«سرآمد» گزارش میدهد؛
چشمانداز گرانی گاز LNG در فصل سرمای اروپا
اقتصادسرآمد- با نزدیکشدن به زمستان در نیمکرهشمالی و افزایش تقاضا برای گرمایش، صادرات جهانی گاز طبیعی مایع افزایش یافته و نرخ حملونقل این محصول نیز با افزایش ۵۰درصدی روبهرو شده است. از طرف دیگر، برخی گزارشها حاکی از آن است که افزایش چشمگیر صادرات گاز طبیعی مایع به منظور تقویت سلطه انرژی آمریکا باعث رقابت شدیدتر برای تأمین گاز داخلی و در نتیجه افزایش قیمت انرژی در داخل این کشور شده است. به نظر میرسد دولت ترامپ نمیتواند بهطور همزمان به همه اهداف خود دست یابد. افزایش چشمگیر صادرات گاز طبیعی مایع به منظور تقویت سلطه انرژی آمریکا باعث رقابت شدیدتر برای تأمین گاز داخلی و در نتیجه افزایش قیمت انرژی در داخل کشور شده؛ روندی که برخلاف وعدههای انتخاباتی ترامپ در سال گذشته است.
به گزارش «اقتصادسرآمد»، با آغاز فصل سرما در نیمکرهشمالی، مصرف گاز برای گرمایش در اروپا و آسیا افزایش مییابد و کشورها برای پرکردن مخازن و تأمین شبکه تلاش میکنند؛ این افزایش فصلی تقاضا فشار مضاعفی بر بازار حملونقل وارد میکند. با وجود رشد ناوگان جدید در سالهای اخیر، در کوتاهمدت دسترسی به کشتیها برای بارگیری سریع کاهش یافته است(نگهداشتن کشتیها، تأخیرها یا تخصیص به خطوط طولانیتر) که موجب بالا رفتن نرخهای اسپات شده است. از طرف دیگر، وابستگی بیشتر اروپا به LNG (پس از کاهش جریانهای خط لوله در سالهای اخیر) باعث شده فصل زمستان برای واردکنندگان اروپایی نیاز به محمولههای اضافه داشته باشد؛ این رقابت با آسیا برای کشتیها و محمولهها مستقیماً نرخ حمل را بالا میبرد.
صادرات جهانی گاز طبیعی مایع در ماه گذشته میلادی به بالاترین رقم رسید و با نزدیکشدن به زمستان در نیمکرهشمالی و افزایش تقاضا برای گرمایش باز هم افزایش خواهد یافت. اولین نشانه این اتفاق، افزایش نرخ کشتیهای حامل گاز طبیعی مایع تا بیشاز ۵۰درصد در هفته گذشته بوده است. هفته گذشته، متوسط نرخ روزانه یک کشتی حاوی گاز طبیعی مایع در اقیانوس اطلس ۳۹۷۵۰دلار بود. این رقم در روز دوشنبه به روزانه ۶۱۷۵۰دلار رسید و با کاهش دما و بالا فتن تقاضا مخصوصاً در اروپا، باز هم افزایش خواهد یافت.وضعیت ذخایر گاز در اتحادیه اروپا
ذخایر گاز اتحادیه اروپا به ۸۳.۰۲درصد از کل ظرفیت آن رسیده که برای این زمان از سال بد نیست، اما قبل از زمستان و آغاز بهرهبرداری از این ذخایر، باید به ۹۰درصد برسد. اتحادیه اروپا با افزایش قیمت بیشتری مواجه خواهد بود، چون برخلاف واردکنندگان آسیایی، جایگزینی برای گاز مایع آمریکا ندارد. برای مثال، چین یک خط لوله بزرگ جدید جهت واردات گاز از روسیه راهاندازی کرده است. براساس گزارش اویلپرایس، خطوط کشتیرانی اقیانوس اطلس بهتر این شرایط را نشان میدهند. نرخ حمل گاز طبیعی مایع در اقیانوس آرام بهطور متوسط در روز سهشنبه برابر با روزانه ۴۲۲۵۰دلار بود. این رقم در هفته قبل از آن ۳۱۲۵۰دلار ثبت شده بود، اما تغییر فصل تنها دلیل بالا رفتن قیمتها نیست.
