تاریخ انتشار:1404/8/10
یکپارچه‌سازی سامانه تعرفه‌ای و استفاده از فناوری‌های نوین در شهر لجستیک تهران

مدیرعامل راه آهن خبر داد:

یکپارچه‌سازی سامانه تعرفه‌ای و استفاده از فناوری‌های نوین در شهر لجستیک تهران

اقتصادسرآمد- مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: استفاده از ظرفیت فناوری‌های نو همچون اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی و همچنین یکپارچه سازی سامانه تعرفه‌ای، دو موضوع اساسی است که در راه‌اندازی شهر لجستیک تهران مد نظر است.

 به گزارش اقتصادسرآمد، جبارعلی ذاکری روز شنبه در خاتمه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در جمع خبرنگاران افزود: بندر خشک آپرین بزرگترین بندر خشک ریلی کشور است که در نزدیکی آن شهر فرودگاهی به عنوان یک مرکز لجستیک هوایی وجود دارد.
 
وی گفت: برای اینکه این دو مجموعه به «شهر لجستیکی تهران» تبدیل شوند، باید ابتدا شقوق مختلف حمل و نقلی با هم ترکیب می‌شدند. این اتفاق با امضای تفاهمنامه همکاری مشترک در روز جاری و در عمل بهره‌مندی شهر فرودگاهی از ظرفیت ریلی ممکن می‌شود و راه آهن و شرکت‌های حمل و نقلی می‌توانند از ظرفیت‌های شهر فرودگاهی نیز بهره‌مند شوند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان‌کرد: با تفاهم امروز سه شق حمل و نقلی ریلی، جاده‌ای و هوایی در شهر لجستیک تهران فعال خواهند شد؛ به عبارتی در عین حال که هر یک به طور مستقل زیر نظر مجموعه‌های خودشان مدیریت می‌شوند، برای هم‌افزایی، سر و شکل دادن شهر لجستیک و استفاده از ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذای‌های صورت گرفته، این اقدام انجام خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه الگوهای مشابه زیادی در جهان وجود دارد که در اجرای شهر لجستیک تهران از آنها استفاده شده است، ابراز امیدواری کرد: این دو مجموعه بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر در منطقه نقش آفرینی بهتری داشته باشند.
 
مدیرعامل راه آهن ادامه‌داد: مطابق این طرح، بندر خشک آپرین به طور مستقل به فرودگاه امام متصل خواهد شد که جزئیات طراحی آن در چند گزینه پیش بینی شده است.
 
وی اظهار داشت: در شهر لجستیک تهران، ابتدا بارهای خرده و عمده متمرکز شده و سپس از طریق سامانه‌های هوشمند بازتوزیع می‌شود که بازتوزیع آنها ممکن است از طریق شبکه ریلی یا جاده‌ای انجام شود.
 
این مقام مسئول یادآور شد: توسعه بندر خشک آپرین توسط یک شرکت خارجی انجام شده که آن شرکت از همان ابتدا هوشمند شدن آنجا را مد نظر قرار داده است.
 
ذاکری اضافه کرد: از ۷۰۰ هکتار زمینی که در بندر خشک آپرین موجود است، تاکنون ۵۵ هکتار در فاز نخست توسعه داده شده و به بهره‌برداری رسیده است. در فاز دوم، توسعه ۲۰۰ هکتاری را در دستور کار خواهیم داشت که تاکنون ۱۳ شرکت برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
وی گفت: اکنون مجوز تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها اخذ و قراردادهایشان منعقد شده است و امیدواریم عملیات اجرایی آنها به زودی آغاز شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: یکی از مواردی که به همه این شرکت‌ها به عنوان تکلیف اعلام شده، استفاده از ظرفیت فناوری‌های نو همچون اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی است که این مهم به طور قطع مدت زمان ماندگاری کالاها را کاهش داده و برنامه‌ریزی ورود و خروج کالاها را تسهیل خواهد کرد.
 
وی تصریح کرد: «یکپارچه سازی سامانه تعرفه‌ای» موضوع بسیار مهم دیگری برای شهر لجستیک تهران است که هر چند زمان بر بوده، اما باید در دستور کار قرار بگیرد تا بتوانیم از سامانه تعرفه‌ای واحد تبعیت کنیم.
 
 با توجه به آیین نامه مراکز لجستیک (مصوب نشست ۲۰۲ شورای عالی ترابری کشور) و سند آمایش، صورت‌جلسه پنجمین نشست کمیسیون تخصصی ستاد مراکز لجستیک در سال ۱۴۰۳ در خصوص مکانیابی شهر لجستیک تهران و بند های ۹، ۱۰ و ۱۱ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه ابلاغی رهبر معظم انقلاب مرتبط با توسعه زیرساخت های لازم در جهت تبدیل ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حمل و نقل و تحقق سیاست های کلی آمایش سرزمین، این تفاهم‌نامه با هدف تقویت زیرساخت های لجستیک در ایستگاه راه آهن آپرین و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تحت عنوان «شهر لجستیک تهران» جهت پشتیبانی از بازار بزرگ عرضه و تقاضای تهران و همچنین کاهش هزینه های حمل و نقل تهیه و منعقد شد.
 
این تفاهمنامه به امضای مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به نمایندگی رامین کاشف آذر به سمت سرپرست و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی جبارعلی ذاکری به سمت رئیس هیات مدیره و مدیرعامل رسید.
 

برچسب ها : لجستیک تهران اقتصادسرآمد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)

اخبار روز
ضمیمه