰ دستگاه اتوبوس داشت که در حال بررسی درخواست آنها هستیم.
وی ادامه داد: در مجموع، از ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار، حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده یا آماده پرداخت است.تا پایان شهریور، برنامهریزی شده که ۱۲ دستگاه دیگر اضافه شود و ۱۲ میلیارد تومان دیگر پرداخت گردد به همین دلیل این تعداد به ۱۳۲ دستگاه خواهد رسید. اما برای حل اساسی این مشکل، باید دستگاههای اجرایی بودجههای خود را به این سمت هدایت کنند و دولت نیز تصمیمات جدیتری اتخاذ کند. منابع فعلی قطرهچکانی هستند و پاسخگوی نیاز نیستند.
گل محمدی با یادآوری این مطلب که در ایام پیک مانند نوروز، اربعین و اعیاد، کمبود اتوبوس بهشدت احساس میشود، افزود: خوشبختانه بخشی از این پروژه انجام شده و در حال تکمیل است. پرداختها بر اساس سند اتوبوس و شماره شاسی (VIN) انجام میشود. در واردات، با وجود سند و تأیید سازمان راهداری، تسهیلات مستقیم به اتوبوس تعلق میگیرد.
وی با بیان اینکه در تولید داخل، مانند ایرانخودرو و سایپا، تحویل اتوبوسها زمانبر است، خاطر نشان کرد: برای حل این مشکل، ضمانتنامه واسطهای دریافت کردیم تا قطعات تأمین شوند و تولید سرعت گیرد. از متقاضیان نیز چک دریافت میشود و پس از صدور سند، تسهیلات پرداخت خواهد شد.
پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای هر نیروگاه تجدیدپذیر تا ۵ مگاواتی
معاون اعتبارات صندوق کارآفرینی امید همچنین با اشاره به اینکه در حوزه پنلهای خورشیدی نیز تفاهمنامهای داشتیم، خاطر نشان کرد: برای نیروگاههای بین ۱۰۰ کیلووات تا یک مگاوات، تسهیلاتی بین ۲ تا ۲۰ میلیارد تومان پرداخت میشود. اخیراً قراردادهایی برای نیروگاههای ۵ مگاواتی نیز در حال نهایی شدن است. سازمان ساتبا از محل وزارت نیرو منابعی تأمین خواهد کرد و ما نیز همافزایی خواهیم داشت. هدف این است که از مقیاسهای کوچک به پروژههای بزرگتر حرکت کنیم و تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود.
وی با بیان اینکه از محل این دو اعتبار، با وزارت راه و شهرسازی تفاهمنامهای تنظیم شده تا بخشی از بودجه صرف اتوبوسهای بینشهری شود، خاطر نشان کرد: طبق آمار، ناوگان حملونقل عمومی کشور حدود ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس بینشهری کم دارد؛ بودجهای از محل تبصره ۱۸ در دو سال اخیر برای بازسازی این اتوبوسها اختصاص یافته بود که البته بیشتر جنبه مُسکن داشت تا راهحل اساسی.
معاون صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه اقدام اصلی صندوق امید، انعقاد تفاهمنامههای مجزا با سازمان راهداری و حملونقل جادهای بوده است، افزود: این سازمان بهعنوان عامل اجرایی، حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرد. با توجه به اینکه در کشور شرکت سازنده فعال اتوبوس بینشهری با استانداردهای لازم نداریم، پروژه به دو بخش واردات اتوبوس و تولید داخلی تقسیم شد.
وی با اشاره به اینکه در بخش تولید داخلی، با شرکت عقاب افشان همکاری کردیم، تصریح کرد: این شرکت اتوبوسهایی تولید میکند که قطعات را از کشورهای مختلف جمعآوری کرده و مونتاژ کنند. مقرر شد هر اتوبوس ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کند.
گل محمدی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمتها، امروز قیمت هر اتوبوس حدود ۳۵ میلیارد تومان است و همین امر سبب شده تا استقبال چندانی از این طرح نشود. چرا که سرمایهگذاری در این حوزه با درآمد حاصل از فروش بلیت (مثلاً ۲۰۰ هزار تومان) توجیه اقتصادی ندارد.
کمبود اتوبوس در زمان اربعین مشهود است
گل محمدی با بیان اینکه در ایام اربعین، کمبود اتوبوس بهوضوح نمایان میشود، ادامه داد: به همین دلیل دولت مصوبهای صادر کرد تا از محل تفاهمنامهها تسهیلاتی پرداخت شود. البته این تفاهمنامهها با چالشهایی همراه بودند. در بخش تولید داخلی، وضعیت ساخت و تحویل اتوبوسها مشخص نبود. این شرکت داخلی نیز در نهایت ذیل تفاهمنامه وزارت راه و سازمان راهداری قرار گرفت و ۵۲ دستگاه اتوبوس معرفی کرد که معادل ۵۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بود. این تسهیلات به شرکت پرداخت میشود، نه به خریداران نهایی.
وی با بیان اینکه در بخش واردات، با دو شرکت بزرگ همکاری می کنیم تصریح کرد: یکی شرکت جوانسیر ایثار که ۴۵ دستگاه اتوبوس معرفی و ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرد و شرکت آررو (وابسته به علیبابا) که ۱۵ دستگاه اتوبوس معرفی و ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفت.
