تاریخ انتشار:1404/6/15

خط ریلی رشت - آستارا؛ تاکنون ۷۰ کیلومتر از مسیر آزادسازی شده است
اقتصادسرآمد- مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تاکنون ۷۰ کیلومتر از پروژه ریلی رشت - آستارا به عنوان حلقه نهایی کریدور بینالمللی شمال - جنوب تملک شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران پروژه ریلی رشت - آستارا را بخش حیاتی و حلقه مفقوده کریدور بینالمللی حمل و نقل شمال به جنوب عنوان کرد و گفت: این خط ریلی نقش بسیار مهم و کلیدی در اتصال ترانزیتی ایران به منطقه قفقاز، روسیه و مناطق اسکاندیناوی و اروپا دارد.
وی افزود: هر هفته بیش از سه کیلومتر از مسیر ریلی رشت - آستارا تملک شده و آزادسازی میشود. تاکنون ۷۰ کیلومتر از خط ریلی رشت -آستارا به عنوان حلقه نهایی کریدور بینالمللی شمال - جنوب تملک شده است و این عملیات با قدرت همچنان ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت راهآهن با تاکید بر اینکه دولت، وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با جدیت و حساسیت ویژهای این طرح را دنبال کرده و اجرایی میکند، تصریح کرد: پیش بینی میشود ظرف ۲ تا سه ماه آینده شرکت پیمانکار مورد نظر این پروژه مهم اقتصادی کشور و منطقه را زیر عملیات اجرایی ببرد.
ذاکری گفت: شرکت پیمانکاری مزبور اکنون در حال نمونه برداری و گمانه زنیها برای انجام آزمایشات ژئوتکنیکی زمین و نیز بررسیهای علمی و فنی زیرسازی خط ریلی است که امیدواریم با اتمام تملک کامل این مسیر، فاز اجرایی آن به زودی و بلافاصله شروع شود.
وی با اشاره به سفر اخیر خود به کشورهای روسیه و بلاروس، محور اصلی مذاکرات صورت گرفته با مقامات راه آهن این ۲ کشور را تمرکز بر اجرا و اتمام کریدور شمال- جنوب به عنوان یکی از بزرگترین پروژههای ریلی کشور و منطقه عنوان کرد و افزود: طرفهای مقابل نیز به دلیل شرایط جدید منطقه و جنگ اوکراین به شدت علاقمند به بهره برداری از این خط ریلی هستند.
ذاکری ادامه داد: با توجه به شرایط موجود منطقه و حوزه قفقاز، ارتباطات ریلی و باری روسیه و بلاروس جز از طریق کریدور شمال - جنوب ممکن نیست و تنها از این طریق است که آنها میتوانند به دریاهای آزاد راه پیدا کنند که با توجه به تهدیدات امنیت دریایی مسیر ایران بهترین و امنترین مسیر به شمار میرود.
وی مذاکرات با طرفهای روسی برای فعال سازی کریدور شمال جنوب را بسیار مفید و مؤثر دانست و گفت: حلقه مفقوده این مسیر خط ریلی رشت - آستارا است که باید تلاش شود در سریعترین زمان ممکن این مسیر به بهره برداری رسیده و از منافع سرشار اقتصادی آن ایران اسلامی استفاده کند.
مدیرعامل راه آهن بیان کرد: مقامات روسی به شدت علاقمند به انتقال بار از طریق ایران به مرز هرات را دارند و طرفهای بلاروس نیز مشتاق انتقال محصولات کشاورزی به خصوص غلات به مرز پاکستان هستند که با اتمام خط ریلی رشت - آستارا این امکان محقق میشود.
وی افزود: هر هفته بیش از سه کیلومتر از مسیر ریلی رشت - آستارا تملک شده و آزادسازی میشود. تاکنون ۷۰ کیلومتر از خط ریلی رشت -آستارا به عنوان حلقه نهایی کریدور بینالمللی شمال - جنوب تملک شده است و این عملیات با قدرت همچنان ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت راهآهن با تاکید بر اینکه دولت، وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با جدیت و حساسیت ویژهای این طرح را دنبال کرده و اجرایی میکند، تصریح کرد: پیش بینی میشود ظرف ۲ تا سه ماه آینده شرکت پیمانکار مورد نظر این پروژه مهم اقتصادی کشور و منطقه را زیر عملیات اجرایی ببرد.
