تاریخ انتشار:1404/8/17
نخستین قطار باری روسیه وارد بندر خشک آپرین شد
اقتصادسرآمد- نخستین قطار باری برنامه ریزی شده از روسیه به بندر خشک آپرین وارد شد که گامی مهم در تقویت روابط تجاری میان ایران و روسیه و آغازی بر حرکتهای منظم قطار میان ایران، روسیه و کشورهای همسایه آسیای مرکزی است.
به گزارش اقتصادسرآمد، نخستین قطار باری برنامه ریزی شده از روسیه به بندر خشک آپرین در ایران وارد شد. این قطار شامل ۶۲ کانتینر ۴۰ فوتی حامل کاغذ، خمیر کاغذ و سایر مشتقات کاغذ است که مقصد آنها ایران و عراق است.
این قطار سفر خود را از ۹۰۰ کیلومتری شمال مسکو آغاز کرده و با عبور از کشورهای روسیه، قزاقستان و ترکمنستان، از مرز «اینچهبرون» وارد ایران شده و در مدت ۱۲ روز به بندر خشک آپرین رسیده است.
تشکیل چنین قطاری در این مقیاس، نیازمند هماهنگی گسترده میان نهادهای متعدد از جمله راهآهن کشورهای مسیر، گمرکات، فورواردرهای ریلی، صاحبان کالا و گیرندگان محموله بوده است.
این موفقیت، دستاوردی بزرگ برای کریدور شمال- جنوب به شمار میآید.
این رویداد نه تنها گامی مهم در تقویت روابط تجاری میان ایران و روسیه است، بلکه آغازی بر حرکتهای منظم قطار میان ایران، روسیه و کشورهای همسایه آسیای مرکزی محسوب میشود.
مرتضی جعفری معاون بازرگانی و بهرهبرداری راهآهن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این مراسم گفت: از خرداد ماه امسال که نخستین قطار از چین وارد بندر خشک ریلی آپرین شد، تاکنون ۳۰ قطار وارد این بندر خشک شده است.
وی بیان داشت: در حال هماهنگی برای توسعه این قطارها هستیم و به کشورهایی که دسترسی ریلی نداریم بار با کامیون ارسال خواهد شد.
جعفری خاطرنشان کرد: طی هماهنگیهای انجام شده با سایر کشورهای منطقه و cis ، در تلاشیم ایران به قطب صادرات، واردات و ترانزیت در بین کشورهای اطراف تبدیل شود.
در این مراسم اولگ پولییف مدیرعامل لجستیک راه آهن روسیه اظهار داشت: لجستیک حوزهای است که توسعه آن نه فقط به عوامل اقتصادی، بلکه به مسائل سیاسی نیز وابسته است.
وی یادآور شد: پاییز ۲۰۰۲ نخستین قطار از مسکو به سمت بندرعباس حرکت کرد که در مدت زمان طولانی و با صرف هزینه بالا به مقصد رسید، اما امروز و با تلاشهای انجام شده از سوی شرکتها و مسئولان کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و ایران، این مسیر به ۱۵ روز کاهش یافته و هزینهها نصف شده است.
مدیرعامل لجستیک راه آهن روسیه با بیان اینکه امروز نقطه آغاز یک مسیر جدید است و همه تلاش خود را برای توسعه مسیر به کار خواهیم بست، تاکید کرد: ترمینال لجستیک آپرین در مکان درستی ایجاد شده و تقاطع بین کریدورهای مختلف است و آینده روشنی خواهد داشت.
این قطار سفر خود را از ۹۰۰ کیلومتری شمال مسکو آغاز کرده و با عبور از کشورهای روسیه، قزاقستان و ترکمنستان، از مرز «اینچهبرون» وارد ایران شده و در مدت ۱۲ روز به بندر خشک آپرین رسیده است.
تشکیل چنین قطاری در این مقیاس، نیازمند هماهنگی گسترده میان نهادهای متعدد از جمله راهآهن کشورهای مسیر، گمرکات، فورواردرهای ریلی، صاحبان کالا و گیرندگان محموله بوده است.