معاون اعتبارات صندوق کارآفرینی امید با اشاره به اینکه از ۵۲ دستگاه اتوبوس معرفیشده توسط عقاب افشان، تسهیلات حدود ۲۱ دستگاه پرداخت شده است، گفت: مشکل اصلی در تأمین و تحویل اتوبوسهای تولید داخل است. برای رفع این مشکل، ضمانتنامه واسطهای از شرکت دریافت کردیم تا تسهیلات زودتر پرداخت شود و تولید سرعت بگیرد. البته در ایلام نیز شرکتی به نام «سفر» درخواست ۱۰ دستگاه اتوبوس داشت که در حال بررسی درخواست آنها هستیم.
وی ادامه داد: در مجموع، از ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار، حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده یا آماده پرداخت است.تا پایان شهریور، برنامهریزی شده که ۱۲ دستگاه دیگر اضافه شود و ۱۲ میلیارد تومان دیگر پرداخت گردد به همین دلیل این تعداد به ۱۳۲ دستگاه خواهد رسید. اما برای حل اساسی این مشکل، باید دستگاههای اجرایی بودجههای خود را به این سمت هدایت کنند و دولت نیز تصمیمات جدیتری اتخاذ کند. منابع فعلی قطرهچکانی هستند و پاسخگوی نیاز نیستند.
گل محمدی با یادآوری این مطلب که در ایام پیک مانند نوروز، اربعین و اعیاد، کمبود اتوبوس بهشدت احساس میشود، افزود: خوشبختانه بخشی از این پروژه انجام شده و در حال تکمیل است. پرداختها بر اساس سند اتوبوس و شماره شاسی (VIN) انجام میشود. در واردات، با وجود سند و تأیید سازمان راهداری، تسهیلات مستقیم به اتوبوس تعلق میگیرد.
وی با بیان اینکه در تولید داخل، مانند ایرانخودرو و سایپا، تحویل اتوبوسها زمانبر است، خاطر نشان کرد: برای حل این مشکل، ضمانتنامه واسطهای دریافت کردیم تا قطعات تأمین شوند و تولید سرعت گیرد. از متقاضیان نیز چک دریافت میشود و پس از صدور سند، تسهیلات پرداخت خواهد شد.
پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای هر نیروگاه تجدیدپذیر تا ۵ مگاواتی
معاون اعتبارات صندوق کارآفرینی امید همچنین با اشاره به اینکه در حوزه پنلهای خورشیدی نیز تفاهمنامهای داشتیم، خاطر نشان کرد: برای نیروگاههای بین ۱۰۰ کیلووات تا یک مگاوات، تسهیلاتی بین ۲ تا ۲۰ میلیارد تومان پرداخت میشود. اخیراً قراردادهایی برای نیروگاههای ۵ مگاواتی نیز در حال نهایی شدن است. سازمان ساتبا از محل وزارت نیرو منابعی تأمین خواهد کرد و ما نیز همافزایی خواهیم داشت. هدف این است که از مقیاسهای کوچک به پروژههای بزرگتر حرکت کنیم و تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود.
برچسب ها : ناوگان حمل و نقل جادهای اقتصادسرآمد تسهیلات صندوق کارآفرینی امید
اخبار روز
-
تفاهمنامه همکاریهای لجستیکی میان شرکت راهآهن و شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران امضا شد
-
توسعه سامانه پایش و ارزیابی طرحهای شهری در ۳۱ استان کشور
-
انتصاب سرپرست اداره کل شیلات استان خوزستان
-
دومین مجوز فعالیت زنجیره ارزش آبزیان توسط سازمان شیلات ایران، فعال شد
-
حمل ۲۳۵ میلیون تن کالا در پنج ماه
-
کریدور زنگزور تهدید است یا مزیت ژئوپلیتیکی برای ایران؟
-
خط ریلی رشت - آستارا؛ تاکنون ۷۰ کیلومتر از مسیر آزادسازی شده است
-
پرداخت ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل ونقل جادهای
-
ازسر گیری پروازهای «هما» از تهران و شیراز به بندرلنگه پس از وقفه پروازی
-
ارتباط مستقیم با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور
-
دفاتر خدمات هوشمند مناطق آزاد به ایستگاه سوم رسید
-
بازدید وزیر راه و شهرسازی از آخرین مراحل اجرایی باند شرقی منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال
-
پیام وزیر راه و شهرسازی به مناسبت هفته وحدت
-
حضور اتحادیه مالکان کشتی در نهمین نمایشگاه حمل و نقل هنوز مشخص نیست
-
اعلام پشتیبانی بیدریغ بانک اقتصادنوین از توسعه شهر مقدس مشهد
-
فراهم شدن امکان معرفی سپردههای بانک پاسارگاد برای ثبتنام در «طرح عرضه خودروهای وارداتی برقی»
-
امضای تفاهمنامه همکاری بانک سپه و دانشگاه علوم پزشکی همدان در نشست مشترک مدیران استانی
-
تامین مالی ۱۱ هزار میلیارد ریالی نهضت ملی مسکن در منطقه مرکز تهران
-
نئوبانک بانک سینا با نام «گرینبانک» رونمایی میشود
-
عملیات اجرایی تعریض کمربندی ایذه آغاز شد