طبق گفته استیون گوردون، مدیرعامل شرکت تحقیقات دریایی کلارکسونز، تأخیرهای اخیر در تخلیه محمولههای گاز طبیعی مایع به مصر یکی از عوامل مؤثر بوده و بر برنامه سفر کشتیها اثر گذاشته است. مصر به دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار درخواست تأخیر در تحویل محمولههای گاز را داده بود. محمولههایی که قرار بود تا پایان دسامبر ۲۰۲۴ به مصر برسند، حالا برای سهماهه اول۲۰۲۶ برنامهریزی مجدد شدهاند. بدین ترتیب برنامه جهانی حملونقل گاز طبیعی مایع مختل شده است. به نظر میرسد در کوتاهمدت کمبود کشتی وجود خواهد داشت و تعداد کمی از کشتیها قادر به رعایت موعد تحویلهای نوامبر در اقیانوس اطلس هستند. این محدودیت در دسترس بودن ظرفیت کشتیها میتواند در کوتاهمدت قیمتها را بالا ببرد. در این بین، عرضه گاز در آمریکا افزایش یافته است، اما علیرغم اضافهشدن ظرفیتهای جدید در آمریکا و همچنین قطر، هزینه حملونقل گاز طبیعی مایع تا مدتها و تا زمان ساختهشدن کشتیهای جدید رو به افزایش خواهد بود.
افزایش صادرات و گرانی گاز در آمریکا
مصرف خانگی در نیمه اول سال به دلیل سرمای هوا سهم بیشتری از تقاضای گاز را به خود اختصاص میدهد، اما صادرات گاز طبیعی مایع معمولاً در نیمه دوم سال اوج میگیرد؛ یعنی زمانیکه اروپا و آسیا برای ذخیرهسازی پیش از زمستان اقدام میکنند. درنتیجه، رقابت شدید بین صادرات گاز طبیعی و مصرف داخلی باعث افزایش چشمگیر قیمت گاز خانگی در ماههای اخیر شده است. کارشناسان هشدار دادهاند؛ سیاستگذاران آمریکایی ممکن است بهزودی با هزینههای سنگین انرژی برای مصرفکنندگان و افزایش فشارهای تورمی روبهرو شوند. باوجود افزایش استفاده از برق برای گرمایش خانگی، گاز طبیعی همچنان منبع اصلی گرمایش در آمریکاست و ۴۷درصد از خانوارها از آن استفاده میکنند.
قیمت خدمات گاز شهری نیز ۱۳.۸درصد در سال منتهی به اوت ۲۰۲۵ افزایش یافته که بیشترین رشد در میان اقلام شاخص تورم مصرفکننده بوده است. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا؛ میانگین قیمت گاز خانگی در این کشور از ۱۲.۳۴دلار در ژانویه به ۲۵.۲۷دلار در ژوئیه سالجاری میلادی در ازای هر هزار فوتمکعب افزایش یافته است. براساس تازهترین چشمانداز کوتاهمدت اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ظرفیت صادرات گاز طبیعی مایع در این کشور در سالجاری و سال آینده میلادی ۵میلیارد فوتمکعب در روز افزایش خواهد داشت و در ۲۰۲۶ به ۱۶.۳میلیارد فوتمکعب در روز میرسد. با وجود اینکه این روند مطابق با هدف دولت ترامپ برای سلطه انرژی است، اما افزایش تقاضا برای گاز طبیعی مایع فشار صعودی شدیدی بر قیمت گاز خانگی در این کشور وارد کرده است.