ذاکری گفت: شرکت پیمانکاری مزبور اکنون در حال نمونه برداری و گمانه زنیها برای انجام آزمایشات ژئوتکنیکی زمین و نیز بررسیهای علمی و فنی زیرسازی خط ریلی است که امیدواریم با اتمام تملک کامل این مسیر، فاز اجرایی آن به زودی و بلافاصله شروع شود.
وی با اشاره به سفر اخیر خود به کشورهای روسیه و بلاروس، محور اصلی مذاکرات صورت گرفته با مقامات راه آهن این ۲ کشور را تمرکز بر اجرا و اتمام کریدور شمال- جنوب به عنوان یکی از بزرگترین پروژههای ریلی کشور و منطقه عنوان کرد و افزود: طرفهای مقابل نیز به دلیل شرایط جدید منطقه و جنگ اوکراین به شدت علاقمند به بهره برداری از این خط ریلی هستند.
ذاکری ادامه داد: با توجه به شرایط موجود منطقه و حوزه قفقاز، ارتباطات ریلی و باری روسیه و بلاروس جز از طریق کریدور شمال - جنوب ممکن نیست و تنها از این طریق است که آنها میتوانند به دریاهای آزاد راه پیدا کنند که با توجه به تهدیدات امنیت دریایی مسیر ایران بهترین و امنترین مسیر به شمار میرود.
وی مذاکرات با طرفهای روسی برای فعال سازی کریدور شمال جنوب را بسیار مفید و مؤثر دانست و گفت: حلقه مفقوده این مسیر خط ریلی رشت - آستارا است که باید تلاش شود در سریعترین زمان ممکن این مسیر به بهره برداری رسیده و از منافع سرشار اقتصادی آن ایران اسلامی استفاده کند.
مدیرعامل راه آهن بیان کرد: مقامات روسی به شدت علاقمند به انتقال بار از طریق ایران به مرز هرات را دارند و طرفهای بلاروس نیز مشتاق انتقال محصولات کشاورزی به خصوص غلات به مرز پاکستان هستند که با اتمام خط ریلی رشت - آستارا این امکان محقق میشود.
برچسب ها : پروژه ریلی رشت - آستارا اقتصادسرآمد مدیرعامل راه آهن
اخبار روز
-
تفاهمنامه همکاریهای لجستیکی میان شرکت راهآهن و شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران امضا شد
-
توسعه سامانه پایش و ارزیابی طرحهای شهری در ۳۱ استان کشور
-
انتصاب سرپرست اداره کل شیلات استان خوزستان
-
دومین مجوز فعالیت زنجیره ارزش آبزیان توسط سازمان شیلات ایران، فعال شد
-
حمل ۲۳۵ میلیون تن کالا در پنج ماه
-
کریدور زنگزور تهدید است یا مزیت ژئوپلیتیکی برای ایران؟
-
خط ریلی رشت - آستارا؛ تاکنون ۷۰ کیلومتر از مسیر آزادسازی شده است
-
پرداخت ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل ونقل جادهای
-
ازسر گیری پروازهای «هما» از تهران و شیراز به بندرلنگه پس از وقفه پروازی
-
ارتباط مستقیم با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور
-
دفاتر خدمات هوشمند مناطق آزاد به ایستگاه سوم رسید
-
بازدید وزیر راه و شهرسازی از آخرین مراحل اجرایی باند شرقی منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال
-
پیام وزیر راه و شهرسازی به مناسبت هفته وحدت
-
حضور اتحادیه مالکان کشتی در نهمین نمایشگاه حمل و نقل هنوز مشخص نیست
-
اعلام پشتیبانی بیدریغ بانک اقتصادنوین از توسعه شهر مقدس مشهد
-
فراهم شدن امکان معرفی سپردههای بانک پاسارگاد برای ثبتنام در «طرح عرضه خودروهای وارداتی برقی»
-
امضای تفاهمنامه همکاری بانک سپه و دانشگاه علوم پزشکی همدان در نشست مشترک مدیران استانی
-
تامین مالی ۱۱ هزار میلیارد ریالی نهضت ملی مسکن در منطقه مرکز تهران
-
نئوبانک بانک سینا با نام «گرینبانک» رونمایی میشود
-
عملیات اجرایی تعریض کمربندی ایذه آغاز شد