تاریخ انتشار:1404/8/14
«روایت آبی» محفلی ارزشمند برای اهالی رسانه های دریایی کشور

رویداد رسانه‌ای «نون» در جم - عسلویه برگزار می‌کند؛

«روایت آبی» محفلی ارزشمند برای اهالی رسانه های دریایی کشور

اقتصادسرآمد- برنامه ای تحت عنوان «روایت آبی» با حضور جمعی از اصحاب رسانه از 5 استان ساحلی کشور در حال برگزاری است. این محفل رسانه ای با هدف تقویت رسانه های دریایی شکل گرفته است. تبادل اندیشه و تجربه و آموزش با حضور استادان و صاحبنظران رسانه و دریا از ویژگی برجسته این رویداد جالب و اثربخش است.

به گزارش اقتصادسرآمد، این برنامه با گرایش جشنواره ای به نام «نون» در حال برگزاری است و با داوری استادان بنامی چون شکرخواه، صدیقی و قاضی زاده همراه است تا به برگزیدگان هدایایی تقدیم شود.
«بیشترین اثربخشی در معرفی دریا و فعالیت های دریایی» مهم ترین شاخصی است که رسانه های دریایی استان های ساحلی را محک زده است. با توجه به این که در شرایط کنونی کشور و تلاش برای توسعه دریایی، رسانه ها می توانند در مهاجرت معکوس از خشکی به دریا، گرایش سرمایه ها و سرمایه گذاری در فعالیت های دریایی و به طور کلی ترجیح زندگی دریایی به زندگی کویری، نقش برجسته و موثری دارند، انگیزاندن رسانه ها و اهالی قلم دریایی می تواند خون تازه ای در قلم دریا وارد کند و حال و هوای دریایی به جامعه ببخشد؛ از این روست که اقدام به برگزاری محفل جشنواره ای رسانه ها در بوشهر اقدامی بسیار کارساز و قابل تحسین است. 

آموزش دریا به رسانه
محمد راستاد، خسرو سرایی و محمد ولی زاده در این برنامه کارگاه آموزشی برگزار خواهند که در در آن، تلاش می کنند دریا و فعالیت های دریایی را بیش از پیش به اهالی دریا معرفی کنند. 
این اقدام نیز بسیار جالب و اثربخش است و البته حیف است که در حیطه رسانه های چند استان ساحلی محدود شود؛ زیرا سایر استان‌ها هم برای توسعه دریایی باید حرکت کنند و نیز نیاز سایر استان‌ها بیش از رسانه های استان های ساحلی است؛ زیرا استان‌های ساحلی مستقیم با پدیده‌های مرتبط با دریا از کشتی و بار و بندر گرفته تا حمل و نقل و لجستیک و... برخورد و مراوده دارند و این استان‌های غیرساحلی هستند که نیاز بیشتری به آگاهی دریایی دارند. 

گستره ملی رسانه‌های دریایی
آن چه که روزنامه دریایی اقتصادسرآمد در این یادداشت لازم است مورد تاکید قرار می‌دهد، همانا جنبه سراسری و ملی رسانه برای دریاست. اگر قرار است «توسعه دریایی در ایران رخ دهد» و اگر قرار است «گنج پنهان، کشف شود» و اگر قرار است که رشد اقتصادی ایران با بهره گیری از توانمندی اقتصاد دریا شکوفاتر شود، لازم است که سرمایه های اجتماعی و مالی از سراسر ایران به سمت دریا حرکت کند و این ممکن نیست مگر با فرهنگ سازی و آگاه سازی تمام جامعه ایرانی. 
توسعه با چند استان با جمعیت اندک اتفاق نمی‌افتد. این یک واقعیتی است که باید همه بپذیریم. توسعه متوازن و همه جانبه دریایی در همه ابعاد صنعتی، بازرگانی، حمل و نقل و... همه به یک فرایند ملی و یک گرایش قوی ملی نیاز دارد. تا زمانی که مردم ایران، کشور خود را دریایی ندانند و تا زمانی که دریاگریزی داشته باشند و تا زمانی که از زندگی در صفای ساحل و دریا لذت نبرند و تا زمانی که ذائقه دریایی پیدا نکنند و تا زمانی که از خشکی به سمت دریا مهاجرت نکنند، نمی‌توان انتظار توسعه داشت. توسعه صرفا به معنای ساخت فیزیکی بندر و لنگرگاه نیست. نیروی انسانی اساس توسعه واقعی است. زمانی که سواحل ما انباشته از جمعیت شد، آن گاه توسعه دریایی معنا پیدا می‌کند.
همه این‌ها در گرو رسانه است با همه ابعاد و توانمندی‌ها. هم اهل قلم دریایی قوی و هم رسانه های مقتدر. آن هم نه در چند استان ساحلی که در مجموع کمتر از 20 درصد جمعیت ایران را در بر گرفته‌اند؛ بلکه در شاکله کل جمعیت و در گستره تمام ایران. 
چه خوب است که این برنامه ارزشمند، مستمر و سراسری شود با محوریت استان ساحلی بوشهر، از حصر استان ساحلی خارج و به وسعت ایران دریایی برسد. 

 

برچسب ها : روایت آبی اقتصادسرآمد اهالی رسانه های دریایی کشور

اخبار روز
ضمیمه