این موفقیت، دستاوردی بزرگ برای کریدور شمال- جنوب به شمار میآید.
این رویداد نه تنها گامی مهم در تقویت روابط تجاری میان ایران و روسیه است، بلکه آغازی بر حرکتهای منظم قطار میان ایران، روسیه و کشورهای همسایه آسیای مرکزی محسوب میشود.
مرتضی جعفری معاون بازرگانی و بهرهبرداری راهآهن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این مراسم گفت: از خرداد ماه امسال که نخستین قطار از چین وارد بندر خشک ریلی آپرین شد، تاکنون ۳۰ قطار وارد این بندر خشک شده است.
وی بیان داشت: در حال هماهنگی برای توسعه این قطارها هستیم و به کشورهایی که دسترسی ریلی نداریم بار با کامیون ارسال خواهد شد.
جعفری خاطرنشان کرد: طی هماهنگیهای انجام شده با سایر کشورهای منطقه و cis ، در تلاشیم ایران به قطب صادرات، واردات و ترانزیت در بین کشورهای اطراف تبدیل شود.
در این مراسم اولگ پولییف مدیرعامل لجستیک راه آهن روسیه اظهار داشت: لجستیک حوزهای است که توسعه آن نه فقط به عوامل اقتصادی، بلکه به مسائل سیاسی نیز وابسته است.
وی یادآور شد: پاییز ۲۰۰۲ نخستین قطار از مسکو به سمت بندرعباس حرکت کرد که در مدت زمان طولانی و با صرف هزینه بالا به مقصد رسید، اما امروز و با تلاشهای انجام شده از سوی شرکتها و مسئولان کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و ایران، این مسیر به ۱۵ روز کاهش یافته و هزینهها نصف شده است.
مدیرعامل لجستیک راه آهن روسیه با بیان اینکه امروز نقطه آغاز یک مسیر جدید است و همه تلاش خود را برای توسعه مسیر به کار خواهیم بست، تاکید کرد: ترمینال لجستیک آپرین در مکان درستی ایجاد شده و تقاطع بین کریدورهای مختلف است و آینده روشنی خواهد داشت.
برچسب ها : بندر خشک آپرین اقتصادسرآمد لجستیک راه آهن روسیه
اخبار روز
-
نخستین قطار باری روسیه وارد بندر خشک آپرین شد
-
چالشهای پرورش ماهی در قفس روی میز بررسی
-
تمدید و صدور ۶ هزار گواهینامه برای کارکنان هوانوردی در نیمه نخست سال ۱۴۰۴
-
گام مهم ایران در بومیسازی صنعت هوانوردی
-
بازدید نماینده ویژه رئیسجمهور از طرحهای راهبردی اروند
-
تغییر نسل و نگاه در مناطق آزاد
-
واگذاری بنادر ماهیگیری؛ گامی مؤثر در چابکسازی دولت و توسعه مشارکت مردمی
-
رهاسازی یک میلیون بچهمیگو در دریای عمان پس از ۸ سال وقفه
-
ریشه عقبماندگی ایران در حملونقل ریلی
-
جامعه دریایی ایران تشنه ایجاد گفتمان ملی
-
پیامدهای راهبردی افزایش تنش در دریای کارائیب
-
منابع آبی تهران غرق در بحران
-
ترسیم آینده اقتصاد شیلات ایران در قشم
-
خیز بلند سازمان بنادر برای توسعه ترانزیت دریایی با روسیه
-
مانور امداد و نجات و اطفای حریق شناور در بندر بوشهر برگزار شد
-
تأکید بر توسعه همکاریهای مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و آستان قدس رضوی در راستای ارتقای خدمترسانی به زائران
-
ایجاد کنسرسیوم دریایی ایران و روسیه، دستور کار نشست ماخاچقلعه
-
حرکت صنعت شیلات بهسوی تولید پایدار با تلفیق دانش فنی و انرژیهای تجدیدپذیر
-
خوزستان، بازیگر کلیدی در اقتصاد دریامحور ایران
-
اینچهبرون، هسته تحول اقتصادی استان گلستان و دروازه تجارت ایران با آسیای مرکزی است