چشمانداز بازار گاز در فصل سرما
رشد کرایه LNG به معنای افزایش هزینههای لجستیکی بخش واردات است؛ این هزینهها(در صورت انتقال به قیمت فروش داخلی) میتواند قیمت گاز نهایی و هزینه تولید برق را تحت فشار قرار دهد. همچنین برای مالکان کشتیها این افزایش نرخ یک فرصتی برای بازیابی درآمدها پس از دورهای از نرخهای پایین سال ۲۰۲۵ است، اما برای چارترکنندگان هزینههای عملیاتی افزایش مییابد. به اعتقاد تحلیلگران در کوتاهمدت، احتمال ادامه نوسان و فشار فصلی بالاست: تقاضای فصلی و نیاز سریع اروپا به محمولههای تکمیلی میتواند تا اواخر زمستان نرخها را بالاتر نگه دارد. بااینحال، در میانمدت عوامل تعدیلکننده وجود دارد. افزایش ظرفیت ناوگان و تغییرات در جریانهای تجاری میتواند عرضه کشتی را بهبود دهد و نرخها را تعدیل کند. کلارکسونز و تحلیلگران دریایی پیشبینی کردهاند که علیرغم رکوردهای پایین اوایل ۲۰۲۵، بازار در ادوار بعدی ظرفیت رشد تجارت LNG را دارد، ولی نوسانهای فصلی و ژئوپلیتیک همچنان اثرگذار خواهند بود.
در چنین شرایطی میتوان گفت آغاز فصل سرما در ۲۰۲۵ همزمان با نیاز فزاینده اروپا و آسیا به LNG، کاهش نسبی دسترسی کوتاهمدت به کشتیها و برخی اختلالهای لجستیکی سبب جهش محسوس نرخهای حمل LNG شده است. این وضعیت احتمالاً تا اوج مصرف زمستانی ادامه داشته و پیامدهای اقتصادی برای واردکنندگان و مصرفکنندگان نهایی خواهد داشت؛ اما در میانمدت با افزایش ظرفیت ناوگان و تعدیل جریانات تجاری، فشارها تا حدی فروکش خواهد کرد؛ مشروط به اینکه اختلالات ژئوپلیتیک یا هوای نامعمول، سناریوهای بدتری رقم
نزنند.
برچسب ها : گاز LNG اقتصادسرآمد سرمای زمستان اروپا
-
نهضت مدرسه سازی در وزارت راه و شهرسازی
-
تحول در ایمنی دریانوردی با جعبه سیاه کشتی
-
رویش چراغ خاموش سازهها در ساحل مُکَسَر
-
برنامهریزی دولت چهاردهم برای توسعه روستاهای ساحلی
-
چشمانداز گرانی گاز LNG در فصل سرمای اروپا
-
«سیاستهای کلی دریامحور» در دو راهی اجرا !
-
لنجهای چوبی ایران در خطر انقراض
-
پروژه بزرگ آبرسانی از سد قوچم به شهر دهگلان با دستور رئیس جمهور به بهرهبرداری رسید
-
نمایش توانمندیها و فرصتهای سرمایهگذاری مناطق آزاد در رویداد کیش اینوکس 2025
-
آغاز فصلی نو در توسعه فناوری و اقتصاد دانشبنیان مناطق آزاد کشور
-
دومین قطار گردشگری مثلث طلایی وارد شیراز شد
-
کمیته مشترک بانک مرکزی و وزارت راه برای تسریع در پرداخت تسهیلات تشکیل میشود
-
نخستین قطار باری روسیه وارد بندر خشک آپرین شد
-
چالشهای پرورش ماهی در قفس روی میز بررسی
-
تمدید و صدور ۶ هزار گواهینامه برای کارکنان هوانوردی در نیمه نخست سال ۱۴۰۴
-
گام مهم ایران در بومیسازی صنعت هوانوردی
-
بازدید نماینده ویژه رئیسجمهور از طرحهای راهبردی اروند
-
تغییر نسل و نگاه در مناطق آزاد
-
واگذاری بنادر ماهیگیری؛ گامی مؤثر در چابکسازی دولت و توسعه مشارکت مردمی
-
رهاسازی یک میلیون بچهمیگو در دریای عمان پس از ۸ سال وقفه
